reklama
Michał Sadowski
Prezes zarządu, Brand24
Najważniejsze zmiany na rynku social media w 2012 roku (Polska i świat):
Najistotniejsza zmiana to dynamiczny rozwój Instagram, który w ciągu niewiele ponad 2 lat wzrósł do 100 milionów zarejestrowanych użytkowników, co plasuje go w czołówce światowych społecznościówek. Z naszych badań wynika także, że liczba interakcji z treściami publikowanymi na Instagram jest proporcjonalnie wyższa niż na większości innych serwisów społecznościowych. Innymi słowy – jest to bardzo angażująca usługa, która dopiero od niedawna jest zauważana przez biznes.
Pozostałe zmiany w 2012 to więcej rzeczy, które już znamy. Więcej statusów na FB, Twitterze. Więcej informacji o geolokalizacji. Więcej treści na Youtube, Vimeo, itp. To także coraz powszechniejsze wykorzystanie urządzeń mobilnych z wbudowanym GPS i aparatem/kamerą zdolną do rejestrowania obrazu w wysokiej rozdzielczości.
Najciekawsza zagraniczna kampania social media 2012 roku:
Kazemil – See The Cold. Kampania w ramach której stworzono witrynę, która w czasie rzeczywistym analizowała tweety publikowane na japońskim Twitterze. W oparciu o geolokalizację i występowanie słów kluczowych jak “Zimno”, “przeziębiony”, “grypa”, itp. – stworzono mapę epidemiologiczną i pogodową Japonii. Wiedza pozwoliła optymalizować dostawy leków, a także była świetnym narzędziem dla klientów firmy farmaceutycznej SSP (którą kampania promowała) pozwalając przygotować się na panującego w danych lokalizacjach wirusa.
Najbardziej innowacyjna kampania social media w Polsce w 2012 roku:
Nie potrafię wskazać najbardziej innowacyjnej kampanii w Polsce w 2012 roku. Był kampanie mniej lub bardziej innowacyjne, ale nie przypominam sobie jednej, która pozostawiłaby wszystkie pozostałe z tyłu.
Urządzenia / narzędzia / aplikacje, które w tym roku najbardziej wpłynęły na sposób korzystania z social media:
Wśród urządzeń warto wspomnieć o kolejnych etapach boomu na smartfony. Coraz więcej osób korzysta także z tabletów, które naturalnie otwierają nowe możliwości dla marketerów. Ogromny wpływ na nasze życie miała także popularyzacja Facebook Messengera, a także wypuszczenie jego desktopowej wersji. Ogromna część rozmów, które jeszcze rok temu prowadzone były za pośrednictwem SMS, dziś prowadzone są przez Facebook Messengera.
Trend, który w 2012 roku był w defensywie lub nie spełnił pokładanych w nim nadziei:
W Polsce wskazałbym Pinterest, po którym spora część branży obiecywała sobie bardzo dużo. Niestety na razie w naszym kraju jest to bardzo, bardzo niszowa usługa.
Hegemonia Facebooka czy dywersyfikacja kanałów społecznościowych – jak zmieni się rynek w 2013 roku:
Zdecydowanie dywersyfikacja. Pogłębi się bowiem znaczenie Instagram (choć on należy przecież do FB, więc różnie można na to patrzeć). Coraz więcej ludzi w Polsce korzysta także z Twittera, którego mocno popularyzują mainstreamowe media, jak TVN24. Myślę jednak, że wzrost tych usług nie będzie się odbywał znaczącym kosztem Facebooka.
Warto też wspomnieć o nieco mniejszych platformach nastawionych na bardzo konkretne grupy docelowe. Mówię tu przede wszystkim o takich usługach jak Formspring czy Pinger, które w wielu środowiskach są wręcz kopalnią insightów i influencerów.