X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polski rynek reklamy internetowej wart jest już prawie 2 mld złotych

Polski rynek reklamy internetowej wart jest już prawie 2 mld złotych

reklama


Badanie IAB AdEx przeprowadzone przez PricewaterhouseCoopers wskazuje, że wydatki na reklamę online w 2011 roku wzrosły o 22% w stosunki do roku poprzedniego. Jak podkreśla Piotr Kowalczyk, prezes zarządu IAB Polska, to wynik lepszy niż prognozy z początku roku, a Internet napędza całą branżę reklamową.

fot.: IAB Polska

W dalszym ciągu najpopularniejsza jest reklama graficzna, pochłaniając 41% wydatków. Na kolejnych miejscach reklama w wyszukiwarkach, ogłoszenia oraz e-mail marketing. Jednak gdy popatrzeć na dynamikę wzrostu, to reklama display wyraźnie ustępuje trzem pozostałym. Najszybciej rośnie bowiem SEM (35%), wyprzedzając e-mail marketing (26%) i ogłoszenia (24%). Tempo wzrostu wydatków na reklamę graficzną to z kolei jedynie 7%.

fot.: IAB Polska

Jeśli chodzi o poszczególne branże, największe środki na reklamę online przeznaczają firmy z sektora finansów, telekomunikacyjne oraz przedsiębiorstwa handlowe. Udział tych 3-ech sektorów w całkowitych wydatkach na reklamę w Sieci wynosi 38%.

fot.: IAB Polska

Najszybszy wzrost wydatków na marketing internetowy zaobserwowano natomiast w takich branżach jak handel, odzież i kosmetyki oraz farmaceutyka. Największe spadki notuje natomiast sektor edukacji oraz komputery i audio-video.

fot.: IAB Polska

Pełny raport można ściągnąć ze stron IAB Polska.

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Ankiety zebrano w dniach 10 stycznia – 27 lutego 2011. Wśród uczestników badania znalazły się m.in. Onet, INTERIA, WP.PL, Allegro, Agora czy TVP.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail