reklama
Firma Unruly Media specjalizująca się w sektorze online wideo przeprowadziła badanie dotyczące reklamy wideo. Autorzy sprawdzali, jakie marki produkują najbardziej angażujące spoty, a także jak szybko statystyczna reklama zdobywa popularność wśród internautów.
Super Bowl
Z otrzymanych danych wynika, że w I kwartale 2013 r. ponad połowę wszystkich udostępnień w social media wygenerowały reklamy wideo marek działających w przemyśle rozrywkowym i FMCG, z nieznaczną przewagą tych pierwszych. Jak podkreślono, marki FMCG zanotowały bardzo dynamiczny wzrost w porównaniu do IV kwartału 2012 r. (78%), głównie dzięki spotom nagranym na potrzeby Super Bowl, czyli finału amerykańskiej ligi futbolu amerykańskiego NFL. Sportowe wydarzenie nr 1 w całych Stanach Zjednoczonych rokrocznie generuje rekordowe wyniki jeśli idzie o cenę 30-sekundowych spotów wyświetlanych w przerwach meczu.
Nieco słabiej wypadła branża motoryzacyjna, która co roku z myślą o Super Bowl przeznacza miliony dolarów na produkcję reklam. W I kwartale 2013 r. marki z tej branży znalazły się dopiero na 4. miejscu pod względem liczby udostępnień spotów w mediach społecznościowych. Z drugiej strony, Super Bowl i tak okazał się być dla nich sporym sukcesem, bowiem zanotowały wprost gigantyczny wzrost liczby udostępnień w stosunku do IV kwartału 2012 r. (377%!).
Wiral potrzebuje czasu, by się „rozkręcić”
Badanie przynosi jeszcze inne ciekawe wyniki. Specjaliści z Unruly sprawdzili na przykładzie dwustu najpopularniejszych reklam wideo, jaka jest „żywotność” spotów w internecie. Okazuje się, że w ciągu dwóch dni po opublikowaniu, statystyczna reklama generuje tylko 10% łącznej liczby udostępnień. Po trzech tygodniach ten współczynnik wzrasta już do 50%, a po trzech miesiącach wynik oscyluje wokół 66%.
Internauci uwielbiają spoty wideo
O tym, że marki produkujące reklamy wideo powinny robić to nie tylko z myślą o telewizji, ale również z uwzględnieniem internetu, przekonują wyniki badania przeprowadzonego przez NetBase, dotyczące rodzajów aktywności amerykańskich internautów. W najmłodszej grupie badanych (18-24 lata) aż 75% ankietowanych wskazało, że dzieli się linkami do reklam wideo. Wprawdzie wśród kolejnych grup wiekowych ten odsetek systematycznie spada, osiągając najniższy współczynnik wśród internautów w wieku od 55 lat w górę (31,6%), jednak to i tak w dalszym ciągu jedna z najpopularniejszych form internetowej aktywności.
Respondenci najczęściej wskazywali na korzystanie z mediów społecznościowych, a sporą popularnością cieszy się również robienie zakupów w internecie.