X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

70% Polaków robi zdjęcia lub screeny produktów, które planuje kupić

Jak wynika z badania VeloBanku, decyzja zakupowa wielu z nas jest poprzedzona zrobieniem zrzutu ekranu lub zdjęcia produktu. Ile osób dokonuje transakcji? Poznaj najnowsze dane.

70% Polaków robi zdjęcia lub screeny produktów, które planuje kupićźródło: shutterstock.com

reklama


Robimy zdjęcia lub screeny produktów, które chcemy kupić. Wysyłamy je bliskim, porównujemy ceny w internecie albo po prostu potrzebujemy czasu, żeby przemyśleć zakup. Taka praktyka to niemal codzienność dla 70% z nas. Takie wnioski płyną z badania zleconego przez VeloBank.

Nawyk screenowania i fotografowania

Konsumenci, którzy robią screeny produktów najczęściej mają w swoim telefonie do 49 zdjęć tego typu. Widać spory rozsądek wśród konsumentów, gdzie dwie trzecie z nich kupuje tylko wybrane produkty z tych, które sfotografowali. Natomiast na zakup wszystkich, które wcześniej uwiecznili smartfonem decyduje się tylko 2% badanych.

Pojawienie się sklepów internetowych zmieniło sposób, w jaki robimy zakupy. Klasyczna lista i odhaczanie produkt po produkcie to nie jedyna strategia. Wielu z nas do tego procesu podchodzi zaczynając od zdjęcia lub screenu rzeczy, którą planuje zakupić w bliskiej lub dalszej przyszłości. Taki nawyk ma 70% osób. Częściej są to kobiety niż mężczyźni – 74% vs. 66%. Widać też, że mocniej weszło to w krew młodszym grupom respondentów – po 83% w grupie 18–24 oraz 25–34-latków, 81% osób w wieku od 35 do 44. roku życia, 74% 45–55-latków oraz 56% osób powyżej 55. roku życia.

Kiedy spojrzymy szczegółowo na to, ile tego typu fotografii znajduje się w smartfonach przebadanych Polaków, to w większości jest ich maksymalnie 49. 41% osób posiada maksymalnie 10 zdjęć lub screenów produktów, które zwróciły ich uwagę. Od 11 do 20 zdjęć tego typu posiada niemal co piąta osoba (19%), a 15% ma maksymalnie 49 zdjęć, które są wstępnym elementem procesu zakupowego.

Od zdjęcia (niekoniecznie) do zakupu

Robienie zdjęć lub screenów produktów dla większości osób to sposób na racjonalne zakupy. Mamy wtedy czas na przemyślenie, czy dana rzecz jest nam faktycznie potrzebna.

Z badania VeloBanku wynika, że na zakup wszystkich sfotografowanych produktów decyduje się zaledwie 2% robiących w ten sposób zakupy. Niemal wszystkie rzeczy w sklepie stacjonarnym lub online kupuje 14% osób, a większość, bo 66% decyduje się tylko na wybrane. Jest też grono w sumie 10% osób, które co prawda robią zdjęcia lub screeny wybranych rzeczy, ale nie decydują się na żadne lub prawie żadne.

Metodologia badania

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1125 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji:  16-19 sierpnia 2024. Metoda: CAWI.

źródło: informacja prasowa VeloBanku

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail