reklama
Serwis Socialbakers jak co miesiąc opublikował raport dotyczący polskiego Facebooka. Zestawienie obejmuje listę najpopularniejszych markowych fanpejdży, najbardziej angażujących, najbardziej responsywnych, jak również listę najpopularniejszych postów. Ten miesiąc przyniósł teoretycznie kilka istotnych zmian, mogących jednak wywoływać pewną konsternację.
W rankingu markowych stron z największą liczbą fanów prowadzi od dłuższego czasu fan page Serce i Rozum. Teoretycznie na 2. pozycji znajduje się strona Orange, ale tylko dlatego, że z niewiadomych przyczyn w styczniowym zestawieniu nie ujęto fanpejdża Playa. W Top 10 nie umieszczono również fan page marki House. Dodajmy, że obydwie strony znalazły się na liście najpopularniejszych stron w grudniu 2012 r. i w kilku poprzednich miesiącach. Wprawdzie od zeszłego zestawienia ranking popularności tworzony jest w oparciu nie o liczbą wszystkich fanów, a wyłącznie liczbę tych lokalnych, ale obydwie opisywane strony zdołały się w nim znaleźć w poprzednim miesiącu. Co więcej, jeśli spojrzeć na ten ranking, okaże się, że gdyby uwzględnić w styczniowym raporcie fan page Tymbarka znalazłby się on na wysokim 6. miejscu (zakładając jednoczesne uwzględnienie fan page Playa).
Należy więc zapytać czy jest to efekt niedopatrzenia, czy może zmian w kryteriach klasyfikacji fanpejdży jako brandowe? Przyjęcie drugiego założenia może wywoływać sporo wątpliwości – jeśli fanpejdże Play i House nie są markowymi, to do jakiej innej kategorii można by je zaliczyć? A może to po prostu efekt znaczącej korekty w podliczaniu lokalnych fanów?
Podobne wątpliwości dotyczą zestawienia najpopularniejszych stron z branży medialnej. Bezapelacyjnym liderem pozostaje wciąż Radio Eska, ale na 2. pozycji uplasował się fan page stacji VIVA Polska, a to dzięki temu, że w zestawieniu… nie ma stron żadnej z dwóch facebookowych stron MTV (globalnego i MTV Polska).
Najwidoczniej pozostaje nam poczekać do kolejnego zestawienia przygotowanego przez Socialbakers by dowiedzieć się czy faktycznie mamy do czynienia ze zmianami w klasyfikowaniu fanpejdży do kategorii „markowe”, czy może zwykłym (choć w tym przypadku wręcz rażącym!) niedopatrzeniem.
Mniejsze wątpliwości wzbudzają listy najbardziej angażujących oraz najbardziej responsywnych stron. Wśród tych pierwszych znalazły się m.in. fanpejdże Greenpeace Polska, Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko” oraz fundacji Podaruj Dzieciom Słońce. Każda z nich pojawiała się już wcześniej w tym zestawieniu. Wśród wyróżnionych pięciu stron najwyższy wzrost zaangażowania zanotował fan page Greenpeace Polska.
Niespodzianek nie ma w rankingu najbardziej responsywnych marek. Tutaj od dawna niepodzielnie rządzą fanpejdże brandów telekomunikacyjnych. Największej liczby odpowiedzi (po odjęciu liczby pytań, na które nie zareagowano) udzielili administratorzy fan page Orange Polska. Na kolejnych miejscach znalazły się strony Plusa, T-Mobile, Cyfrowego Polsatu oraz Heyah.
Biorąc pod uwagę współczynnik responsywności (response rate) najlepiej wypada Plus, z aż 99-procentowym wynikiem! Wyraźny spadek odnotował pod tym względem Heyah (z 92% w grudniu 2012 do 77% w styczniu 2013). Pozostałe marki tradycyjnie oscylują wokół 90%. Plus wyprzedził konkurentów również pod względem czasu potrzebnego na odpowiedź i to o ponad dwie długości.
To nie koniec sukcesów marek telekomunikacyjnych. Okazuje się, że trzy najbardziej angażujące w styczniu posty opublikowano właśnie na fanpejdżach tych marek. Warto wszakże odnotować, że w przypadku każdego z tych postów (opublikowanych, odpowiednio, na stronach T-Mobile, Plusa i Heyah) mamy do czynienia z contentem, który nie wpisuje się w tożsamość marki i ma raczej charakter czysto rozrywkowy.
Poniżej infografika z raportem Socialbakers.