reklama
W jaki sposób walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami wykorzystując sztuczną inteligencję? Sprawdź, jak działa pierwsze na świecie narzędzie AI, które zwraca uwagę na nierówność płciową nie tylko w świecie wirtualnym, ale i rzeczywistym.
Badania przeprowadzone przez TEDxAmsterdam Women wykazały, że gdy poprosimy narzędzia sztucznej inteligencji o wygenerowanie postaci zawodowca, mniej niż 20% generowanych obrazów przedstawia kobietę. Zdecydowana większość stworzonych porterów to biali mężczyźni w średnim wieku.
Wskutek tej nierówności TEDxAmsterdam Women we współpracy z Ace stworzyło projekt o nazwie Missjourney, który ma na celu walkę z uprzedzeniami dotyczącymi płci, które są obecne w wielu generatywnych algorytmach sztucznej inteligencji.
Jak działa Missjourney?
Missjourney to narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które tworzy obrazy wyłącznie przedstawiające kobiety w różnych rolach, od dyrektorów generalnych po liderki, superbohaterki, lekarki i inżynierki. Na stronie dostępna jest lista zawodów, profesjonalistów i postaci, takich jak np. szefowa, tenisistka, ale także osoba silna czy zamożna.
Użytkownicy mogą korzystać z gotowych sugestii lub samodzielnie stworzyć opis portretu. W następnym etapie określamy preferowany styl grafiki, lokalizację i kolorystykę. Przykładowo, możesz poprosić Missjourney o wygenerowanie CEO w gabinecie w stylu Disneya.
Wygenerowane portrety zawsze przedstawiają kobiety – możemy wybrać jej rasę, wiek czy cechy szczególne wyglądu. Twórcy strony zalecają również, aby polecenia były proste i niezbyt skomplikowane. Missjourney jest bezpłatne, a do wypróbowania generatora nie jest także wymagane założenie konta.
Inkluzywność według sztucznej inteligencji
Missjourney zostało uruchomione w Międzynarodowy Dzień Kobiet. Narzędzie stworzono w celu podniesienia świadomości na temat uprzedzeń ze względu na płeć, które do tej pory obserwowaliśmy w prawdziwym świecie, a teraz pojawiły się one się również w wirtualnej rzeczywistości. Cała kampania ma zainspirować programistów do tworzenia inkluzywnej technologii – reprezentatywnej dla całego społeczeństwa.
Nad powstaniem Missjourney pracował zróżnicowana grupa profesjonalistów z wielu grup etnicznych, środowisk i o różnych stanowiskach. Zespół ACE, w skład którego wchodzą dyrektorka ds. strategii Amber Haank, dyrektorka zarządzająca Dorien Kuiken oraz dyrektor kreatywny Sjors van Hoof, w rozmowie z Nisną Mahtani z LBB ujawniają kulisy powstania Missjourney. Przeprowadzono testy trzech różnych narzędzi, wykonując 2 000 prób wyszukiwania na podstawie obszernej listy zawodów i ról, takich jak bohater, przywódca, lekarz, sportowiec czy polityk. Wygenerowane postacie w głównej mierze przedstawiały męskie sylwetki. Ponadto główną inspiracją do stworzenia Missjourney okazało się narzędzie Midjourney, które, według badań, generowało najbardziej stereotypowe wyniki.
Missjourney – AI z misją
Zespół ACE podkreślił, że wierzy w to, że Missjourney przyczyni się do wzmocnienia pewności siebie wśród kobiet. Jak podają w wywiadzie:
„(…) kiedy kobiety są reprezentowane na stanowiskach władzy lub przywódczych, może to zainspirować inne kobiety i dziewczęta do uwierzenia, że one również mogą osiągnąć sukces. Ujrzenie pozytywnych kobiecych wzorców do naśladowania może pomóc zwiększyć poczucie własnej wartości oraz pomóc dziewczętom i kobietom w realizacji ich marzeń i ambicji”.
„Sztuczna inteligencja staje się coraz ważniejszą częścią naszego codziennego życia – to zupełnie nowy świat, który wspólnie tworzymy. Dlaczego więc nie zrobić tego dobrze za pierwszym razem i pożegnać się ze staroświeckimi stereotypami? Jeśli od samego początku zbudujemy inkluzywną cyfrową rzeczywistość, nie będziemy musieli jej później poprawiać” – komentuje Amber Haank, dyrektor ds. strategii w ACE
W ciągu pierwszych dwóch tygodni użytkownicy ze 147 różnych krajów odwiedziło stronę Missjourney.ai, którzy wspólnie wygenerowali aż 163 000 unikalnych zdjęć. Narzędzie dostępne jest na stronie https://missjourney.ai/.