![Nadchodzi nowa era marketingu? Targetowanie reklam w oparciu o aktywności poza Internetem to już nie fikcja Nadchodzi nowa era marketingu? Targetowanie reklam w oparciu o aktywności poza Internetem to już nie fikcja](https://socialpress.pl/wp-content/themes/stylebook/timthumb.php?src=https%3A%2F%2Fsocialpress.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2Fshopping_42-24811934.jpg&q=90&w=795&zc=1)
reklama
O tym, że Facebook nawiązał współpracę z Datalogix pisaliśmy już kilka miesięcy temu. Dzięki zawarciu porozumienia Facebook miał otrzymywać informacje o decyzjach zakupowych podejmowanych przez Amerykanów i dzięki temu udoskonalić system targetowania reklam oferowanych przez serwis.
Teraz przychodzi czas na przejście od słów do czynów. Poza Datalogix, informacje dla Facebooka będą dostarczały takie firmy jak Epsilon i Acxiom. Każda z nich dysponuje ogromną ilością informacji dotyczących zakupów robionych przez Amerykanów, chociażby dzięki kartom wydawanym przez sieci supermarketów w ramach programów lojalnościowych. Łącząc te informacje z adresem e-mail konsumenta lub jego numerem telefonu (dane wymagane przy zakładaniu kont w ramach programów lojalnościowych w USA) można dowiedzieć się czy posiada on konto na Facebooku. Jeśli tak, cel osiągnięty. Wiedząc, że w danym przedziale czasowym konsument kupował dany produkt można próbować go nakłonić do kolejnych zakupów, wyświetlając stosowne reklamy.
Co z prywatnością?
Potencjał reklam targetowanych w oparciu o takie informacje jest z pewnością bardzo duży. Marki mogłyby kusić swoich dotychczasowych klientów specjalnymi promocjami, które niekoniecznie byłyby w stanie zachęcić do zakupu osoby, które nie miały do tej pory żadnego doświadczenia z produktami marki.
Jak wskazuje serwis AdAge, w fazie testów nowego typu reklam bierze udział agencja OMD. Jej dyrektor ds. social media Colin Stutton wypowiada się bardzo entuzjastycznie na temat całego przedsięwzięcia. Podkreślił, że klienci jego agencji mogliby w ten sposób określić bardzo ścisłe parametry targetowania, dostosowując je do aktywności konsumentów w supermarketach.
Oczywiście nie wszyscy są zadowoleni z nowego pomysłu Facebooka na reklamy. Powracają zarzuty o zbyt daleko idącą ingerencję w naszą prywatność. Wydaje się, że to po prostu kolejne potwierdzenie tego, że w dzisiejszych czasach podajemy wrażliwe dane tak wielu podmiotom, że kwestią czasu pozostaje aż te zaczną współpracować ze sobą, czerpiąc korzyści z posiadanych informacji.
- Marcin Osiak
- Arkadiusz
- Kamil Jarosz
- Dominik Królikowski
- Bartek Juszczyk