X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polacy to mobilni… domatorzy

Polacy to mobilni… domatorzy

reklama


Raport “Zwyczaje Polaków” został przygotowany przez instytut badawcyz Millward Brown SMG/KRC (na zlecenie firmy Eniro Polska, właściciela Panoramy Firm). Jego autorzy podjęli próbę zbadania preferencji użytkowników smartfonów i tabletów w naszym kraju.

Badanie przeprowadzono w okresie wakacyjnym, na 542-osobowej próbie polskich użytkowników w wieku 18-65 lat. Każdy respondent posiadał smartfona i korzystał na nim z internetu przynajmniej kilka razy w miesiącu. Wnioski z analizy dowodzą, że Polacy są coraz bardziej mobilni, a urządzenia mobilne, zwłaszcza smartfony, odgrywają dużą rolę w poszukiwaniu informacji o firmach, produktach i usługach.

Komputery wciąż głównym oknem na świat

Z danych IAB Polska, na które powołują się twórcy raportu, wynika, że już 9,3 mln Polaków jest w posiadaniu smartfona, a 3,1 mln to użytkownicy tabletów. Tak duży potencjał rynku mobile dostrzegli marketerzy – wartość rynku reklamy mobilnej wzrosła między 2011 a 2012 rokiem aż o 135% – z 6 do 14 milionów zł.

Jednym z obszarów badania była częstotliwość korzystania przez Polaków z internetu. W dalszym ciągu urządzeniem, z pomocą którego najczęściej łączymy się z siecią jest komputer (96%). W przypadku smartfona to już blisko trzy czwarte polskich użytkowników, a tablety wykorzystuje w tym celu ponad połowa Polaków.

fot. Eniro/Millward Brown SMG/KRC

fot. Eniro/Millward Brown SMG/KRC

60% mobilnych internautów odwiedza social media

Jeśli chodzi o miejsca, w których użytkownicy smartfonów i tabletów łączą się z internetem, w najczęściej jest to dom, przy czym wśród osób korzystających z tabletów ten odsetek sięga aż 93%. “Smartfonożercy” bardzo chętnie surfują również będąc w drodze czy w pracy.

Pytani o cele łączenia się z siecią, użytkownicy smartfonów najczęściej wskazywali na czytanie wiadomości (81%) oraz korzystanie z poczty elektronicznej (78%). Wśród osób korzystających z tabletów było podobnie, choć kolejność dwóch najpopularniejszych form aktywności była odwrotna. Mobilni internauci wyposażeni w smartfony dodatkowo chętnie wyszukiwali za pomocą swoich urządzeń informacje oraz używali nawigacji. Z kolei ci korzystający z tabletów często oglądali treści wideo.

fot. Eniro/Millward Brown SMG/KRC

fot. Eniro/Millward Brown SMG/KRC

Popularność spędzania czasu na portalach społecznościowych w obydwu grupach była podobna, oscylując wokół 60%.

Rozważne zakupy

Mobilni internauci to jednocześnie coraz bardziej świadomi konsumenci, chętnie korzystający z możliwości dokonywania zakupów przez internet. Moment podjęcia decyzji o nabyciu produktu czy usługi poprzedzony jest wszakże wnikliwym gromadzeniem informacji. Najczęściej to szukanie informacji w wyszukiwarce, czytanie opinii innych konsumentów na forach dyskusyjnych czy stronach www oraz porównywanie cen w porównywarkach.

fot. Eniro/Millward Brown SMG/KRC

fot. Eniro/Millward Brown SMG/KRC

Prawie wszyscy ściągają aplikacje

Poruszając temat mobilnych urządzeń nie sposób pominąć wątku aplikacji. Na tym polu wiedza użytkowników o możliwościach posiadanych przez nich urządzeń jest bardzo duża. Zaledwie 2% z nich nie wie, że może ściągać aplikacje mobilne na swoje smartfony czy tablety. Z kolei już 88% deklaruje, że zdarzyło im się pobrać choć jedną aplikację. Te płatne, co zrozumiałe, cieszą się znacznie mniejszą popularnością, ale wynik 29% osób, którym zdarzyło się zapłacić za mobilną aplikację i tak jest stosunkowo przyzwoity. Najczęstszą formą płatności jest SMS.

fot. Eniro/Millward Brown SMG/KRC

fot. Eniro/Millward Brown SMG/KRC

Android bezkonkurencyjny

Na koniec twórcy raportu przytaczają dane dotyczące popularności poszczególnych systemów operacyjnych w smartfonach posiadanych przez Polaków. Nie powinno być zaskoczeniem, że niekwestionowanym liderem jest Android, który jest zainstalowany w blisko 70% urządzeń aktywowanych w naszym kraju. Na kolejnych miejscach znalazły się Windows Phone i Symbian (po 9%), a dopiero na 4. pozycji w tym rankingu uplasował się iOS z wynikiem 5%. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że w naszym kraju zaledwie co dwudziesty smartfon to iPhone.

Pełen raport Millward Brown dostępny tutaj.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail