reklama
Raport „Dziennikarze i Social Media 2012” stworzony przez firmę Multi Communications to kolejna już próba uchwycenia związków między tą grupą zawodową, a portalami społecznościowymi. Okazuje się, że w ciągu minionych 12 miesięcy wzrósł odsetek dziennikarzy korzystających z mediów społecznościowych.
Bardziej rozpowszechnione wśród dziennikarzy jest korzystanie z social media dla celów prywatnych. Jedynie 15% ankietowanych zadeklarowało, że w ogóle nie odwiedza serwisów społecznościowych w takich celach. W przypadku wykorzystywania takich platform w pracy zawodowej odsetek “opornych” wzrasta – do 23%.
Codzienne korzystanie z social mediów deklaruje mniej więcej połowa ankietowanych – 46% w celach zawodowych i 55% w celach prywatnych.
Dziennikarze wciąż ostrożnie podchodzą do wiarygodności informacji w social media
Rośnie liczba dziennikarzy, którzy uważają informacje znalezione w mediach społecznościowych za wiarygodne. Wprawdzie to wciąż mniej niż połowa ankietowanych (43%), ale jednocześnie odsetek tych, którzy wysoko oceniają wiarygodność social media jako źródeł informacji wzrósł o 54%.
Blogi – najbardziej wiarygodne i najpopularniejsze
Zdecydowanie najbardziej wiarygodnym źródłem informacji według dziennikarzy są blogi. Takiego zdania była połowa ankietowanych. Na kolejnych miejscach znalazły się takie serwisy jak Facebook i Wikipedia. Trzeba wszakże zaznaczyć, że obydwie te platformy straciły nieco na zaufaniu dziennikarzy, odpowiednio o 6% i 17%.
Biorąc pod uwagę taką ocenę blogów, nie może dziwić, że są one jednocześnie najpopularniejszymi serwisami społecznościowymi, gdy idzie o pracę dziennikarzy. Przewaga nad innymi platformami nie jest jednak tak wielka jak w przypadku ich oceny pod kątem wiarygodności, co wskazuje na to, że dziennikarze chętnie wykorzystują różnego rodzaju platformy, nawet jeśli mają pewne wątpliwości co do prawdziwości wyszukanych informacji.
Informacje w mediach społecznościowych mają być atrakcyjne i inspirujące
Nieco więcej dziennikarzy niż w przypadku wiarygodności pozytywnie ocenia atrakcyjność informacji wyszukiwanych w social media. Tego zdania są dwie trzecie ankietowanych. Dla 29% z nich atrakcyjność informacji, na które można natrafić w mediach społecznościowych jest przeciętna, a nisko lub bardzo nisko ocenia je tylko 5% ankietowanych.
Na pytanie o to czego szukają w mediach społecznościowych, ponad połowa dziennikarzy zadeklarowała, że źródeł inspiracji, przy czym w poprzednich latach ten odsetek był jeszcze wyższy. Rośnie liczba tych, którzy poszukują opinii konsumentów, natomiast na tym samym poziomie utrzymuje się odsetek dziennikarzy poszukujących komentarzy ekspertów. Najmniej ankietowanych wskazało na cyfry i fakty, co nie dziwi jeśli wciąż pod uwagę opinie dziennikarzy na temat wiarygodności źródeł informacji w social media.
Jeszcze inne dane pokazują, że dziennikarze stosują różnorodne „taktyki” przy poszukiwaniu informacji w mediach społecznościowych. Największy odsetek (23%) deklaruje korzystanie z wyszukiwarki oraz obserwowanie wpisów interesujących osób. Inne sposoby to m.in. obserwowanie wpisów firm, obserwowanie słów-kluczy oraz zadawanie pytań celem uzyskania odpowiedzi.
Jakie wnioski formułują autorzy raportu? Media społecznościowę stanowią już pełnoprawne narzędzie pracy dziennikarzy, przy czym niekoniecznie z powodu ich wiarygodności. Ta grupa zawodowa ceni social media przede wszystkim za atrakcyjność znajdywanych informacji, traktując je jako wartościowe źródło inspiracji. Szczególnym zainteresowaniem wśród dziennikarzy cieszy się blogosfera, uznawana za najbardziej wiarygodne źródło informacji. Jednocześnie, nie można zapominać, że platformy społecznościowe to wciąż uzupełnienie palety kanałów kontaktu z dziennikarzami. W pewnych przypadkach wskazane jest używanie bardziej tradycyjnych form kontaktu, jak spotkanie, telefon czy nawet e-mail.
– Raport jasno pokazuje, ze trend zauważony w naszym ubiegłorocznym badaniu nasila się– dziennikarze włączyli media społecznościowe do swojego przybornika narzędzi, służących im do wykonywania pracy. Stad tez osoby zajmujące się PR nie mogą zapominać, ze tworząc swoje przekazy w social media, trafiają do konsumentów, dziennikarzy, a także dziennikarzy-konsumentów i konsumentów-dziennikarzy – podsumowuje prezes Multi Communcations Mariusz Pleban.
Pełna treść raportu dostępna pod tym adresem.