reklama
Krakowska scena medialna zatrzęsła się od kontrowersji związanych z decyzją OFF Radia Kraków o zastąpieniu ludzkich prowadzących postaciami wykreowanymi przez sztuczną inteligencję. Od 22 października słuchacze mogą usłyszeć na antenie „głosy” trzech modelowych przedstawicieli pokolenia Z. Należą one do 20-letniej Emilii „Emi” Nowak, 22-letniego Jakuba „Kuby” Zielińskiego oraz 23-letniego Alexa Szulca. Każda z tych postaci, podobnie jak ich głosy, jest dziełem AI.
Zmiana ta wywołała lawinę krytyki zarówno wśród słuchaczy, jak i mediów. Mateusz Demski, dziennikarz i krytyk muzyczny, który do niedawna prowadził swoją audycję w OFF Radio Kraków, wyraził swoje oburzenie w poście na Facebooku. Jego zdaniem, taki ruch stoi w sprzeczności ze standardami, które powinny charakteryzować media publiczne, takimi jak wiarygodność, rzetelność i autentyczność.
Kochani, zwracam się do Was z ważną dla mnie (i wierzę, że w pewnym sensie dla Was wszystkich) sprawą.
Niedawno pisałem…
Opublikowany przez Mateusza Demskiego Wtorek, 22 października 2024
Demski opublikował również petycję skierowaną do KRRiT, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rady Etyki Mediów. Apeluje w niej o powrót do tradycyjnej formy radia, opartej na „spotkaniu człowieka z człowiekiem”. Petycja ta zdobyła wsparcie niemal sześciu tysięcy osób w ciągu pierwszych pięciu godzin po jej udostępnieniu.
Spór o sztuczną inteligencję
Radio Kraków broni swojej decyzji, twierdząc, że wprowadzenie AI jest eksperymentem mającym zbadać wpływ AI na media, kulturę i społeczeństwo. Redaktor Naczelny Radia Kraków, Marcin Pulit wydał oświadczenie, w którym pisze, że zmiana nie wynikała z likwidacji stanowisk dziennikarskich, gdyż program OFF Radia Kraków był w dużej mierze automatyzowany, a współpracujący dotąd dziennikarze prowadzili audycje na umowy zewnętrzne, które zakończono. Pulit podkreśla, że narzędzia AI mają pomóc w adaptacji do potrzeb młodszych słuchaczy. Ponadto nie są one używane samodzielnie, lecz pod nadzorem doświadczonych dziennikarzy.
Jak czytamy we wpisie na stronie radia, „Kreowany przez AI program ma być adresowany do osób z tzw. pokolenia Z, odpowiadać na ich potrzeby i zainteresowania, poruszać kluczowe dla nich tematy, analizować, jak AI może wpływać na to, co myślą, jak konsumują informacje. Dzięki narzędziom AI będziemy również korzystać z pomocy krakowskich naukowców i pracowników firm IT”.
Stacja zapowiedziała również przeprowadzenie ewaluacji eksperymentu po trzech miesiącach.