reklama
Raport “Zwyczaje Polaków” został przygotowany przez instytut badawcyz Millward Brown SMG/KRC (na zlecenie firmy Eniro Polska, właściciela Panoramy Firm). Jego autorzy podjęli próbę zbadania preferencji użytkowników smartfonów i tabletów w naszym kraju.
Badanie przeprowadzono w okresie wakacyjnym, na 542-osobowej próbie polskich użytkowników w wieku 18-65 lat. Każdy respondent posiadał smartfona i korzystał na nim z internetu przynajmniej kilka razy w miesiącu. Wnioski z analizy dowodzą, że Polacy są coraz bardziej mobilni, a urządzenia mobilne, zwłaszcza smartfony, odgrywają dużą rolę w poszukiwaniu informacji o firmach, produktach i usługach.
Komputery wciąż głównym oknem na świat
Z danych IAB Polska, na które powołują się twórcy raportu, wynika, że już 9,3 mln Polaków jest w posiadaniu smartfona, a 3,1 mln to użytkownicy tabletów. Tak duży potencjał rynku mobile dostrzegli marketerzy – wartość rynku reklamy mobilnej wzrosła między 2011 a 2012 rokiem aż o 135% – z 6 do 14 milionów zł.
Jednym z obszarów badania była częstotliwość korzystania przez Polaków z internetu. W dalszym ciągu urządzeniem, z pomocą którego najczęściej łączymy się z siecią jest komputer (96%). W przypadku smartfona to już blisko trzy czwarte polskich użytkowników, a tablety wykorzystuje w tym celu ponad połowa Polaków.
60% mobilnych internautów odwiedza social media
Jeśli chodzi o miejsca, w których użytkownicy smartfonów i tabletów łączą się z internetem, w najczęściej jest to dom, przy czym wśród osób korzystających z tabletów ten odsetek sięga aż 93%. “Smartfonożercy” bardzo chętnie surfują również będąc w drodze czy w pracy.
Pytani o cele łączenia się z siecią, użytkownicy smartfonów najczęściej wskazywali na czytanie wiadomości (81%) oraz korzystanie z poczty elektronicznej (78%). Wśród osób korzystających z tabletów było podobnie, choć kolejność dwóch najpopularniejszych form aktywności była odwrotna. Mobilni internauci wyposażeni w smartfony dodatkowo chętnie wyszukiwali za pomocą swoich urządzeń informacje oraz używali nawigacji. Z kolei ci korzystający z tabletów często oglądali treści wideo.
Popularność spędzania czasu na portalach społecznościowych w obydwu grupach była podobna, oscylując wokół 60%.
Rozważne zakupy
Mobilni internauci to jednocześnie coraz bardziej świadomi konsumenci, chętnie korzystający z możliwości dokonywania zakupów przez internet. Moment podjęcia decyzji o nabyciu produktu czy usługi poprzedzony jest wszakże wnikliwym gromadzeniem informacji. Najczęściej to szukanie informacji w wyszukiwarce, czytanie opinii innych konsumentów na forach dyskusyjnych czy stronach www oraz porównywanie cen w porównywarkach.
Prawie wszyscy ściągają aplikacje
Poruszając temat mobilnych urządzeń nie sposób pominąć wątku aplikacji. Na tym polu wiedza użytkowników o możliwościach posiadanych przez nich urządzeń jest bardzo duża. Zaledwie 2% z nich nie wie, że może ściągać aplikacje mobilne na swoje smartfony czy tablety. Z kolei już 88% deklaruje, że zdarzyło im się pobrać choć jedną aplikację. Te płatne, co zrozumiałe, cieszą się znacznie mniejszą popularnością, ale wynik 29% osób, którym zdarzyło się zapłacić za mobilną aplikację i tak jest stosunkowo przyzwoity. Najczęstszą formą płatności jest SMS.
Android bezkonkurencyjny
Na koniec twórcy raportu przytaczają dane dotyczące popularności poszczególnych systemów operacyjnych w smartfonach posiadanych przez Polaków. Nie powinno być zaskoczeniem, że niekwestionowanym liderem jest Android, który jest zainstalowany w blisko 70% urządzeń aktywowanych w naszym kraju. Na kolejnych miejscach znalazły się Windows Phone i Symbian (po 9%), a dopiero na 4. pozycji w tym rankingu uplasował się iOS z wynikiem 5%. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że w naszym kraju zaledwie co dwudziesty smartfon to iPhone.
Pełen raport Millward Brown dostępny tutaj.
- Krzysiek