reklama
Czy zgłosili się do Ciebie już jacyś reklamodawcy z propozycjami przeprowadzenia działań marketingowych na “Kocham Spać”?
Oczywiście. Marketerzy szybko dostrzegli potencjał tego rodzaju reklamy i otrzymuję regularnie propozycje emisji treści reklamowych. Niestety większość z nich to propozycje reklamowania produktów i usług w żaden sposób nie związanych z tematyką Kocham Spać i w takich przypadkach jestem zmuszony stanowczo odmówić. Czasem mam wrażenie, że fan page jest traktowany jako kolejne miejsce do emitowania bannerów, a to nie przynosi korzyści nikomu.
Czy w związku z tym traktujesz swój fan page, jako narzędzie komercyjne, na którym w jakiś sposób zarabiasz?
Nie traktuję Kocham Spać jako źródła utrzymania, choć faktycznie zdarza mi się opublikować treści sponsorowane i osiągnąć w ten sposób dochód. Staram się jednak, aby stanowiły one znikomą część aktywności na fan page’u. Nikt nie zostaje fanem strony typu Kocham Spać, aby oglądać reklamy. Z drugiej jednak strony administrowanie i wymyślanie nowych wpisów pochłaniają coraz więcej czasu i gdy pojawia się okazja otrzymania gratyfikacji za poświęcenie tego czasu – korzystam z niej.
Jakich efektów promocji w społeczności “Kocham Spać” mogą spodziewać się reklamodawcy? Obecnie to ponad pół miliona osób – jak odnoszą się oni do działań marketingowych prowadzonych na fan page?
Klucz do sukcesu działań marketingowych na fan page’u jest taki sam, jak w przypadku innych kanałów. Ten, kto sformułuje niebanalny przekaz związany z zainteresowaniami grupy docelowej, może liczyć na rzeczywiste zaangażowanie i pozytywny feedback. Facebook to specyficzny kanał komunikacji – nie dość, że oferuje możliwość nawiązania błyskawicznego dialogu, co bardzo skraca dystans pomiędzy reklamodawcą a grupą docelową, to dodatkowo ciekawe treści zdobywają naprawdę wielką popularność. Pomimo tego, że są reklamą i nikt tego nie ukrywa.
Wielu administratorów fan page’y ma problem w momencie zgłoszenia się do nich reklamodawcy. Nie wiedzą np. jak właściwie wycenić powierzchnię reklamową u siebie. Czy właściciel największego niezależnego fan page w Polsce może im poradzić, jak powinni się do tego zabrać?
Przede wszystkim każdy administrator musi sobie zadać pytanie – czy i jakie treści reklamowe warto publikować. Doświadczenie pokazuje, że przekaz oderwany od tematyki fan page’a, ani nie zainteresuje fanów, ani nie da wymiernych efektów reklamodawcy. Co więcej, emitowanie reklam w naturalny sposób może spowodować odpływ fanów lub ukrycie wyświetlania wpisów pochodzących z fan page’a. Ten, kto raz ukrył fan page ze swojej tablicy, raczej tej decyzji nie cofnie.
A jak wycenić powierzchnię reklamową na swoim fan page?
W mojej ocenie ten rynek jest zbyt młody, by powstały jakieś “cenniki”. Wartość trzeba odnieść zarówno do liczby fanów otrzymujących przekaz, jak również typu reklamy i spodziewanego efektu po stronie reklamodawcy. Bardzo pomocny jest model CPA, który oferuje reklamodawcom kreowanie kosztów w oparciu o efekt prowadzonych działań.
Odradzam wiązanie się z jedną marką lub produktem (chyba, że stanowi naturalne dopełnienie tematyki fan page’a). Taki przekaz szybko się nudzi, daje efekty tylko w początkowej fazie, a później staje się “kulą u nogi”, gdy jesteśmy zobligowani do publikowania kolejnych wpisów wiedząc, że ich efekt szybko zmierza do zera.
- Artur Smolicki
- Kamila
- Kamila Bartnik
- Tomasz Józefowicz
- Janusz
- Grzegorz Miłkowski