reklama
Firma Nanigans, zajmująca się tworzeniem narzędzi do prowadzenia kampanii na Facebooku, przeprowadziła badanie efektywności formatów reklamowych oferowanych przez najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie. Wprawdzie analiza objęła wyłącznie reklamy wyświetlane przez marki korzystające z usług Nanigans, jednak jej wyniki dają dobre pojęcie o preferencjach marketerów wykorzystujących Facebooka do promocji.
Mobilna reklama żyłą złota dla Facebooka
Okazuje się, że aż 95% wszystkich środków przeznaczanych przez marki na reklamę inwestowanych było w jeden z trzech produktów reklamowych: reklamy niepublikowanych (tj. wyświetlanych wyłącznie w aktualnościach, a nie na fan page) postów z linkami, reklamy instalacji aplikacji mobilnych oraz reklamy domen internetowych.
Dane opublikowane w raporcie potwierdzają stale rosnącą popularność reklamy mobilnej. Już 62% wszystkich środków lokowano właśnie w mobilnych formatach reklamowych
Wzrasta efektywność, ale i koszty
Rósł również współczynnik klikalności (CTR) wyświetlanych reklam. W III kwartale wyniósł 0,56%, co oznacza wzrost aż o 195% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i o 85% w stosunku do poprzedniego kwartału. W rozbiciu na poszczególne branże, największy wzrost CTR odnotowały marki z branży gier komputerowych – aż 298% (rok do roku)!
Jednocześnie w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. wzrósł współczynnik CPC (cost-per-click), czyli koszt pozyskania pojedynczego kliknięcia – o 30%. W minionym kwartale wyniósł 0,53 USD. Co ciekawe, był jednocześnie nieco niższy niż w poprzednim kwartale. Również w tym przypadku najwyższy wynik odnotowano w branży gier – wzrost o 63% – choć z pewnością dla marek działających w tym przemyśle nie jest to dobra wiadomość.
Koszty rosną, ponieważ…
Jeszcze wyraźniej wzrósł współczynnik CPM, czyli koszt wyświetlenia reklamy tysiącowi adresatów. Na koniec minionego kwartału wynosił blisko 3 USD i był aż o 284% wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (0,77 USD).
Gdzie należy szukać przyczyn tak wyraźnego wzrostu? Autorzy raportu wskazują na cztery główne zjawiska:
- większy popyt na reklamy wyświetlane w News Feedzie;
- zwiększenie formatu reklam wyświetlanych w prawej kolumnie, skutkujące mniejszą liczbą reklam i ich wyświetleń
- niższy popyt na reklamy wyświetlane w prawej kolumnie;
- wyższe stawki CPM w aukcjach.
Więcej o badaniu tutaj.
Analizę przeprowadzono na podstawie 300 mln wyświetleń reklam na Facebooku na przestrzeni III kwartału 2014 r. W raporcie uwzględniono zarówno środki przeznaczane na reklamę desktopową, jak i mobilną. Z analizy wyłączono natomiast środki inwestowane na platformie Facebook Exchange.