reklama
Biorąc pod uwagę rosnącą popularność serwisów geolokalizacyjnych warto, będąc przedsiębiorcą, zastanowić się nad wykorzystaniem ich potencjału do promocji własnej firmy. Wprawdzie w Polsce wciąż ich penetracja rynku nie jest tak duża jak w zachodnich krajach, ale wraz z rosnącą liczbą mobilnych urządzeń będą stale pozyskiwać kolejnych użytkowników. Dlatego warto już teraz zadbać o to, by być w tym miejscu, w którym Twoi konkurenci pojawią się być może dopiero za jakiś czas. Mamy kilka praktycznych wskazówek, jak wykorzystać oferowaną przez Foursquare Merchant Platform do tego by promować się wśród klientów, oferując im coś specjalnego a jednocześnie wystrzec się łatwych do popełnienia błędów.
Konto firmowe
Chcąc wykorzystać Foursquare do promocji własnego biznesu wymagane jest, co oczywiste, założenie konta. Może to być Twój własny profil, ale zalecamy stworzenie osobnego konta firmowego, które może być dzielone np. ze wspólnikami.
Zarejestruj własny lokal
Następnie musisz sprawdzić czy Twój lokal znajduje się w bazie Foursquare. Może się zdarzyć, że został już przez kogoś zarejestrowany. W takim wypadku, możesz uzupełnić brakujące informacje i potwierdzić ich poprawność. Gdyby okazało się, że nikt tego jak dotąd nie zrobił, wystarczy kliknąć „Add a new venue” i wypełnić wszystkie luki. Wybierając opcję “Claim this venue” sygnalizujesz, że jesteś właścicielem danego lokalu i chcesz zostać jego administratorem na Foursquare.
Chwilę później otrzymasz kilka pytań, m.in. o to, czy Twój lokal to część większej sieci. Chcąc zostać administratorem danej lokalizacji, otrzymasz przez telefon bądź drogą mailową 4-cyfrowy kod PIN. W momencie gdy dokonasz autoryzacji, otrzymasz automatycznie grafiki, które po wydrukowaniu będziesz mógł umieścić przy wejściu do lokalu.
Wprowadź speciala
Obecnie Foursquare oferuje 7 rodzajów promocji – 5 dla zupełnie nowych klientów i 2 programy lojalnościowe.
Swarm Special – special zostaje odblokowany gdy w danej chwili w lokalu zalogowana jest określona liczba osób. Warto ustawić taki pułap, który nie jest przesadnie łatwy do osiągnięcia. Można też pomyśleć o dziennym limicie „odblokowań”.
Friends Special – odblokowanie speciala następuje po zalogowaniu się wraz z określoną liczbą znajomych.
Flash Special – „kto pierwszy ten lepszy”. Ustawiamy godzinę promocji i ustalamy ilu pierwszych zalogowanych od tego momentu otrzymuje “speciala”.
Newbie Special – oferta skierowana do nowych użytkowników, np. 10% zniżki przy pierwszym zalogowaniu w danym miejscu. Jest to świetny sposób na to, by ludzie już przy pierwszej wizycie zapałali sympatią do Twojego lokalu.
Check-in Special – teoretycznie najłatwiejszy do zdobycia, bo wręczany każdemu zalogowanemu. W tym przypadku, najlepiej pomyśleć o zniżce, chyba że bankructwo Wam nie straszne. ;)
Loyalty Special – program lojalnościowy, który oferuje zniżki dla tych, którzy zalogowali się już kilka razy, np. kubek kawy przy 5-tym check-inie.
Mayor Special – program skierowany dla najwytrwalszych. „Burmistrz” danego miejsca, czyli osoba z największą ilością zalogowań to teoretycznie Twój najbardziej oddany klient. Warto pomyśleć o nagrodzeniu takiej osoby. Możesz ustawić tę promocję w ten sposób, że speciala otrzyma każdorazowy nowy „burmistrz”, ale również tak, że co jakiś czas nagroda przypadnie liderowi w liczbie zalogowań, niezależnie od tego czy to wciąż ta sama osoba.
Po wybraniu tego, który Was interesuje zostaniecie poproszeni o wpisanie krótkiej wiadomości, którą otrzyma każdorazowy uczestnik promocji. Po prawej stronie ekranu, na smartfonie, zobaczycie jak dana wiadomość będzie się prezentować na telefonie. Jeśli posiadasz kilka lokali, możesz ograniczyć promocję tylko do jednego bądź kilku z nich. Możesz również ustawić różne oferty dla różnych lokali. Kiedy uznasz, że wszystko zapiąłeś na ostatni guzik i rozpoczniesz kampanię, będziesz musiał poczekać na potwierdzenie ze strony Foursquare. Powinno to zająć ok. 24 godzin.
Przy ustawianiu speciala, niezależnie od tego jakiego wybierzesz (równocześnie możesz prowadzić 2 promocje), warto pamiętać o kilku rzeczach. Jeśli oferujesz klientom promocję, która jest dla nich praktycznie niedostępna, nie będą zainteresowani udziałem w takim programie. Najlepsze rozwiązania to te najprostsze, np. darmowa kawa przy 5-tym check-inie, 10% zniżki przy logowaniu w środy. Nawet takie skromne promocje sprawiają, że ludzie chętnie wezmą w nich udział, ponieważ poczują, że dostają coś ekstra. Możesz też pomyśleć o tym, by niekoniecznie dawać użytkownikom Foursquare coś darmowego lub oferować jakąś zniżkę, ale wprowadzić określony produkt, który mogą kupić tylko oni.
W razie obaw o to, czy nie stracisz na promocjach za dużo, możesz zawsze ograniczyć promocję do konkretnych godzin w określony dzień lub też wyznaczyć limit odblokowań. Ważne jest to, by special nie wymagał od ludzi żmudnego naliczania kilkunastu logowań w Twoim lokalu tylko po to, by uzyskać coś bardzo skromnego. Grunt to odpowiednia proporcja – jeśli wymagasz więcej, zaoferuj coś co jest tego warte. Tak więc wymagając np. 30 check-inów (przy jednym dziennie) po to, by otrzymać darmowy kubek kawy możesz nie skusić tym klientów. W przypadku prostych, nieskomplikowanych speciali, benefit też nie musi być czymś wielkim, ale z całą pewnością przyniesie klientom odpowiednią satysfakcję.
Jakkolwiek zbyt skomplikowany special to niewątpliwie błąd, wystrzegaj się również tego by Twoja oferta nie doprowadziła Cię do strat. Takie niebezpieczeństwo pojawi się wtedy, gdy Twoja promocja nabierze kształtu darmowego rozdawnictwa (np. special przy każdym check-inie). Nawet jeśli wydaje Ci się, że masz wszystko dobrze przemyślane i oferujesz tyle, na ile możesz sobie pozwolić, pamiętaj że informacje o najlepszych promocjach rozchodzą się bardzo szybko i w krótkim okresie Twój sklep może doświadczyć nawału głodnych promocji klientów. Pamiętaj, to wciąż ma być coś, co choć w niewielkim stopniu zaangażuje klienta.
Poinformuj pracowników
Klient chcący skorzystać z promocji na Foursquare nie będzie zadowolony, gdy stanie przed sprzedawcą, który nie ma pojęcia o kampanii, którą prowadzisz. Zadbaj o to, by wszyscy Twoi pracownicy doskonale wiedzieli o promocji, jej zasadach. Foursquare umożliwia to poprzez automatyczne wygenerowanie tzw. flyerów, w momencie kiedy ustalisz zasady promocji – jeden dla Ciebie i pracowników, drugi dla klientów. W razie jakichkolwiek zmian w ofercie, od razu informuj o tym podwładnych.
Czerp informacje z Foursquare
Będąc przedsiębiorcą korzystaj z Foursquare Dashboard. Usługa dostarczy Ci wiele bardzo cennych informacji, takich jak lista check-inów w poszczególne dni, bądź też w skali miesiąca, jak również płeć i wiek logujących. Dzięki temu będziesz mógł odpowiednio dopasować swoją ofertę promocyjną tak, by nie trafić z nią w totalną próżnię. To o tyle przydatne, że tylko 25% użytkowników Foursquare dzieli się swoimi check-inami na takich portalach jak Facebook czy Twitter, więc czerpiąc informacje z tych serwisów, nie będziesz miał pełnego wglądu w to, kto loguje się w Twoim sklepie.
Poinformuj klientów
Żeby skorzystać z promocji dzięki Foursquare, klient musi wiedzieć, że dany sklep w ogóle ją oferuje. Logo Foursquare, które otrzymałeś po zarejestrowaniu lokalu jako Twojego, powinno być widoczne w witrynach prowadzonego przez Ciebie sklepu czy restauracji.
Co ważne, użytkownicy Foursquare dowiedzą się o oferowanym przez Ciebie specialu nie tylko po zalogowaniu w samym lokalu, ale również w jego pobliżu, a to dzięki informacjom zawartym w zakładce “Specials Nearby”.