reklama
Badanie IAB AdEx przeprowadzone przez PricewaterhouseCoopers to podsumowanie obecnej kondycji reklamy online w Polsce. Wynika z niego, że polski rynek w dalszym ciągu wykazuje tendencję wzrostową. W pierwszym kwartale 2012 roku wydatki wyniosły 485 milionów złotych. Oznacza to wzrost o 9% w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku.
Co istotne, na marketing w wyszukiwarkach wydaje się już tyle samo co na reklamę graficzną. Obydwa typy reklam pochłaniają po 36% wszystkich wydatków na reklamę online. Rośnie też udział ogłoszeń (obecnie już 20%).
Wzrasta również znaczenie reklamy mobilnej, w omawianym okresie wydatki na tę formę promocji były aż 3-krotnie wyższe niż przed rokiem.
– W pierwszym kwartale 2012 Internet jako jedyne medium wygenerował istotny przyrost wydatków reklamowych. Ogólny spadek wydatków na reklamę odcisnął jednak swoje piętno na strukturze wydatków w internecie. Najbardziej odczuły to segmenty rynku bazujące na reklamie wizerunkowej, w przypadku której cięcia wydatków zawsze uwidaczniają się w pierwszej kolejności, a więc display i e-mail marketing – zauważa Piotr Kowalczyk, Prezes Zarządu IAB Polska – Wzrost całości rynku online zawdzięczamy głównie dodatnim dynamikom ogłoszeń i SEM.
Jeśli chodzi o poszczególne branże, na szczycie znajduje się branża motoryzacyjna, przed finansową i telekomunikacyjną, przy czym tylko pierwsza z wymienionych odnotowała wzrost wydatków. Pozostałe dwie z niższych stopni podium wprowadziły redukcję wydatków na reklamowanie się w Sieci. Z kolei inne obok motoryzacyjnej branże, w których nastąpił znaczący wzrost wydatków na online marketing to nieruchomości oraz transport.
Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z wynikami badania IAB AdEx za cały 2011 rok.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.