X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Social cooking: polskie studentki gotują z Facebookiem, a mężczyźni z YouTube

Social cooking: polskie studentki gotują z Facebookiem, a mężczyźni z YouTube

reklama


Druga część badania “Polskie kulinaria” poświęcona jest – tak jak i pierwsza, przeprowadzona w 2013 r. – związkowi internetu i mobile ze zwyczajami kulinarnymi Polaków.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 6-10 czerwca br. przez agencję IRCenter i LeadR i wzięło w nim udział 2477 badanych. Internautów, na podstawie analizy ich zwyczajów związanych z gotowaniem i jedzeniem podzielono na 5 segmentów, które wyodrębniono ze względu na poszczególne zmienne: z kim respondent mieszka, z kim  najbardziej lubi jadać posiłek a z kim gotować, częstotliwość gotowania i częstotliwość jedzenia na mieście.

fot. ircenter.com

fot. ircenter.com

Jak wynika z badania, najwięcej polskich internautów to osoby gotujące dla najbliższych; mieszkające z rodziną, którym zazwyczaj gotuje małżonek (“obiad na stole”) i single jedzący na mieście.

Najważniejsza jest przyjemność i ekologia

Respondenci zapytani o to, co jest dla nich najważniejsze w posiłku najczęściej wskazywali na przyjemność (jedzenie w miłej atmosferze, żywność oryginalna i nietypowa) i ekologię (ekologiczne składniki, wspierające zróżnicowany rozwój). Mniejsze znaczenia ma dla nich wygoda (łatwy i szybki w przygotowaniu posiłek) i dietetyczność posiłku. Co ciekawe, tylko 17% badanych wskazało, że liczy cena produktu.

Skąd czerpiemy inspiracje?

Nadal większość z nas, inspiracje kulinarne czerpie z książek kucharskich. Tuż za nimi jest internet, gdzie pomysłów na posiłki szuka 40,8% badanych. W porównaniu do zeszłego roku wzrosło znaczenie prasy i programów telewizyjnych.

fot. ircenter.com

fot. ircenter.com

Inspiracji na serwisach internetowych z przepisami poszukują szczególnie młode osoby z dużych miast. Telewizyjne programy kulinarne oglądają zazwyczaj osoby powyżej 24 r.ż., więcej niż w przypadku innych kanałów, niepracujące. Czytelnikami blogów kulinarnych są przede wszystkim kobiety, których średni wiek jest niższy wśród osób korzystających z innych kanałów digitalowych, najczęściej studentki bądź osoby niepracujące. Czego przede wszystkim szukamy na blogach kulinarnych?

fot. ircenter.com

fot. ircenter.com

Z przepisów na Facebooku korzysta podobny profil internautów, co z blogów: młode studentki. Widać także przewagę osób z większych miast i z segmentu Singli, dla których najważniejsza jest cena składników oraz ich łatwa dostępność.  Mężczyźni natomiast z reguły poszukują przepisów kulinarnych na YouTube. Jest to także kanał wykorzystywany częściej niż inne do poznania dokładnego przepisu, do znalezienia taniej potrawy z łatwo dostępnymi składnikami, niż do poszukiwania inspiracji.

Zakupy w internecie

Jedynie 5% badanych korzysta z internetu do zakupu produktów spożywczych. Zdecydowana większość (aż 86%) nadal wybiera tradycyjne supermarkety. Skąd ta niechęć do robienia mobilnych zakupów? 40% respondentów wskazywało, że nie są do tego przyzwyczajeni, 35% nie było tym zainteresowanych, a 20% po prostu tego nie lubi. Na zakupy mobilne najczęściej decydują się osoby w wieku 35-44, należące do segmentu Single. Zazwyczaj korzystają z serwisów Tesco, Frisco, Alma24.

fot. ircenter.com

fot. ircenter.com

W porównaniu do zeszłego roku, wśród polskich internautów przybyło singli jedzących na mieście – w 2013 roku stanowili jedynie 10% wśród badanych, jak i osób gotujących z rodziną. Nie zmienił się natomiast ranking najważniejszych blogów i fanpage’y kulinarnych.  Widać natomiast wzrost liczby poszczególnych kanałów z przepisami na YouTube, jak i stabilizację liczby osób korzystających z urządzeń mobilnych podczas gotowania.  

Cały raport zobaczysz tutaj.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail