X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Facebook wprowadzi Trendy!

Facebook wprowadzi Trendy!fot. dullhunt/CC/flickr

reklama


Oficjalna informacja pojawiła się w minionym tygodniu w newsroomie Facebooka. Nowy funkcjonalność na Faceooku ma zostać wprowadzona na kontach wszystkich użytkowników w ciągu kliku najbliższych tygodni, gdyż obecnie platforma jest już w fazie testów. Twórcy chcą ją jeszcze przetestować w wersji mobilnej. Jak podaje AdWeek obecnie okienko Trending dostępne jest dla około 20% użytkowników w wybranych krajach.

Nowe okienko Trending/ fot. newsroom.fb.com/ImageLibrary

Nowe okienko Trending/ fot. newsroom.fb.com/ImageLibrary

Jako poinformował Facebook lista ma być spersonalizowana i dostosowywana do naszych zainteresowań i polubionych stron. Będziemy także widzieć tematy wspominane często przez naszych znajomych. Nieznane są jednak szczegóły, jak dokładnie będzie funkcjonować system odpowiadający za dobór trendów. Kliknięcie w poszczególny temat ma nas skierować do strony ze wypunktowanymi wszystkimi postami na wybrany przez nas temat.

Rozwinięty temat / fot. newsroom.fb.com/ImageLibrary

Rozwinięty temat / fot. newsroom.fb.com/ImageLibrary

Według Norberta Kilena, dyrektora strategicznego agencji social mediowej Think Kong, zmiany wprowadzone na Facebooku są stopniowym kopiowanie modelu dyskusji „na żywo” z Twittera. Jedną z oznak tego działania było uprzednio wprowadzenie hashtagów (możliwości oznaczania tematyki wpisów), które ostatecznie nie przyjęły się na Facebooku. Czy użytkownicy polubią nowe okienko Facebooka? Trudno powiedzieć, gdyż wszystko wskazuje na to, że w przyszłości będzie ono pełnić również funkcje komercyjne, a sam Facebook stanie się platformą newsową, co może nie odpowiadać użytkownikom stwarzającym sobie iluzję prywatności na tymże portalu.

Komentarz eksperta

Zmiany, jakie może przynieść nowa funkcja Facebooka w obrębie komunikacji marek komentuje Norbert Kilen z agencji Think Kong.

Norbert Kilen / fot. Think Kong

Norbert Kilen / fot. Think Kong

– Co wprowadzenie trendów będzie oznaczać dla komunikacji marek w serwisie? Według mnie sprawi, ze dialog nabierze tempa. Marki zyskają możliwość aktywnego włączania się w rozmowy o największej skali. Wpisywanie przekazu w jakiś kontekst, w zręczny sposób to spora sztuka i często ryzykowna „zabawa”, ale można będzie zyskać bezpłatnie dodatkowy zasięg. Najprostszy schemat działania to przygotowywanie przez strony wpisów na temat pojawiający się w “trendach” tak, żeby dotrzeć do zainteresowanych nim użytkowników. Inny, choć na razie nie zapowiadany przez Facebook, to prawdopodobna możliwość sponsorowania trendów. Myślę, ze za jakiś czas będzie można zapłacić za umieszczenie “swojego tematu” na liście. Możliwości zapowiadają się tym ciekawiej, ze trendy prezentowane na Facebooku są dostosowywane do zainteresowań odbiorców. Na Twitterze trendy pojawiają się stosownie do lokalizacji geograficznej użytkownika i targetowanie “promoted trend” uwzględnia tylko kryteria geograficzne. Na Facebooku będzie inaczej.

Z punktu widzenia zwykłego użytkownika FB, trendy maja stanowić ciekawe uzupełnienie treści od znajomych i polubionych stron. Nie wiem, w jakim stopniu tematy proponowane rożnym odbiorcom będą zróżnicowane. Nie wiem tez, jakie kryteria maja decydować o znalezieniu się tematu na liście trendów. Przy skali ok. 12 mln użytkowników Facebooka w Polsce, pojawienie się w trendach określonego tematu to bardzo duży zasięg informacji np. o wydarzeniu. Może się szybko okazać, ze ta nowa funkcjonalność zmieni Facebooka w medium bardziej newsowe, stanowiące np. źródło sporego ruchu dla źródeł ciekawych i aktualnych informacji.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail