X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Internauci, społeczności, gadżety – jak zmienił się rynek social media w 2012 roku?

Internauci, społeczności, gadżety – jak zmienił  się rynek social media w 2012 roku?

reklama


Marcin Jaśkiewicz

Marcin Jaśkiewicz / fot. Ola Anzel

CEO, ISTV Media

Najważniejsze zmiany na rynku social media w 2012 roku (Polska i świat):

Wyzwaniem dla wielkich graczy social mediowych jest zmiana sposobów konsumpcji internetu przez użytkowników i coraz mocniejsze ruchy w stronę mobile. Z tak silnym trendem nie można walczyć i bardzo dobrym przykładem adaptacji jest Facebook, którego 14% przychodu reklamowego już teraz pochodzi z reklam mobilnych. Wróży to jeszcze większą wygodę korzystania z dóbr social media wprost z naszej kieszeni.

Ciekawym, pochodnym zjawiskiem jest również większa częstotliwość równoczesnej interakcji z telewizją i social mediami. W czerwcu tego roku, według raportu Nielsena, co trzeci amerykański użytkownik Twittera opublikował posta związanego z telewizją.

Najciekawsza zagraniczna kampania social media 2012 roku:

Social Media to także szeroki wachlarz działań wideo i produkcji wirusowych. I właśnie wideo, które porywa tłumy i kampanie w oparciu o ruchomy obraz są mi najbliższe. Zdecydowanie warto zwrócić uwagę na świetną kampanię stworzoną dla zarządzających publicznym transportem w australijskim Melbourne. Klip w pierwsze dwa tygodnie od publikacji zebrał ponad 30 mln wyświetleń na YouTube, a sam utwór trafił do Top 10 swojej kategorii w iTunes.

Zdecydowanie warta odnotowania jest także tegoroczna kampania Nike zorientowana na Igrzyska Olimpijskie (chociaż prowadzona nie tylko w social media). To Adidas był oficjalnym sponsorem Igrzysk, natomiast kampania Nike prowadzona niejako obok nich potrafiła wygenerować w social media zdecydowanie większe liczby: 166 718 nowych fanów na FB, (dla Adidasa ta liczba to 80 761), około 16 000 wpisów na Twitterze związanych z Nike (ok. 9 000 dla Adidasa).

Najbardziej innowacyjna kampania social media w Polsce w 2012 roku:

Na polskim podwórku w tym roku działo się zdecydowanie mniej (a przede wszystkim na gruncie wideo i produkcji wirusowych, których jestem fanem). Tematem wartym poruszenia jest kampania “Autyzm wprowadza zmysły w błąd” dla Fundacji SYNAPSIS, która odbyła się na początku 2012 roku. Dyskusja na temat dziwnego zachowania Bartka Topy, który był twarzą kampanii niosła się przez social media, jak lawina a filmy wrzucone na YouTube w bardzo krótkim czasie stały się wirusami. Potem zaczęła się ogólnopolska dyskusja na temat autyzmu – niepodważalny sukces akcji.

Urządzenia / narzędzia / aplikacje, które w tym roku najbardziej wpłynęły na sposób korzystania z social media:

Tak, jak wspominałem – zdecydowany zwrot i sporo zamieszania powoduje rozpowszechnianie się urządzeń mobilnych z dostępem do internetu (smarfony, tablety itp.), z których korzystamy w każdym miejscu i tylko chwila wystarczy, żeby być na bieżąco.

Ciekawym zjawiskiem są też zmiany YouTube, które mają zwiększyć interakcje między użytkownikami i wprowadzić więcej ogólnie pojętych narzędzi społecznościowych. Mamy już swój dopracowany dashboard, na którym wyświetlają się filmy zasubskrybowanych kanałów, możemy podpisać się imieniem i nazwiskiem i dzięki analityce obejrzeć dokładne dane naszych widzów.

Trend, który w 2012 roku był w defensywie lub nie spełnił pokładanych w nim nadziei:

W Polsce trochę rozczarowuje temat geolokalizacji, a w szczególności Foursquare, którego ilość użytkowników w naszym kraju szacuje się na zaledwie 20 000. Jest to przede wszystkim branża startupowa i interaktywna, która łapie wszelkie tego typu nowości – na próżno natomiast szukać objawów fascynacji geolokalizacją w mainstreamie. Sam choćby tylko raz spotkałem się z sytuacją, gdzie za check-in otrzymałem kilkunastoprocentową zniżkę na kawę.

Hegemonia Facebooka czy dywersyfikacja kanałów społecznościowych – jak zmieni się rynek w 2013 roku:

Dużym kanałem społecznościowym jest również YouTube, który jednak pod względem interakcji jest ciągle jeszcze mniej ułożony niż Facebook (chociaż potencjał zasięgowy w Polsce jest niemal identyczny). Widać natomiast ciągłe zmiany YouTube w stronę zwiększenia interakcji między użytkownikami oraz wykorzystania platformy jako narzędzia do promocji swoich brandów. Według mnie sporo wydarzy się w tym temacie w 2013 roku.

Pages: 1 2 3 4 5 6

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail