reklama
Firma EyeTrackShop zajmująca się przeprowadzaniem badań eyetrackingowch dla reklamodawców, pomogła portalowi Mashable zbadać ścieżki wzroku użytkowników portali społecznościowych. Powstały mapy cieplne, pokazujące, które obszary profili przykuwają największą uwagę. Główna informacja jest zakodowana za pomocą schematu kolorów: zielony oznacza małe natężenie zjawiska, a czerwony duże.
Zdjęcie profilowe oraz pierwszy post to najważniejsze miejsca na Facebooku:
Na profilu Google + internauci bardziej skupiają się na pierwszym poście i centralnej części strony, niż na zdjęciu profilowym:
Eyetracking bada również kolejność, w jakiej użytkownicy patrzą na poszczególne części strony. Zarówno w przypadku Facebooka i Google +, początkiem ścieżki jest jej centralna część. Statystycznie, każdy badany skupiał wzrok na centralnej części strony Google + przez 5,9 sekundy, czyli dłużej niż w przypadku Facebooka:
Badanie pokazuje również dość oczywistą prawidłowość, że treści umieszczone na dole strony przyciągają najmniejszą uwagę. Jest to jednak mniej widoczne w przypadku Twittera i YouTube.
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 30 uczestników, którzy oglądali profile na Facebooku, Google +, Flickr,YouTube, Klout, Reddit, Digg, Thumblr, Twiter, StumbleUpon, Pinterest w 10-sekundowych odstępach.