reklama
Seria raportów „The Value of Facebook Fan 2013” to efekt badań przeprowadzonych przez firmę Syncapse. Jeden z nich nosi nazwę „Why Do Consumers Become Brand Fans?” i stanowi, jak łatwo się domyślić, próbę odpowiedzi na zadane pytanie, które bez wątpienia spędza sen z powiek tysiącom marketerów.
Badanie, podobnie jak wszystkie przeprowadzane w ramach „The value of Facebook Fans 2013”, oparto o analizę 20 spośród największych marek świata. Wśród nich znaleźli się tacy giganci jak Nike, Adidas, McDonald’s, Coca-Cola czy Disney.
Fan znaczy klient
Nie jest zaskoczeniem, że niejako „warunkiem wstępnym” do bycia fanem marki na Facebooku jest fakt korzystania z jej produktów czy usług. Takiej odpowiedzi udzieliło 78% respondentów. W szczególności dotyczy to tych marek, które w swojej ofercie posiadają produkty towarzyszące nam każdego dnia. Chodzi zatem o takie branże jak FMCG, restauracje czy moda. Jak podkreślają przedstawiciele Syncapse, marki z tych branż działające w social media powinny zatem skupić się w pierwszej kolejności na trafieniu do swoich obecnych klientów.
Nie zawsze jednak klienci marki stanowią większość jej fanów. Dobrym przykładem będą te marki, których oferta jest skierowana do węższego grona odbiorców, jak BMW czy Mercedes. W przypadku tej pierwszej, odsetek fanów, którzy rzeczywiście korzystają z samochodów BMW wynosi tylko 36%.
”Lubię to” wyrazem wsparcia dla marki
Zapytani o konkretne powody polubienia danej marki, facebookowicze najczęściej deklarowali, że chcą w ten sposób okazać wsparcie ulubionej marce. Taką opinię wyraziła blisko połowa ankietowanych. Ponad 40% chce uzyskać dzięki temu kupony czy rabaty na produkty i usługi, a także być na bieżąco z wszelkimi nowościami dotyczącymi danej marki. Ponad jedna trzecia jest zdania, że stwarza to szansę na wzięcie udziału w konkursach. Z kolei stosunkowo niewielu facebookowiczów „lajkuje” fan page marki na podstawie rekomendacji znajomych, a także dzięki reklamom, które mają zachęcać do odwiedzenia facebookowej strony.
Twórcy raportu pokusili się również o wskazanie powodów, dla których „lajkowane” są poszczególne marki z grona analizowanych dwudziestu. Okazuje się, że największym wsparciem cieszą się Disney, Coca-Cola i Nike. Z kolei fani Xboxa i Adidasa wykazują największą skłonność do dzielenia się w ten sposób własnymi dobrymi doświadczeniami związanymi z marką. Na kupony i rabaty najbardziej liczą natomiast fani (czy raczej fanki) producenta luksusowej kobiecej bielizny i odzieży Victoria’s Secret oraz amerykańskiej sieci handlowej Target.
Jak podkreślają autorzy publikacji, niezwykle ważnym jest, by poznać rzeczywiste motywacje kierujące facebookowiczami lubiącymi marki na Facebooku. Dzięki temu można lepiej dostosować strategię działań do oczekiwanych efektów.
Pełen raporty Syncapse dostępny tutaj.