X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Hashtagi na Facebooku: wiemy już, które polskie marki dały się uwieść nowej funkcji

Hashtagi na Facebooku: wiemy już, które polskie marki dały się uwieść nowej funkcji

reklama


Wprowadzenie nieco ponad miesiąc temu hashtagów na Facebooku odbiło się głośnym echem. Wielu użytkowników już od dawna oczekiwało od Facebooka uruchomienia tej funkcji, doskonale znanej wcześniej internautom korzystającym z Twittera czy Instagrama. Idea przyświecająca wprowadzeniu hashtagów jest jasna – chodzi o zachęcenie użytkowników to prowadzenia dyskusji w serwisie, choć trzeba zaznaczyć, że funkcja jest w pełni wykorzystywana wówczas, gdy facebookowicze decydują się na upublicznienie swoich wpisów zawierających hashtagi. Wówczas mogą z nimi dyskutować również osoby spoza grona znajomych.

Facebook do marketerów: hashtag to Wasz przyjaciel

Hashtagi to również szansa dla marek na zwiększenie zaangażowania użytkowników, właśnie poprzez zachęcanie ich do wzięcia udziału w dyskusjach toczonych między fanami. Z racji tego, że wciąż jest to bardzo świeża funkcja, nie znamy jeszcze zbyt wielu miarodajnych przykładów wykorzystania hashtahów przez marki, czy dobrych praktyk w tym zakresie. Właśnie dlatego jedno z pierwszych na świecie badań w tym obszarze przeprowadził zespół Sotrendera.

Analizie poddano 100 największych markowych profili na Facebooku. Eksperci Sotrender przyjrzeli się, w jaki sposób marki korzystają z hashtagów, a także jakie efekty przynosi komunikacja z ich użyciem. Dodajmy, że identyczne badanie przeprowadzono wcześniej na rynku brytyjskim.

Brytyjskie marki szybciej adaptują hashtagi do swoich potrzeb

Okazuje się, że jak dotąd mniej niż połowa (43%) największych polskich marek przynajmniej raz opatrzyła swój wpis hashtagiem. Dla porównania – w przypadku Wielkiej Brytanii było to znacznie więcej marek, bo 61%. Obecnie częstotliwość wykorzystania hashtagów w postach lokuje się na poziomie ok. 20%, co oznacza, że pojawiają się mniej więcej w co piątym wpisie.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Spośród tych polskich marek, które korzystały już z hashtagów, najwięcej jest takich, które wykorzystały jak dotąd od dwóch do czterech. Stosunkowo wiele, bo aż 14% marek, użyło w swoich wpisach aż 11 lub więcej różnych hashtagów. Dopiero za jakiś czas będzie można się jednak pokusić o ocenę, czy lepiej korzystać z kilku unikalnych hashtagów stworzonych przez samą markę lub mocno z nią kojarzonych, czy może używać bardziej ogólnych, tym samym zwiększając ich ilość.

Radio Eska prowadzi najbardziej “hashtagową” komunikację

Najpopularniejszym „markowym” hashtagiem na polskim Facebooku jest jak na razie #eska, którego użyto 71 razy. Jego popularność nie jest oczywiście przypadkowa – to właśnie fan page Radia Eska był zdecydowanym liderem, zarówno pod względem częstotliwości publikowania, jak i liczby unikalnych hashtagów wykorzystanych we wpisach marki. Łącznie administratorzy tej strony użyli aż 285 różnych hashtagów! Na kolejnych miejscach w rankingu częstotliwości użycia uplasowały się hashtagi #radio (69) oraz #vans (30).

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Większe zaangażowanie, ale…

Samo używanie hashtagów przez marki to jednak nie wszystko. Niezwykle istotną kwestią jest to, czy generują one jakiekolwiek zaangażowanie, uzasadniając tym samym korzystanie z tej funkcji. Jak wynika z badania Sotrender, od czasu wprowadzenia hashtagów posty, które je zawierają, generują nieco wyższe zaangażowanie niż pozostałe. Tę zależność widać szczególnie wyraźnie, jeśli wziąć pod uwagę wyłącznie fanpejdże, na których użyto już hashtagów i przy uwzględnieniu współczynnika zaangażowania. Co ciekawe, najbardziej angażujące okazują się być te wpisy, które zawierają dwa hashtagi. Znacznie słabsze efekty przynosi natomiast używanie w postach większej ilości tagów.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Jak podkreślają twórcy raportu, wpływ hashtagów na komunikację marek na Facebooku okazuje się być, póki co, znacznie mniejszy niż zapowiadali przedstawiciele serwisu. Wprawdzie jeśli już da się go zaobserwować, okazuje się być pozytywny, jednak w dalszym ciągu zależność między wykorzystaniem tagów, a większym zaangażowaniem nie jest zbyt duża.

Więcej szczegółów dotyczących badania na blogu Sotrendera.

Analiza została przeprowadzona przez Sotrender Research Team i obejmuje komunikację 100 największych polskich profili marek na Facebooku w okresie od 1 maja do 5 lipca 2013 r.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail