reklama
Ostatnie badania przeprowadzone przez AI Chamber wskazują, że technologie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego zdobywają popularność wśród małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej. Niemal każde z tych przedsiębiorstw, bo aż 90%, już korzysta z tych nowoczesnych narzędzi. Co więcej, dla 25% firm technologie te są elementem kluczowym w prowadzeniu działalności.
AI w rozwoju MŚP
Znaczący wpływ AI na wzrost przychodów oraz obniżenie kosztów odczuwa 40% firm. Jak wynika z raportu, technologie te są szczególnie wartościowe w branżach takich jak IT, marketing, obsługa klienta oraz logistyka i zarządzanie. Umożliwia ona wprowadzanie nowych produktów, usprawnia obsługę klientów za pomocą chatbotów, automatyzuje procesy i zmniejsza liczbę błędów. Chociaż większość firm (63%) traktuje AI jako narzędzie wspomagające pracę, tylko 4% ma obawy z tym związane, a 15% widzi w AI potencjalną konkurencję.
Firmy wykorzystują AI i ML przede wszystkim do przewidywania wyników sprzedaży (56%), targetowania w kampaniach marketingowych (55%), analizy zużycia zasobów (51%), dynamicznego modelowania cen (51%), oraz do analizy sprzedaży krzyżowej (48%). Ponadto te technologie znajdują zastosowanie w analizie danych (36%), automatyzacji zadań (30%), zarządzaniu ryzykiem (23%), tworzeniu reklam (23%) oraz projektowaniu grafik na platformy społecznościowe (21%). Mniej popularne, lecz równie istotne zastosowania to rozwój nowych produktów, wykrywanie oszustw (20%) oraz wsparcie w decyzjach biznesowych (19%).
Większość firm decyduje się na samodzielną implementację rozwiązań AI, wykorzystując przy tym wewnętrzne zasoby kadrowe (38%). Mniej firm, 27%, stawia na współpracę z zewnętrznymi dostawcami, którzy zarządzają lub utrzymują te systemy (24%). Około 26% przedsiębiorstw korzysta z pomocy zewnętrznych konsultantów w tym zakresie.
Obawy przed wdrożeniami
Choć sztuczna inteligencja nieustannie zdobywa na popularności, wiele firm jeszcze nie zdecydowało się na jej wdrożenie. Najczęściej wynika to z obaw przed nowymi technologiami i niepewności, jak wpłyną one na codzienną pracę. Duże przedsiębiorstwa są bardziej otwarte na innowacje, w przeciwieństwie do mniejszych firm, które wolą trzymać się sprawdzonych rozwiązań.
Dodatkowe bariery, jak koszty wdrożenia, brak odpowiednich umiejętności w zespołach i problemy z ochroną danych, również spowalniają adaptację AI. Około 40% firm, które jeszcze nie używają AI, nie planuje tego robić w najbliższym czasie, głównie z powodu braku specjalistów od zarządzania tymi systemami.
Ponadto w niemal połowie firm stosujących AI, liderzy mocno angażują się w promowanie tych technologii. Tylko w nielicznych przypadkach (ok. 15%) to zarząd podejmuje decyzje o wyborze narzędzi AI. Co ciekawe, aż 41% pracowników uważa, że ich kierownictwo przeszkadza w rozwijaniu AI w firmie.
Przyszłość AI w MŚP
Według AI Chamber działania rządowe mogą przyspieszyć adaptację AI w MŚP. Polskie Ministerstwo Cyfryzacji zamierza w 2025 roku wprowadzić Fundusz AI, mający na celu zwiększenie produktywności 2 milionów MŚP o 10-15%, a także wspieranie innowacji.
Sztuczna inteligencja nie jest już więc zarezerwowana tylko dla wielkich korporacji. Dzięki coraz bardziej dostępnym rozwiązaniom nawet mniejsze firmy mogą korzystać z potencjału AI.
– Dziś to sztuczna inteligencja jest gamechangerem, i to nie tylko biznesu. Potrzeba zrozumienia, jak wdrożenie rozwiązań opartych o AI może pomóc małym i średnim firmom, odgrywających kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy, innowacji, oraz wzmacnianiu lokalnych gospodarek. Nasze badanie potwierdza, że galopujący rozwój sztucznej inteligencji już teraz wyraźnie przekształca regionalny krajobraz MŚP – podkreśla Tomasz Snażyk, prezes AI Chamber.