X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Największe wpadki influencerów w 2023 roku 

Rok 2023 przyniósł wiele głośnych wydarzeń, w których centrum byli twórcy internetowi i znane osoby. Oto podsumowanie największych wpadek influencerów.

Największe wpadki influencerów w 2023 roku źródło: shutterstock.com

reklama


Rok 2023 był kolejnym rokiem intensywnej aktywności influencerów w mediach społecznościowych. Większość z nich ma powody do zadowolenia, ale nie brakuje też twórców, którzy niektórych wydarzeniach z niego chcieliby jak najszybciej zapomnieć.  

Afera Pandora Gate

Jesienią polskimi mediami społecznościowymi wstrząsnęła seria doniesień o niestosownych zachowaniach znanych youtuberów wobec nieletnich fanek. Zaczęło się od filmu, który opublikował youtuber Sylwester Wardęga, w którym oskarżył kilka osób, w tym Stuarta Stuu Kluz-Burtona.

Film wywołał prawdziwą lawinę, a także wywołał dyskusję w mediach publicznych na temat pedofilii. Sprawą szybko zajęły się organy ścigania, a kolejne marki takie jak Rossmann, Bank Millenium czy Lidl błyskawicznie zaczęły odcinać się od wszystkiego, co wiązało się z uczestnikami afery.  

Wymyślona kariera Natalii Janoszek

Natalia Janoszek dała się poznać jako jedyna polska aktorka w Bollywood. Wydała książkę „Za kulisami Bollywood”, została laureatką konkursu Osobowości i sukcesy roku 2021 w kategorii „Sukces Roku” i wystąpiła w wielu polskich programach rozrywkowych. Jej kariera rozwijała się świetnie, do czasu aż dziennikarz sportowy i youtuber Krzysztof Stanowski opublikował krytyczny materiał na temat celebrytki, w którym przeanalizował dokonania aktorki. Okazało się, że jej zagraniczne sukcesy wcale nie były tak spektakularne, jak mogło się wydawać, a sama Janoszek bezpodstawnie wykreowała się na międzynarodową gwiazdę kina. 

Wpadka dopingowa Roberta Karasia

Nie tylko na Natalię Janoszek spadła fala krytyki. Spektakularną wpadkę zaliczył też słynny w Polsce ultratriathlonista Robert Karaś po tym, jak przyznał się, że świadomie przyjął leki ze sterydami anabolicznymi, będącymi substancjami zakazanymi w sporcie, jako nielegalny doping. Od sportowca szybko odwróciło się wielu sponsorów i reklamodawców.

Specjaliści od marketingu są jednak zgodni, że o ile Natalia Janoszek raczej nie podniesie się po kryzysie wizerunkowym, bo wszystko, co stanowiło o jej wartości artystycznej, okazało się kłamstwem, o tyle Robert Karaś ma liczne osiągnięcia w sporcie i pomimo poważnego naruszenia własnej wiarygodności, całkowicie nie przekreślają jego szans na dalsze sukcesy. 

Parodia Caroline Derpienski

W świetle wyżej opisanych wpadek influencerów inne wpadki w mediach społecznościowych mogą wydawać się mało znaczące, ale i tak warto o nich wspomnieć.

Katarzyna Nosowska w opublikowanym na Instagramie wideo, w którym reklamuje markę napojów roślinnych Alpro, sparodiowała modelkę i influencerkę Caroline Derpienski, znaną przede wszystkim z opowieści o swojej karierze w USA. Parodia nie wszystkim się spodobała i szybko zarzucono artystce, że nie posłużyła się ostrą, lecz inteligentną ironią, lecz zwykłą złośliwością i zawoalowanym hejtem. 

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Nosowska (@nosowska.official)

Wizyty bez kolejki u Mamy Ginekolog

Nicole Sochacki-Wójcicka, lepiej znana jako Mama Ginekolog, wywołała kontrowersje, gdy wyznała w sieci, że przyjmuje rodzinę i koleżanki poza kolejką w ramach NFZ, podkreślając jednocześnie, że jest to powszechnie spotykana praktyka.

Influencerka szybko została skrytykowana za nepotyzm oraz umacnianie patologicznych zwyczajów w służbie zdrowia, a sprawą zajęła się Okręgowa Izba Lekarska. Na Uniwersyteckie Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka nałożono karę (jej równowartość Mama Ginekolog zadeklarowała wpłacić na Fundację UCKiN), a influencerka otrzymała od Zarządu naganę.

Reklamy alkoholu w mediach społecznościowych

Influencerzy mają ogromny wpływ na swoich obserwatorów, dlatego tak ważne jest, by swoim wizerunkiem nie ocieplali tego, co szkodliwe. Niestety od czasu do czasu zdarza się, że tak właśnie się dzieje. Idealnym przykładem jest reklama wódki, w której wystąpiła Magdalena Cielecka, co dziwi o tyle, że wcześniej aktorka opowiadała o swoim smutnym dzieciństwie, jako córki alkoholika, który zapił się na śmierć.

Jan Śpiewak – aktywista walczący m.in. z reklamami alkoholu w przestrzeni publicznej, który zwrócił uwagę na postępowanie Cieleckiej, zastanawiał się: „Jak bardzo zdeprawowaną i skorumpowaną trzeba być, żeby z taka przeszłością i historią osobistą brać udział nie tylko w przestępstwie ale w zwykłej niegodziwosci. W reklamie, która będzie tworzyć tysiące takich rodzin, w których sama Cielecka się wychowała” (pisownia oryginalna).

Magdalena Cielecka w reklamie alkoholu

źródło: instagram.com/janekspiewak

Baty za reklamę alkoholu zebrali też Joanna Koroniewska i Maciej Dowbor, którzy wystąpili w reklamie Tyskiego. Reklama z ich udziałem wzbudziła kontrowersje, bo pod płaszczykiem akcji charytatywnej, marka promuje spożywanie alkoholu przy świątecznym stole. Jan Śpiewak, który znów nagłośnił problem, nie bez racji pyta: „Co stanie jeśli zaczniemy budować jeszcze więcej skojarzeń ze świętami i wielopakiem piwa?”.  

reklama Koroniewska Dowbor

źródło: instagram.com/janekspiewak

O nielegalne promowanie alkoholu w mediach społecznościowych oskarżono w ostatnich miesiącach też inne osoby publiczne, w tym byłego redaktora naczelnego tygodnika Newsweek Tomasza Lisa, modelkę i influencerkę Maffashion, dziennikarza Kubę Wojewódzkiego, piosenkarkę Margaret, jak i aktora Macieja Musiała. 

Wpadki influencerów – dlaczego tak dużo uwagi im poświęcamy?

Wpadki w social media zawsze wywołują spore emocje wśród odbiorców, ale nie dlatego tak uważnie przyglądamy się poczynaniom influencerów. Dzieje się tak, ponieważ kryzysy wizerunkowe liderów opinii nie są wyłącznie ich osobistym problemem. Z jednej strony influencerzy, poprzez swoje nieprzemyślane działania mogą szkodzić społeczeństwu, choćby przez normalizowanie patologicznych zachowań. Z drugiej strony szkodzą markom, które z nimi współpracują, gdyż poważne kryzysy wizerunkowe odbijają się również na nich. Wszak influencer marketing to nie tylko zasięg, ale i wizerunek influencerów i wartości, które promują. Wpadki influencerów udowadniają, jak bardzo uważnym trzeba być, podejmując się współpracy z twórcami internetowymi. 

Nie ma wątpliwości, że w kolejnych miesiącach i latach nie zabraknie kolejnych spektakularnych wpadek influencerów. Niewątpliwie zarówno tym kryzysom, jak i reakcjom na nie warto się uważnie przyglądać, aby móc wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail