reklama
Te interesujące dane przedstawia Marek Jeleśniański (eredaktor.pl) w raporcie z badania polskiej blogosfery w 2010 roku. Z raportu wynika, że ta blogosfera jest stosunkowo młoda: prawie 70% blogerów ma mniej niż 30 lat, a grupa najchętniej czytająca blogi obejmuje osoby między 20 a 25 rokiem życia. Jednocześnie tylko co dwudziesty autor ma mniej niż 16 lat i dokładnie tak samo sytuacja wygląda w przypadku czytelników. Zresztą zarówno pisanie, jak i czytanie blogów to głównie domena ludzi z dużych miast, najczęściej pracujących i dobrze wykształconych lub będących w trakcie nauki.
Kultura i religia interesują blogerów najbardziej
Publikowane na blogach treści bazują przede wszystkim na tekście, a tylko nieco ponad połowa autorów zamieszcza we wpisach zdjęcia. Najrzadziej publikowane są podcasty. W kwestii poruszanych tematów oczekiwania czytelników lekko rozmijają się z zainteresowaniami blogujących. Czytelnicy preferują tematy dotyczące polityki i społeczeństwa (57% najczęściej poszukiwanych tematów), technologii (38%), biznesu, gospodarki i prawa (32%), a wreszcie kultury i religii (31%). Tymczasem blogerzy najczęściej piszą właśnie o kulturze i religiach (35% poruszanych tematów), a dopiero na drugim miejscu znajdują się tematy dotyczące polityki i spraw społecznych (30%).
Dużą popularnością wśród badanych przez Jeleśniańskiego autorów cieszyła się kategoria tematyczna „inne”, która objęła aż 34% poruszanych na blogach tematów. Jako „inne” najczęściej wymieniano fotografię, muzykę, modę, media i nowe media, handel internetowy, rodzicielstwo i dobroczynność. Za to nie potwierdziło się popularne przekonanie, że blog to internetowy pamiętnik: o życiu swoim i znajomych pisze tylko 16,5% autorów, chociaż ich wpisy cieszą się akurat sporą popularnością (czyta je co czwarty czytelnik).
Cenimy wysoką jakość tekstów, ale nie wymagamy obiektywności
Ponad 50% czytelników zadeklarowało, że do odwiedzin zachęca szczególnie unikalność zamieszczanych na blogach informacji. Ponadto blogi inspirują, pomagają w rozwoju zainteresowań i są źródłem wartościowych opinii. Najważniejszym czynnikiem motywującym do lektury jest wysoka jakość merytoryczna wpisów, ale od blogerów nie wymaga się obiektywizmu i rzadko uznaje się ich za dziennikarzy. Również sami autorzy nie uważają, aby blogowanie było formą dziennikarstwa. Dlaczego w takim razie blogerzy blogują? Przede wszystkim liczy się dla nich możliwość przedstawienia własnej opinii i podzielenia się wiedzą. Co ciekawe, jako narzędzie marketingowe swojego bloga traktuje tylko co czwarty autor.