reklama
Warto spojrzeć na zachodnie praktyki, gdzie inbound marketing kwitnie od kilku lat i stanowi średnio ponad 30% budżetów promocyjnych wszystkich marketerów. Zatem jak to robią najlepsi?
Content marketing, jako kluczowa część inbound marketingu, czyli tzw. marketingu za przyzwoleniem, zyskuje dużą popularność na naszym rynku. Na zachodzie działania te realizują już najwięksi gracze m.in. eBay, Dell, L’Oreal, IBM i setki innych topowych brandów. Klasyczny marketing, który wprost mówił o zaletach produktu i atakował hasłami w stylu: kup!, skorzystaj z promocji!, zobacz!, w dzisiejszej dobie przestał przynosić oczekiwane efekty. Dlaczego? Bo współczesny konsument jest zmęczony stricte sprzedażowym przekazem reklamowym i jednocześnie doskonale zna swoje potrzeby.
Bądź branżowym ekspertem
Jeśli prowadzisz biznes, który wymaga specjalistycznej wiedzy, i są to tematy sprzedażowe, technologiczne, logistyczne – nie ma znaczenia! Podziel się nimi z klientami oraz partnerami z branży. Dokładnie tak robią takie marki jak IBM czy Cisco. Ich projekty internetevolution.com czy blogs.cisco.com zawierają tony fantastycznych informacji na temat przyszłości Internetu, najnowszych technologii czy trendów, które za chwilę będą przeżywać “boom”. Według raportu Custom Content Council, ponad 61% użytkowników bardziej ufa i częściej odwiedza serwisy firmowe, które prowadzą swoje bazy dostępnej wiedzy i blogi korporacyjne. Zatem nie bój się dzielić tym co wiesz, pozycjonuj się jako branżowy ekspert – udostępniając wiedzę innym!
Inspiruj i porywaj do akcji
Jeśli prowadzisz biznes, który związany jest z kreatywnością i artystycznym podejściem, zainspiruj swoich użytkowników tym, co robisz. Doskonałym przykładem jest projekt content marketingowy realizowany przez Procter & Gamble – homemadesimple.com. Zawiera on ogromne ilości materiałów na temat jedzenia, projektowania, rękodzielnictwa, aranżacji, przyjęć́ domowych i pracy w ogrodzie. Nie dość, że zaangażujesz użytkowników wyjątkowymi informacjami, dodatkowo możesz robić delikatny product placement pokazując zastosowanie swoich wyrobów lub produktów Twoich partnerów w konkretnym otoczeniu i aranżacji! O skuteczności takiego podejścia świadczy liczba fanów na Facebook w liczbie ponad 241 000 osób!
Zaangażuj i wyedukuj
L’Oreal jest największym producentem kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych na świecie. Makeup.com jest ich projektem, który uczy oraz edukuje użytkowniczki na temat kluczowych zagadnień związanych z ich kosmetykami. Autorami prezentowanych tam treści jest szeroka paleta blogerów, freelancerów i dziennikarzy. Ich celem jest pomóc użytkownikom – od takich, którzy mają podstawowe problemy z makijażem, po utalentowane artystki, które poszukują̨ nowych technik. Jest to doskonały przykład współpracy z klientem (ponad 25 000 fanek na Facebooku) i angażowania go w własne produkty.
Innym ciekawym przykładem jest projekt, który prowadzi eBay – blog.ebay.com. Zadaniem tego projektu jest z jednej strony informowanie użytkowników o zmianach i nowościach, głównie zaś edukacja w kwestii e-commerce, czyli zwiększania sprzedaży, prawidłowego prowadzenia aukcji internetowych oraz angażowania klientów. Setki ciekawych wpisów potęgują zaufanie do tej światowej marki, która chętnie dzieli się swoim know-how i wiedzą.
Możliwości są niezwykle interesujące i najczęściej są ściśle związane z przedmiotem działalności firmy. Z jednej strony kluczowa jest treść, udostępniona i przygotowana w interesujący oraz angażujący sposób. Z drugiej zaś nie wolno zapominać o promocji i budowaniu zasięgu naszej akcji.
4 etapy content marketingu
Tak zwany cykl życia treści, czyli kompleksowy content marketing, dzieli się na 4 podstawowe etapy:
1. Kreacja – etap podczas którego określamy cel biznesowy i tworzymy treści, które ten cel zrealizują.
2. Seeding, czyli publikowanie contentu. Może to być zarówno nasza strona firmowa, jak i przykładowo – publikacja w serwisie znanego wydawcy. W tym pomagają firmy, zajmujące się content marketingiem.
3. Zasięg. I to jest kluczowy moment, w którym musimy sprawić że nasze wartościowe treści trafią do setek tysięcy potencjalnie zainteresowanych internautów.
4. Konwersja, czyli mierzenie efektów kampanii content marketing w postaci wzrostu ilości fanów na FB, sprzedaży w sklepie online czy generowanych leadów.
W przypadku budowania zasięgu i konwersji niezwykle przydatna może być pomoc agencji content marketing, która pomoże zoptymalizować koszt dotarcia i sprofilować przekaz w taki sposób by generować efekty od pierwszego dnia działania. Z jednej strony mogą to być akcje związane z Google i pozycjonowaniem przydatnych treści, które tworzysz. Z drugiej zaś mogą to być wszelkiego rodzaju działania afiliacyjne, ale z nastawieniem na konwersję – która będzie w stanie pokryć koszty promocji.
Nie wolno oczywiście zapominać o angażowaniu społeczności, z którą już współpracujemy, czyli fanami na naszym fan page, partnerami i klientami oraz znajomymi. Efekt wirusowy wzrasta o 100% w momencie, gdy jedynie poprosimy o udostępnienie fajnych treści – naszych znajomych i współpracowników. Wato więc ich zachęcić do tworzenia interesujących treści, które z jednej strony rozwiążą problemy Twoich użytkowników, a z drugiej będą dynamicznie realizować Twoje cele biznesowe.
- Student Way
- Bartek Juszczyk
- Rolex