reklama
Facebook Exchange to usługa typu real-time bidding. Jej funkcjonowanie opiera się o aukcje reklam internetowych przeprowadzane wśród marketerów. Każda licytacja zaczyna się w momencie wysłania przez internautę żądania wyświetlenia interesującego go serwisu. Wówczas w niezwykle krótkim czasie (mniej niż sekunda) marketerzy składają swoje oferty. W każdej pojedynczej aukcji biorą udział tylko ci, których reklamy mogą pasować do profilu danego użytkownika.
Biorąc pod uwagę czas trwania aukcji, nietrudno zgadnąć, że marketerzy nie biorą w nich udziału osobiście. Do tego wykorzystują platformy DSP (Demand-Side Platform), których zadaniem jest składanie ofert w aukcjach reklamowych. Wyposażone są w algorytm do optymalizowania kampanii, który ma zapewnić, że złożona oferta będzie korzystna dla reklamodawcy, tak pod względem ceny, jak i użytkownika, któremu wyświetlona zostanie reklama. DSP działają w oparciu o cookies znajdujące się na komputerze użytkownika, dzięki czemu efektywność ich działania jest bardzo wysoka.
Liczba odwiedzin i zakupów – tak, rozpoznawalność – nie
Scott Shapiro z Facebooka przekonuje, że Facebook Exchange może być doskonałym rozwiązaniem w sytuacji gdy marka chce zachęcić użytkowników serwisu do odwiedzenia jej strony internetowej i dokonania zakupu określonych towarów. Inaczej jest w przypadku, gdy marketer chce by wzrosła rozpoznawalność jego firmy na Facebooku. Wówczas lepszym pomysłem będzie skorzystanie z innych produktów reklamowych oferowanych przez portal, np. zdarzeń sponsorowanych. Warto zaznaczyć, że reklamy kupowane poprzez Facebook Exchange będą wyświetlane wyłącznie w prawej kolumnie.
Jak nową usługę oceniają firmy, które miały już okazję ją przetestować na potrzeby swoich klientów? W przypadku niektórych zwrot z inwestycji (ROI) był aż 20-krotny! Takie dane ujawniła firma TellApart. Bardzo wysoki wskaźnik ROI uzyskali również klienci AdRoll (16x). Część partnerów Facebooka nie ujawniła jednak danych.
Z pewnością Facebook Exchange to kolejny dowód na to, że Facebook do swojego reklamowego biznesu podchodzi coraz poważniej. Na wymierną ocenę efektywności nowej usługi przyjdzie nam jednak poczekać dobrych kilka miesięcy.
Więcej informacje dotyczących Facebook Exchange można znaleźć na stronach Facebook Studio.