reklama
Badanie IAB AdEx przeprowadziła na zlecenie IAB Polska firma PwC. Celem przeprowadzanego od 5 lat badania jest analiza polskiego rynku reklamy internetowej.
W świetle najnowszych danych reklama online pochłonęła w pierwszy półroczu 2012 rekordową sumę 1,03 mld złotych. To o 7% więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku (956 mln). Drugi kwartał 2012 r. był jednocześnie rekordowy pod względem wydatków na reklamę internetową (540 mln).
Dobrą kondycję rynku reklamy online potwierdza również jego rosnący udział w całym rynku reklamy w Polsce. Obecnie wynosi on już 17,8%
Istnieją spore szanse na to, by sprawdziły się prognozy IAB Polska, wedle których w 2012 roku wartość całego rynku reklamy w Internecie miała przekroczyć granicę miliarda złotych.
Jak przedstawia się struktura rynku reklamy internetowej? Największą część środków pochłania wprawdzie wciąż reklama display, ale jej udział konsekwentnie maleje, a coraz większy odsetek środków inwestowany jest w marketing w wyszukiwarkach.
– W podziale na formaty reklamowe trend jest zachowany: udział SEM rośnie, z kolei display praktycznie stanął w miejscu, co i tak można uznać za duży sukces na tle ogólnych spadków wydatków reklamowych w mediach, gdzie w pierwszej kolejności, jak wiadomo, tnie się budżety na działania o charakterze wizerunkowym – komentuje Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska.
Analizie poddano również poszczególne sektory gospodarki. Najwięcej wydatków na reklamę online niezmiennie generują branże: motoryzacyjna, finansowa oraz handlowa. Pochłonęły one 40% wszystkich środków przeznaczonych na działania reklamowe w Sieci na przestrzeni pierwszych sześciu miesięcy 2012 r.
Pełen raport dostępny na stronach IAB.
O badaniu:
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.