reklama
Firma click apps przeprowadziła badanie na 500 000 użytkowników aplikacji konkursowych (UU). Jak się okazało, przeciętny polski konkursowicz to kobieta z dużego miasta w przedziale wiekowym 18-24.
Konkurs w cenie
Popularność facebookowych konkursów jest nadal wysoka. Istnieje kilka czynników, które mają na to wpływ. Po pierwsze, aplikacje konkursowe stanowią cenne źródło bazy danych użytkowników. Konta użytkowników aplikacji zarejestrowane są najczęściej na gmail.com (26%), wp.pl(21%) czy o2.pl (13%), co czyni bazę jedyną z tak dużym udziałem internetowego giganta. Tak wartościowa baza pozwala na precyzyjne określenie poszczególnych grup odbiorców i kierowanie do nich konkretnego przekazu – np. wysyłki newslettera czy komunikatu o akcji promocyjnej.
Jak pokazuje badanie click apps, współczynnik rezygnacji z subskrypcji przy bazie pozyskanej za pomocą aplikacji na Facebooku osiąga maksymalnie wartość 1%, natomiast w większości przypadków jest bliski zeru. Rezygnacja z newslettera jest uzależniona w dużym stopniu od sposobu pozyskania danych. Jak podają statystyki Sarigato, odsetek rezygnacji może wahać się od 0,02% w przypadku najbardziej wartościowych baz i może dochodzić nawet do 10% w przypadku subskrybentów, którzy nie wiedzą przez kogo wykorzystywany jest ich adres e-mail.
Kolejna istotna kwestia to statystyki autoryzacji, które cechuje wysoka konwersja. 72% (średnia z ostatnich 3 miesięcy) po naciśnięciu na reklamę lub link na portalu użytkownik finalizuje dialog autoryzacji, zezwalając aplikacji na dostęp do podstawowych danych.
Ania, 24 l., Warszawa
Podobnie jak w przypadku użytkowników samego Facebooka, kobiety stanowią większość (66%). Dla porównania, facebookowicze w Polsce to odpowiednio 53% – kobiety, 47% – mężczyźni. O większym udziale kobiet świadczy także ranking TOP10 imion wszystkich użytkowników aplikacji, w którym znalazły się tylko imiona żeńskie.
Mogłoby się wydawać, że największą grupę aktywnych uczestników konkursów będą stanowić osoby z przedziału wiekowego 13-17, jednak z 18% udziałem znalazły się dopiero na trzecim miejscu. Wyprzedzili ich użytkownicy w wieku 18-24, który stanowią najbardziej zaangażowaną grupę (43%). Z możliwości zdobycia nagród również często korzystają osoby z przedziału 25-34, stanowiąc ponad 27% wszystkich użytkowników. Dla porównania, użytkownicy Facebooka w Polsce, to odpowiednio: 13-17 (20%), 18-24 (30%), 25-34(28%).
Lokalizacja użytkowników analizowana na podstawie miejsca zamieszkania pokazuje, jaki odsetek mieszkańców dużych, średnich i małych miast korzysta z aplikacji konkursowych. Statystyki nie są zaskoczeniem. 31% wszystkich uczestników pochodzi z miast powyżej 500 tys. mieszkańców. Reprezentanci stolicy znajdują się na 1 miejscu wśród 6 najpopularniejszych miast. Przy czym są oni nadreprezentacją ze względu na zdarzające się ustawianie w profilu użytkowników miejsca zamieszkania Warszawy pomimo przebywania w innym mieście. Miasta od 200-500 tys. mieszkańców stanowią prawie ¼ konkursowiczów. Dla porównania mieszkańcy stolicy stanowią 13% wszystkich użytkowników polskiego Facebooka i nieco ponad 14% użytkowników aplikacji. Natomiast mieszkańcy miast pow. 500 tys. stanowią 25% populacji na Facebooku.
Mieszkańcy najmniejszych miejscowości, poniżej 5 tys., tworzą wśród konkursowiczów 3% grupę. Niewiele więcej, bo 6%, stanowią mieszkańcy kolejnych co do wielkości miast (5-20 tys.).
Konkursy fotograficzne angażują najwięcej użytkowników i stanowią prawie połowę wszystkich aplikacji (48%). Na dalszych pozycjach znalazły się gry (33%), konkursy tekstowe (14%) i wideo (5%). Statystyki pokazują, iż uczestnicy najchętniej biorą udział w konkursach, które mają niski próg wejścia i ograniczają się np. do dodania zdjęcia lub stworzenia krótkiego tekstu. Konkursy, w których zwycięzcy wyłaniani są przez jury mają dwukrotnie niższy procent zgłoszeń spamu, a 71% głosujących posiada unikatowe adresy IP. W przypadku konkursów, w których decydują głosy, tylko 37% głosujących, to unikatowe IP.
Kategorie fanpage’y , w których aplikacje konkursowe pojawiają się najczęściej to przede wszystkim moda (23%), sport (22%) i portale tematyczne (13%). Udział fanów w konkursie zależy w dużym stopniu od nagrody, jednak jak pokazują dane ważne jest również zaangażowanie użytkowników na danym fanpage’u. Im większa interakcja jego fanów tym większe szanse na wirusowy efekt aplikacji.
500 smartfonów bez folii
„W trosce” o ochronę danych osobowych Facebook wprowadza szereg zabezpieczeń antyspamowych, do których muszą stosować się twórcy aplikacji. Polityka prywatności i regulamin Facebooka zabrania organizowania konkursów za pośrednictwem portalu, czyli na newsfeedzie lub poprzez tworzenie wydarzeń. Te organizowane wbrew regulaminowi oburzają lub narażają ich organizatorów na śmieszność. Stosunkowo rzadko bywają jednak wyłapywane przez Facebooka. Należy raczej postawić pytanie, czy konkurs oparty na „żebrolajkach” może mieć jakikolwiek pozytywny skutek dla wizerunku marki, a nie, jak duże jest realne zagrożenie usunięcia strony lub zablokowania kont adminów. Im więcej „iPhone’ów bez folii”, tym mniejsze zaufanie do konkursów i naszych danych na Facebooku w ogóle. Zasady organizowanych przez nas promocji powinny być klarowne i użytkownik powinien wiedzieć w jakim celu będą wykorzystywane jego dane, nawet jeśli nie przeczytał zapisów drobnym drukiem w regulaminie.
Organizowanie konkursów w postach narusza także ustawę o ochronie danych osobowych. Dane udostępniane publicznie są często wykorzystane w celach marketingowych – bez wiedzy właścicieli, co działa przede wszystkim na szkodę samej marki. A o kryzys w social media nie trudno.
To właśnie kwestia ochrony danych często budzi wątpliwości użytkowników Facebooka, którzy boją się, że ich maile będą atakowane przez spam. W przypadku konwersji z aplikacji sytuacja przedstawia się zdecydowanie lepiej. Jak pokazuje badanie click apps, średnio 40% osób świadomie decyduje się na autoryzację i przetwarzanie swoich danych w celach marketingowych. Oznacza to, że są zainteresowani marką oraz chcą otrzymywać od niej informacje produktowe. Chętniej też udostępniamy nasze dane, jeśli wiemy, kto stanie się ich administratorem i w każdej chwili możemy zrezygnować z otrzymywanej subskrypcji.
Mobile rośnie w siłę
Już 7% wejść do aplikacji odbywa się za pośrednictwem urządzeń mobilnych, z czego ponad połowa generowana jest przez system Android. Na kolejnych pozycjach znalazł się iPhone (30%), przeglądarki mobilne (ponad 11%) i iPad (niecałe 7%). Android w dalszym ciągu stanowi najpopularniejszy mobilny system operacyjny mocno wyprzedzając iOS, Symbiana i Windows. Rosnące statystyki dotyczące mobilnych wersji aplikacji potwierdzają utrzymujący się trend rozwoju usług mobilnych nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Dla porównania z wersji mobilnej Facebooka w Polsce, według różnych źródeł, korzysta około 48% wszystkich użytkowników, natomiast według globalnej statystyki 66%. Na wzrost tendencji urządzeń mobilnych wskazuje też fakt, że w USA 2/3 użytkowników Facebooka skorzystało z mobilnej aplikacji połączonej z portalem.
Dotarcie z komunikatem na Facebooku jest coraz trudniejsze. Kiedyś użytkownik lubił 10 fanpage’y, wtedy docierał do niego prawie każdy przekaz. Kiedy lubi ich 1000, można zapomnieć, że dotrze do niego w ogóle, jeśli w ciągu ostatniego tygodnia nie polubił jednego z ich postów.
Pamiętajmy: – 85% fanów Twojej marki usłyszy o niej tylko jeden raz, kiedy polubią Twój fanpage. Warto im o sobie przypomnieć – podkreśla Michał Blak, CEO&Founder click apps.
Infografika
- Tomasz Pawlowski