X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Większość kanałów na YouTube ma swojego asa

Większość kanałów na YouTube ma swojego asafot. © Jiri Hera - bank zdjęć Fotolia.com

reklama


Październikowa odsłona Sotrender Research Insight poświęcona została YouTube. Przedmiotem analizy były zmiany popularności publikowanych w serwisie filmików na przestrzeni czasu. Eksperci chcieli m.in. przekonać się, czy największy „hype” generowany jest tuż po publikacji materiału, czy może później, a jeśli tak – z jakiego powodu. Sprawdzono również jak rozkłada się łączna liczba wyświetleń filmików publikowanych na kanałach, tzn. czy to głównie zasługa nowych filmików, czy może również tych starszych.

Blisko połowa wyświetleń po miesiącu

Jeśli chodzi o tempo generowania wyświetleń, wyniki badania Sotrender pokazują, że w ciągu pierwszego tygodnia po publikacji filmik notuje 25% łącznej liczby wyświetleń, natomiast po miesiącu jest to już niewiele mniej niż połowa.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Dwie (główne) drogi do sukcesu

Między poszczególnymi filmikami czy kanałami mogą występować różnice na tym polu, jednak autorzy badania pokusili się o wyszczególnienie dwóch głównych modeli wzrostu popularności danego materiału. Pierwszy scenariusz zakłada, że filmik zyskuje dużą liczbę wyświetleń zaraz po jego publikacji, natomiast później licznik odsłon stabilizuje się. W drugim wariancie liczba generowanych wyświetleń jest równomiernie rozłożona w czasie.

Oczywiście możliwe są również swego rodzaju „odchylenia”, jak np. błyskawiczne zyskiwanie popularności przez dany filmik, a następnie całkowite zahamowanie tego procesu. W przypadku niektórych filmików zauważalne jest z kolei nawrót popularności po dłuższym czasie.

Opisane modele obrazuje na przykładzie pięciu wybranych filmików poniższy wykres:

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Newsy się wypalają, piosenki – wręcz przeciwnie

Poszczególne scenariusze odpowiadają poszczególnym rodzajom contentu wideo. Zdaniem ekspertów Sotrender najszybciej popularność zyskują materiały typowo informacyjne, jednakże najszybciej również odchodzą w zapomnienie, co łatwo wyjaśnić zjawiskiem szybkiej dezaktualizacji informacji przedstawionych na tego typu filmikach. Model szybkiego zyskiwania popularności sprawdza się również w przypadku kanałów o dużej liczbie subskrybentów, zawsze żądnych nowych treści.

Nie dziwi również, że równomiernie rozłożone w czasie jest tempo generowania liczby wyświetleń przez filmiki z piosenkami. Często są one zresztą odsłuchiwane po kilka razy przez te same osoby.

Rzadko obserwowana jest z kolei wzmożona oglądalność filmiku dopiero po kilku miesiącach od dnia jego publikacji. Takie zjawisko dotyczył jedynie 2,5% analizowanych filmików.

Wielowymiarowy sukces Pieso-pająka

W ramach analizy nie mogło zabraknąć wzmianki o fenomenie ostatnich tygodni, czyli hitowym filmiku z Pieso-pająkiem autorstwa SA Wardęgi. Wideo zdążyło już przekroczyć zawrotną liczbę 100 milionów wyświetleń. Wraz z przybywającymi w błyskawicznym tempie kolejnymi wyświetleniami, szybko rosła również liczba subskrybentów kanału niepokornego komika. W ciągu zaledwie 10 dni przybyło ich aż 670 tysięcy!

Co istotne, w tym przypadku dało się również zauważyć zjawisko wpływu popularności jednego filmiku na wzrost liczby odsłon pozostałych materiałów umieszczonych na kanale.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Sukces ma… jednego ojca?

Niemniej jednak, w większości przypadków łączna liczba wyświetleń filmików opublikowanych na danym kanale to w ponad 25% „zasługa” jednego materiału.

Więcej informacji na temat badania (w tym opinie ekspertów) można znaleźć na blogu Sotrender.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail