reklama
Podczas konferencji WebWomanWanted zaprezentowano wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Pollster na grupie ponad 1000 internautek. Pokazują one różnice w sposobie korzystania z internetu, wykorzystywania do tego poszczególnych urządzeń oraz czasie spędzanym online wśród kobiet w wyróżnionych grupach wiekowych.
Konsumentki i kreatorki – najaktywniejsze grupy kobiet w internecie
Na podstawie otrzymanych danych autorzy badania wyróżnili trzy grupy kobiet – obserwatorki, kreatorki oraz konsumentki. To co je od siebie odróżnia to wiek, stan cywilny, status zawodowy, rodzaje urządzeń, za pomocą których łączą się z internetem, a także przede wszystkim sposób korzystania z sieci.
Konsumentki przede wszystkim szukają informacji o produktach i usługach, a także inspiracji modowych. Z kolei kreatorki wykazują znacznie większą skłonność do prowadzenia dyskusji online. Szczególnie mocno widać ich zainteresowanie takimi obszarami jak kosmetyki czy odchudzanie. Obserwatorki to z kolei zdecydowanie najmniej aktywna grupa, co może wynikać z faktu, że połowa z nich to mężatki, a jedna trzecia pracuje na pełnym etacie.
Praca i edukacja najważniejsze
Co najbardziej ciekawi kobiety surfujące w internecie? Ponad połowa z nich szuka informacji związanych z ich pracą lub edukacją, przy czym w przypadku kobiet w przedziałach wiekowych 15-24 i 25-34 ten odsetek jest jeszcze wyższy. Drugim najpopularniejszym rodzajem wyszukiwanych informacji są te dotyczące polityki i społeczeństwa, a szczególne zainteresowanie tą tematyką wykazują kobiety w wieku +45 lat.
Jeśli chodzi o pobudki, które kierują internautkami przy odwiedzaniu kobiecych serwisów to są nimi przede wszystkim: chęć uzyskania porad ekspertów, poszukiwaniu informacji o konkretnych produktach, a także szukanie inspiracji.
Tablety najpopularniejsze wśród kobiet w wieku 35-44
Różne grupy wiekowe to także różne preferencje w zakresie urządzeń wykorzystywanych na łączenia się z internetem. Oczywiście bezsprzecznie najpopularniejszym urządzeniem wciąż pozostaje komputer, czy to osobisty, czy laptop. Różnice zarysowują się na tle rodzaju telefonów – wśród najmłodszych internautek (15-24) już 66% korzysta ze smartfonów, podczas gdy w grupie wiekowej +45 ten odsetek wynosi zaledwie niespełna 25%. Inaczej jest w przypadku telefonów starszej generacji – połowa internautek w wieku co najmniej 45 lat posiada tego typu urządzenia, a wśród tych najmłodszych zaledwie 28%.
Najmniej popularnym urządzeniem wykorzystywanym do surfowania po internecie wciąż pozostaje tablet. Najchętniej sięgają po niego kobiety w wieku 35-44 lat, wśród których odsetek korzystających z tabletów (20%) jest 2-krotnie wyższy niż w całej populacji internautek.
Najmłodsze internautki stawiają na rozrywkę
W badaniu poruszono również kwestię popularności różnego rodzaju aplikacji mobilnych wśród kobiet. Najmłodsze panie (15-24) najchętniej sięgają po gry, aplikacje portali społecznościowych oraz te mające pomóc w nauce. Z kolei kobiety w wieku 35-44 lat preferują aplikacje newsowe, systemowe oraz dotyczące tematyki zdrowotnej. Przedstawicielki najstarszej z badanych grup wiekowych (+45) zdają się być najbardziej nastawione na rozwój zawodowy – najpopularniejsze aplikacje w tej grupie to te związane z finansami, biznesem oraz edukacją. Patrząc ogólnie, najpopularniejszymi aplikacjami okazują się być wszakże portale społecznościowe, co łatwo wyjaśnić faktem, że najwięcej mobilnych internautek stanowią kobiety młode.
Z kolei jeśli spojrzeć na funkcje, z jakich korzystają użytkowniczki urządzeń mobilnych, to na pierwszym miejscu pozostają (i zapewne pozostaną) tradycyjne funkcje telefonu – wykonywanie połączeń oraz wysyłanie SMSów. Na trzecim miejscu znalazło się łączenie z internetem.