reklama
Wizytówka
Nowy layout stron marek na Facebooku przypomina wprowadzoną jakiś czas temu Oś czasu na profilach użytkowników prywatnych. Jego wprowadzenie pociąga za sobą jednak wiele istotnych zmian, z którymi zmierzyć powinni się marketerzy. Pierwsza z nich to wygląd. Zamiast prostej strony z pojedynczym strumieniem w roli głównej otrzymujemy witrynę z umieszczonym na górze cover photo, które wraz z informacjami o marce stanowi niejako „wizytówkę” strony. Zgodnie z nowymi wytycznymi nowi użytkownicy jako pierwszy zobaczą właśnie ten widok, a nie jak było to (zwykle) do tej pory – landing tab powitalny. Powód? Facebook całkowicie zrezygnował z opcji kierowania osób pierwszy raz odwiedzających stronę do konkretnej zakładki – teraz trafią one bezpośrednio na tablicę fan page’a.
Cover photo, jakkolwiek stanowi znakomitą przestrzeń do zaprezentowania marki, niesie za sobą pewne dość istotne ograniczenia. Facebook zabrania używania strzałek wskazujących elementy interfejsu Facebooka, CTA typu „Polub nas!”, a także informacji dotyczących promocji czy konkursów. Niedozwolone jest również publikowanie w tym miejscu danych kontaktowych czy informacji o marce. Stworzenie odpowiedniego i zachęcającego cover photo bez tych danych jest więc dużym wyzwaniem dla administratorów strony, a w przypadku agencji – dla działu kreacji.
Jak wykorzystać zatem tę przestrzeń? Warto zadbać o to, by współgrała nie tylko z obrazem samej marki, ale także z tym, co się dzieje na stronie. W tym pomóc mogą nam inne, nowe funkcjonalności wprowadzone przez Facebooka.
Zakładki
Boksy odsyłające do zakładek znajdują się tuż pod cover photo, czyli dość wysoko i w widocznym miejscu. Możliwe jest jednak umiejscowienie tam tylko trzech pól – tuż obok nieusuwalnej galerii zdjęć. Przy czym jeśli jedno z nich zawiera informację o ilości fanów, pozostają nam de facto dwa wolne miejsca. W sumie można dodać maksymalnie 12 zakładek (do tej pory ich liczba była nieograniczona). Pozostałe można jednak zobaczyć dopiero po kliknięciu w odpowiednią strzałkę i rozwinięciu strony.
Zmieniają się też wymiary zakładek – z 520 do 810 pikseli, co daje o wiele większe możliwości prezentowania treści, ale wymaga przerobienia wszystkich dotychczasowych landing tabów. Dodatkowo konieczne jest wykonanie odpowiednich fotografii, które miałyby stanowić miniatury zakładek.
Mniejsza liczba oraz zmiana w widoczności zakładek sprawią, że zmieni się ich funkcja. Do tej pory wykorzystywane były do prowadzenia konkursów, prezentowania promocji, informacji o marce, mapek etc. Teraz dla użytkowników widoczne będą tak naprawdę tylko dwie zakładki – stąd warto jedną z nich wykorzystać jako informacyjną, drugą zaś jako angażującą fanów. Dlatego poza zmianami typowo graficznymi związanymi z nowymi wymiarami konieczne jest ponowne przemyślenie ich ilości i charakteru, gdyż większość z nich w pierwszym momencie będzie niewidocznych dla użytkowników.