reklama
Piotr jest związany z polską branżą internetową od kilkunastu lat. Od półtora roku prowadzi największy w Polsce niezależny fan page – “Kocham Spać”. – Jeśli chcesz dobrze prowadzić fan page, zaakceptuj fakt, że podejmujesz się niezarobkowej pracy – mówi w rozmowie z Social Press. Przyznaje jednak, że reklamodawcy interesują się „Kocham Spać” i coraz częściej udaje mu się monetyzować potencjał swojego facebookowego dziecka.
Social Press: Kiedy powstało “Kocham Spać”?
Piotr, Kocham Spać: Na początku 2010 roku. O ile dobrze pamiętam w styczniu, kiedy aura sprzyjała przysypianiu.
Skąd w ogóle pomysł na fan page skierowany do śpiochów?
Był środek zimy, a jak wiadomo w zimie jest ciemno i zimno. Najchętniej człowiek nie wychodziłby z łóżka, więc postanowiłem zebrać w jednym miejscu ludzi, którzy – tak jak ja – spędzaliby większość doby na spaniu.
Obecnie “Kocham Spać” gromadzi wokół siebie ponad 600 tys. internautów. Jak wyglądał przyrost społeczności? Odnotowałeś jakieś ciekawe skoki popularności na drodze do obecnego wyniku?
Tak. Z jednej strony “skoki” idą oczywiście w parze z falami przyrostu polskich użytkowników Facebooka. Z moich obserwacji wynika, że przyrost liczby fanów rzadko odbywa się liniowo i w przeszłości był związany m. in. z migracjami z innych serwisów społecznościowych, takich jak NK czy Grono.
Bardzo pomocny, szczególnie w początkowej fazie, był też wkład niektórych znajomych, którzy posiadają dużą ilość kontaktów. Funkcjonowali oni jako nieświadomi “ambasadorzy”. To ważne, ponieważ rozwój fan page obrazuje niemal książkowy przykład efektu “kuli śnieżnej” – gdy przyrost fanów osiągnie pewien poziom, trudno go zatrzymać.
Zaskakująco duże znaczenie mają też zmiany zachodzące w automatycznym mechanizmie filtrowania wpisów na tablicy użytkowników i innych algorytmach sterujących widocznością wpisów. Przykładowo: jeśli prześledzimy wykresy ilości fanów największych polskich fan page’y, możemy zaobserwować ciekawe zjawisko jakie miało miejsce pod koniec maja br. Nie chcę zdradzać własnych wniosków na ten temat, ale na pewno warto śledzić trendy i wskaźniki zarówno “konkurencji” jak i całego Facebooka.
Jakie treści najlepiej trafiają do społeczności na “Kocham Spać”? Skąd bierzesz pomysły na wpisy?
Tutaj nie ma reguły. Wrzucam różne treści – zarówno statusy tekstowe, jak i grafiki. Fani także dzielą się ciekawymi filmami, zdjęciami oraz opisami.
Pomysły biorą się z życia – gdy np. obudziłem się niewyspany, musiałem wstać wcześniej niż zwykle albo uciąłem sobie drzemkę – dzielę się “przemyśleniami” z tym związanymi. Tak samo dzieje się, gdy znajdę w sieci materiał, który w mojej ocenie jest wartościowy dla fanów lub – w większości przypadków – po prostu śmieszny (zdecydowanie humor trafia najlepiej w gusta fanów).
Z czasem coraz trudniej znaleźć ciekawy lub zaskakujący content (od powstania Kocham spać „popełniłem” prawie tysiąc wpisów), który nie opiera się na pytaniu ludzi ile spali w weekend. Podsumowując – niektórzy mogą pomyśleć “cóż w tym trudnego?”, ale to żmudna i konsekwentna praca każdego dnia.
Jak wygląda rozkład demograficzny ludzi, którzy “kochają spać”?
Tak, jak można się tego spodziewać. Najliczniejszą grupą są młode kobiety – ponad 70% fanów. Geograficznie, podobnie jak na całym Facebooku, króluje Warszawa, a co siódmy fan mieszka poza granicami Polski.
Kiedy Twoja społeczność jest najaktywniejsza?
Nie jestem w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi. W sieci można znaleźć wiele zestawień i wykresów, według których największa aktywność fanów przypada w jakichś konkretnych godzinach w wybranych dniach tygodnia. Wydaje mi się jednak, że te dane można odnieść głównie do fan page’y marek, gdyż korelują one z aktywnością konkretnych grup docelowych.
Natomiast fani Kocham Spać są aktywni zarówno o 7.30 rano w poniedziałek, jak i o 18.00 w środę oraz o godz. 2.00 w nocy z piątku na sobotę. To także zaleta dużego fan page’a – zawsze ktoś z fanów jest zalogowany i może polubić lub skomentować wpis.
- Artur Smolicki
- Kamila
- Kamila Bartnik
- Tomasz Józefowicz
- Janusz
- Grzegorz Miłkowski