X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Facebook wyjaśnia, jak działa EdgeRank i daje drugie życie starszym wpisom

Facebook wyjaśnia, jak działa EdgeRank i daje drugie życie starszym wpisomfot. placeit.breezi.com/Facebook

Walka marketerów z EdgeRankiem jest już na trwałe wpisana w facebookową rzeczywistość. Z pojawiających się co jakiś czas badań wynika, że treści publikowane na fan page’ach docierają do nie więcej niż 20% fanów danej strony, przy czym chodzi tu o zasięg organiczny. Większość postów zyskuje jeszcze dodatkowy impuls w postaci zasięgu wirusowego, a to poprzez ich lajkowanie, komentowanie czy udostępnianie. Nie zmienia to jednak faktu, że na samą myśl o słowie „EdgeRank” wielu marketerów krzywi się z niesmakiem, tym bardziej, że co jakiś czas Facebook dokonuje zmian w algorytmie, które z reguły skutkują spadkiem zasięgu.

Facebookowicze chcą wiedzieć więcej o EdgeRank

W jakim kierunku będą podążały dalsze zmiany? Facebook opublikował właśnie wpis na jednym ze swoich blogów, w którym Lars Backstrom stara się wyjaśnić, które treści mogą liczyć na szczególne wyeksponowanie. Ma to być odpowiedź na regularnie pojawiające się zapytania użytkowników i marketerów, dotyczące właśnie sposobu funkcjonowania algorytmu i kryteriów, które decydują o tym, jakie posty zostają nam wyświetlane w News Feedzie. Serwis zapowiedział jednocześnie, że w najbliższym czasie ukaże się cała seria wpisów traktujących o działaniu EdgeRanku.

Facebook: selekcja treści jest niezbędna

Backstrom przekonuje, że główną ideą, jaka stoi za funkcjonowaniem Edge Ranku jest to, by właściwy content docierał do właściwych ludzi we właściwym czasie. Zadanie o tyle trudne, że każdego dnia na użytkownika czeka w serwisie statystycznie ok. 1,5 tysiąca różnej maści postów, opublikowanych przez znajomych, obserwowanych oraz na fanpejdżach. Naturalnym jest więc, że następuje pewna selekcja tych treści. Facebook podkreśla jednocześnie, że filtrowanie contentu jest konieczne, bowiem w przeciwnym razie, gdyby wyświetlać wszystkie treści, spadłoby zaangażowanie użytkowników.

EdgeRankowe filtry

Jakie czynniki decydują zatem o tym, co widzimy w swoich aktualnościach? Zasadnicze znaczenie ma nasza facebookowa aktywność – które treści najchętniej lajkujemy i komentujemy, od których użytkowników pochodzą, a które z nich ukrywamy. W ten sposób ze średniej liczby 1,5 tys. postów dziennie, wyselekcjonowanych zostaje ok. 300 i to one trafiają na News Feed użytkownika. Uściślając, na EdgeRank wpływa między innymi:

  • częstotliwość, z jaką wchodzimy w interakcje z treściami naszych znajomych, obserwowanych i fanpejdży
  • średnia liczba lajków, komentarzy i udostępnień, jaką generuje dany typ postu, zarówno globalnie, jak i wśród znajomych użytkownika
  • ilość interakcji użytkownika względem danego typu postu w przeszłości
  • zgłaszanie lub ukrywanie przez użytkowników określonych postów.

Szansa na „drugie życie” starszych wpisów

Przy okazji pierwszego z serii wpisów traktujących o EdgeRank, Facebook ogłosił również wprowadzenie drobnej zmiany w algorytmie, dzięki której starsze posty, do których użytkownik nie zdążył się „dokopać” przewijając w dół swój kanał aktualności, będą mogły jednak zostać mu wyświetlone. Warunkiem jest to, by taki post wygenerował określoną liczbę interakcji. Kiedy EdgeRank „zauważy”, że wpis spotkał się ze sporym zainteresowaniem użytkowników, a dany użytkownik nie dotarł do niego, wyświetli go ponownie w News Feedzie, i to w dodatku na nieco wyższym miejscu.

fot. Facebook

fot. Facebook

Jak przekonuje Backstrom, z badań Facebooka wynika, że zmiana już zdążyła przyczynić się do zwiększenia zaangażowania. Pierwsze dane pokazują, że w ten sposób liczba interakcji pod treściami znajomych użytkowników wzrosła o 5%, a w przypadku fanpejdży jest to nawet 8%. Poza tym, do tej pory użytkownicy przewijając swój News Feed i tak docierali do ledwie 57% treści, które „wybrał” dla nich EdgeRank. Dzięki „drugiemu życiu” nieco starszych wpisów, odsetek treści, które rzeczywiście zostały wyświetlone użytkownikowi wzrasta do 70%. Krótko mówiąc, dzięki temu zyskują te posty, które, zdaniem Facebooka, na to „zasługują”. Właściciele fanpejdży zyskują szansę na to, by zasięg ich treści, pomimo rozciągnięcia w czasie, osiągał wyniki zbliżone do oczekiwanych. Backstrom zastrzegł jednocześnie, że zmiana nie wpłynie na treści sponsorowane.

Źródło: Facebook For Business


  • Rozumiem, że mowa tutaj o użytkownikach, którzy mają zaznaczoną opcję pokazywania „większości” postów danego fan page (choć ta większość przy podanych wyżej 20% to jakieś nieporozumienie)?
    Jeśli użytkownik zaznaczy, by pokazywało wszystkie treści, to czy Facebook rzeczywiście pokazuje 100% postów w news feedzie takiego użytkownika?

    • Artur Kawik

      Tego nie wie nikt, badań w tym zakresie w zasadzie brak, ale wątpię, by Facebook komukolwiek pokazywał wszystkie posty danej strony, niezależnie od tego, co sobie zaznaczyliśmy.

      A te 20% dotyczyło zawsze odsetka fanów, do których dociera każdy pojedynczy post. Niektórym post w ogóle nie zostaje wyświetlony (bo np. nie zaznaczyli tej opcji, o której piszesz), inni nie przewinęli swojego News Feedu tak daleko, by do takiego posta dotrzeć, a jeszcze inni w ogóle nie przesiadują na FB w danym dniu. Stąd wynik taki, a nie inny ;)

      • Pewnie masz rację. Wszystko zmierza do tego by kupować posty sponsorowane i inne opcje zwiększające zasięg.

        Może się okazać, że darmowa reklama na Facebooku dla przeciętniej firmy przestanie praktycznie funkcjonować już niedługo, skoro już teraz jest to jedynie 20% zasięgu…

        • Krzysztof Pilch

          Te 20 % to nie jest jakiś sztywny wskaźnik. Z moich obserwacji wynika, że w przypadku mniejszych fanpagy, np. lokalnych restauracji, zasięg organiczny może być dużo większy.

          • Artur Kawik

            Oczywiście, to mimo wszystko tylko wartość uśredniona ;) Niewykluczone, że zaniżają ją te największe fanpejdże.

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail