reklama
Zespół K2 User Experience przeprowadził badania dotyczące aplikacji prasowych na tablety. Raport „Prasa na iPada” mówi o tym kiedy, gdzie i w jaki sposób użytkownicy tabletów sięgają po różne formy prasy – dzienniki, magazyny, serwisy informacyjne i blogi.
– Strona www.prasanaipada.pl pozwala na szybkie przejrzenie wybranych fragmentów wiedzy, zawiera multimedia w formie zdjęć i wideo z badania oraz tworzy miejsce do dyskusji. Raport prezentuje więcej informacji, miejscami przyjmuje bardziej formę luźnych notatek i obserwacji, ale wierzę, że może być źródłem ciekawych insightów – mówi Paulina Makuch, UX Research Manager K2, autorka badania.
W badanu wykorzystano kilka metod badawczych – dzienniczki, wywiady indywidualne z układaniem kolaży, sortowanie kart, obserwacje użytkowników korzystających z aplikacji oraz ankietę internetową. W sumie przebadano 110 użytkowników tabletów czytających prasę. Obserwacji poddano 5 wybranych aplikacji na iPada – Gazety Wyborczej, Dziennika Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu +, Wprost i Polityki.
– Głównym celem projektu było przebadanie z użytkownikami kilku aplikacji prasowych i określenie, który sposób prezentacji treści i nawigowania po niej jest najbardziej użyteczny oraz przyjazny – mówi Paulina Makuch. – Dodatkowo interesowało nas to, jakie funkcjonalności, niedostępne w obecnych aplikacjach prasowych, byłyby atrakcyjne dla e-czytelników. Chcieliśmy też dowiedzieć się kiedy użytkownicy tabletów czytają prasę na tablecie, a kiedy na innym urządzeniu.
Uczestnicy badania na komputerze czytali przede wszystkim w domu i w pracy, a na telefonie przeważnie w komunikacji miejskiej oraz w sytuacjach, gdy musieli na coś czekać. Tablet okazał się konkurencyjny dla komputera. Różnica polega na tym, że tablet jest narzędziem bardziej kojarzonym z chwilami relaksu i spokoju. Częstotliwość czytania dzienników i magazynów w wersji papierowej i na iPad jest zbliżona, jednak magazyny i dzienniki drukowane wydają się być częściej czytane w sposób przypadkowy, w miejscach gdzie są dostępne za darmo.
Odbiorcy mają wysokie oczekiwania wobec aplikacji – badani deklarowali chęć posiadania wielu zaawansowanych funkcji przeglądania treści (wyszukiwarki, tagi, multimedia) oraz funkcji ułatwiających szybkie dotarcie do interesujących artykułów – spisy treści, przeglądanie po kategoriach i słowach kluczowych, oraz wyszukiwarki. Chcieliby również, aby treści wzbogacone były o wideo, interaktywne grafiki czy wykresy. Z kolei funkcje społecznościowe byłyby raczej rzadko wykorzystywane.
Obserwując, jak użytkownicy korzystają z wybranych aplikacji, autorzy badania zidentyfikowali szereg irytujących dla użytkowników komplikacji.
Dobre rady dla projektujących aplikacje prasowe na tablety:
1. Aplikacja powinna umożliwiać wygodne czytanie na ekranie tabletu. Artykuł powinien być zaprojektowany tak, aby użytkownicy nie musieli poświęcać swojej energii na dostosowywanie wyglądu treści – powiększanie, czy otwieranie innych widoków tego samego artykułu.
2. Warto pozwolić użytkownikom kopiować tekst.
3. Aplikacja powinna umożliwiać przekręcanie urządzania z pozycji pionowej w poziomą i odwrotnie. Powinna również dobrze to obsługiwać – nie tracić przy tym miejsca, w którym użytkownik przerwał czytanie, nie zmieniać strony na inną.
4. Należy wykorzystać możliwości zmiany interfejsu w zależności od orientacji urządzenia – powiększać zdjęcia, inaczej formatować tekst.
5. Pierwszy ekran aplikacji (czyli okładka albo pierwsza strona gazety) zawierający tytuły wybranych artykułów, musi być klikalny i przenosić w odpowiednie miejsce gazety.
6. Aplikacja powinna zawierać przynajmniej jeden spis treści (klikalny!), a najlepiej zagwarantować kilka sposobów przeglądania zawartości gazety. Warto uwzględnić możliwość przeglądania po kategoriach albo tagach, a w menu aplikacji umieścić szybki powrót do spisu treści.
7. Zdjęcia, wykresy, infografiki powinny być dostępne w formie umożliwiającej wygodne przeglądanie na tablecie – powiększanie po kliknięciu, galerie multimediów.
8. Dobrze jest wykorzystywać możliwości urządzenia i wzbogacać aplikację o multimedia (video, pliki muzyczne), wprowadzić interaktywne obszary, linkować do stron www i poinformować o tym użytkownika.
Zobacz pełen raport z badania: “Prasa na iPada” [PDF]