X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Blogerzy o blogosferze: “Rok 2014 był czasem profesjonalizacji”

Blogerzy o blogosferze: “Rok 2014 był czasem profesjonalizacji”fot. © Brad Pict - bank zdjęć Fotolia.com

reklama


Wraz z autorami popularnych polskich blogów podsumowaliśmy mijający rok w blogosferze.

andrzej_tucholskiAndrzej Tucholski – jestkultura.pl

Jak zmieniła się polska blogosfera w 2014 roku?

Stała się bardzo profesjonalna i “samo-świadoma”. Nawet mali blogerzy często wiedzą, że stają się częścią czegoś większego i zamiast 2-3 lata tworzyć “dla samych siebie” od razu próbują budować relacje z innymi autorami. Ponadto rośnie w siłę YouTube. W 2014 skoczył nieprzeciętnie, ale bardzo możliwe że w 2015 osiągnie swój punkt przełomowy.

Najważniejsze wydarzenia mające miejsce w mijającym roku w polskiej blogosferze:

Powstanie PSBV, powstanie OVF.

Dzięki Stowarzyszeniu blogosfera stała się poważniejsza i np. może teraz grupowo starać się o prawne interpretacje lub łatwiej wybierać swoje przedstawicielstwa np. w przypadku ewentualnych ustaw dot. Internetu, które mogą być powoływane w nadchodzących latach. Orange Video Fest jest z kolei twardym i spektakularnym dowodem na skalę polskiego YouTube. Wymieszane interesy twórców, fanów, biznesów i firm pośrednich urodziły event, na którym każdy mógł znaleźć coś dla siebie a zarazem żadny aspekt nie był potraktowany po macoszemu. Gratuluję!

3 najciekawsze kampanie marketingowe, które miał Pan okazję przeprowadzić na swoim blogu w 2014 roku to?

Akcja, którą najlepiej wspominam: Costa Coffee zabrała Jessicę Mercedes, Lekkostronniczych i mnie do Londynu na dwudniowe poznawanie zarówno “inside’u” marki jak i kawowego dziedzictwa miasta ogółem. Nie umiem przypisać sukcesu tej akcji do jednej kwestii, ale zagrało w niej po prostu wszystko. Relacje wyszły ekstra, dwa dni pobytu były cudowne, Czytelnicy do dzisiaj wbijają na ten wpis dla klimatu :)

Akcja, przy której najbardziej zaszaleliśmy: wydawnictwo Otwarte przystało na mój dziwny pomysł, by bloga na cały dzień “zaatakował wirus”. Zepsułem masę linijek w kodzie i odwróciłem kolory, wyglądało to koszmarnie. Ale efekt był super – razem z Czytelnikami zbudowaliśmy sporą playlistę psychodelicznej muzyki, w sam raz do czytania nowej książki VanderMeera :)

Największa akcja:  razem z SWPS uruchomiłem wielki cykl wywiadów Można! Razem z pedagogami, absolwentami lub biznesmenami związanymi z rozwojem szkoły udowadniamy, że dzięki edukacji i zdrowemu podejściu do życia wszystko jest możliwe. Dotychczasowe dwie rozmowy – ta z panem Piotrem Voelkelem i ta z Anną Czoską – cieszyły się szaloną popularnością (tysiące Czytelników, setki “lajków”, wiele udostępnień).

dorota_kaminskaDorota Kamińska – dorota.in

Jak zmieniła się polska blogosfera w 2014 roku?

Blogosfera urosła, a ten rok był rewolucyjny pod względem liczby nowo powstałych blogów i vlogów. Blogerzy coraz częściej pojawiają się w telewizji, wydają własne książki, organizują warsztaty, szkolenia i wykłady. Jest jeszcze wiele grup, które blogów nie znają, ale powoli można zaobserwować, że blogowanie staje się rozpoznawalnym zawodem i nie wzbudza już takiego zdziwienia jak dawniej.

Najważniejsze wydarzenia mające miejsce w mijającym roku w polskiej blogosferze:

Kolejne, jeszcze większe niż kiedyś Blog Forum Gdańsk, Orange Video Fest z vlogerami oraz Blogowigilia, która została zorganizowana na Stadionie Narodowym – te trzy wydarzenia świadczą o tym jak bardzo blogosfera rozrosła się przez ostatnie dwa lata i jaka jest w niej siła: ile osób śledzi blogi i vlogi, jak bardzo blogerzy i vlogerzy są rozpoznawalni, nie tylko na takich eventach, ale również w życiu prywatnym.

3 najciekawsze kampanie marketingowe, które miała Pani okazję przeprowadzić na swoim blogu w 2014 roku to?

Kampania Tymbark (soki 100%) na początku roku, wpisująca się w ogólne założenia i zrealizowana spójnie z całą strategią marki. Filmik z przepisem na owsiankę, który długo utrzymywał się na szczycie wyników wyszukiwania w Google i nadal zyskuje sporo nowych odsłon, chociaż od premiery minął już rok.

Kampania Primavika i pokazanie produktów zdrowych, o dobrych składach, które można wykorzystać zarówno w przepisach słodkich jak i wytrawnych. Rzadko zdarzają się kampanie produktów eko, robione na tak dużą skalę. Zwykle jako blogerka kulinarna otrzymuję propozycje kampanii reklamowych produktów, których nie używam: dżemów słodzonych syropem glukozowo-fruktozowym, przypraw zawierających glutaminian sodu, kolorowych napojów zawierających zbyt dużo cukru i konserwantów.

Kampania Siemens i limitowana seria kalendarzy z wizerunkiem blogerów biorących w niej udział oraz ekspresy do kawy z serii EQ.6 pokazane w różnych odsłonach tematycznych: kulinarnej, stylowej oraz kulturalnej.

Szkoda, że żadna z marek nie zdecydowała się wykorzystać mojej 3-miesięcznej podróży do Azji, podczas której można było w naturalny sposób lokować produkt lub markę w serii filmów, np. tych o owocach egzotycznych. Kolejny rok i kolejne podróże przede mną – zobaczymy co z tego wyniknie.

Joanna Moroch – margarytka.blogspot.com

Jak zmieniła się polska blogosfera w 2014 roku?

Ciężko mi powiedzieć jak zmieniła się blogosfera, bowiem nie szczególnie się w niej udzielam. Nie uczestniczę w zlotach, ani warsztatach. Wydaje mi się, że po prostu przybywa blogów i blogowanie staje się modne.

3 najciekawsze kampanie marketingowe, które miała Pani okazję przeprowadzić na swoim blogu w 2014 roku to?

Jeśli chodzi o trzy najważniejsze/najciekawsze kampanie to niewątpliwie było to wyzwanie Boscha, akcja “Kanapka nie musi być nudna” przeprowadzona wraz z ZT Bielmar oraz kampania dla Somersby. W tę ostatnią zaangażowana była spora część blogosfery.

lukasz_kielbanŁukasz Kielban – czasgentelmenów.pl

Jak zmieniła się polska blogosfera w 2014 roku?

2014 rok nie przyniósł rewolucji w blogosferze, co moim zdaniem pokazuje, że jest to już twór dość dojrzały, by reagował na zmiany spokojnie. Zgodnie z przewidywaniami wielu osób postępuje profesjonalizacja blogerów, w tym roku ewidentnie prowadzona pod przewodnictwem Michała Szafrańskiego z bloga Jak Oszczędzać Pieniądze. Blogerzy coraz bardziej zdają sobie sprawę z wpływu jaki posiadają i, co najważniejsze, doceniają wypracowaną sobie pozycję. Profesjonalizm nie oznacza już wyłącznie współpracy z markami. To również stawianie na jakość treści oraz strony wizualnej bloga, na komunikację i spójny wizerunek. Powiększa się też grupa blogerów, którzy z powodzeniem wykorzystują swoją znajomość środowiska internetowego do promocji i sprzedaży własnych produktów, a to z kolei pozwala im uniezależnić się od innych marek i agencji marketingowych.

Najważniejsze wydarzenia mające miejsce w mijającym roku w polskiej blogosferze:

Powstanie Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów – wywołało burzę, gdyż nie wszyscy byli w stanie wyobrazić sobie formalizowanie się zawodu blogera do tego stopnia. To kolejne świadectwo, że są ludzie bardzo poważnie podchodzący do tego zajęcia, choć niektórzy wciąż traktują je z przymrużeniem oka.

Niesamowity sukces artykułów promujących lokaty bankowe na blogu Jak Oszczędzać Pieniądze – dla blogerów było to przypomnienie o istnieniu linków afiliacyjnych, a dla marek dowód na potencjał sprzedażowy blogów.

Blog Forum Gdańsk 2014 – może niechcący, ale ta konferencja pokazała blogerom, że z twórcami YouTube należy się liczyć. Osobiście mam  nadzieję, że to będzie punkt wyjścia do rozwijania materiałów wideo na blogach oraz współpracy na linii blogerzy – youtuberzy.

3 najciekawsze kampanie marketingowe, które miał Pan okazję przeprowadzić na swoim blogu w 2014 roku to?

Zdecydowanie najważniejszą kampanią na Czasie Gentlemanów była w tym roku współpraca z Peugeotem. Śmiem twierdzić, że „Gentleman na drodze” był jedną z największych akcji w blogosferze w 2014 roku. Akcja trwała 7 miesięcy, a objęła razem 12 wpisów i 6 filmów. Przy okazji promocji dobrych praktyk za kierownicą, prezentowaliśmy nowy model jednego z samochodów tej marki.

Dla mnie osobiście ważna okazała się współpraca z Chivas Regal, przy okazji której miałem okazję poznać osobiście grono własnych czytelników. To była pierwsza okazja tego typu, ale upewniła mnie w przekonaniu, że nie będzie ostatnia.

Wartą wspomnienia była moja kilkumiesięczna współpraca z Allegro, dla którego starałem się stworzyć materiały pokazujące, że można w tym serwisie znaleźć między innymi produkty wysokiej jakości dla mężczyzn z klasą. Tutaj mogłem się wykazać kreatywnością, gdyż miałem okazję pisać posty na fan page Moda Allegro i przygotowałem dwie serie infografik zawierających zasady gentlemana, na blogu natomiast publikowałem zarówno poradniki z użyciem produktów z Allegro, jak i krótkie wpisy prezentujące wybrane gadżety z tego serwisu.

Marlena Wróblewska – makoweczki.pl

Jak zmieniła się polska blogosfera w 2014 roku?

Blogosfera dojrzewa z roku na rok. Dzisiaj zarabianie na blogach już nikogo nie dziwi, jak to jeszcze było w 2013 (efekt “BLOG-a” by Tomek Tomczyk? ;)) Rok 2014 podsumowałbym jednym stwierdzeniem “Koniec ściemy”. Widać, że marketerzy coraz staranniej dobierają blogi do współpracy, coraz mniej w tym przypadku. Coraz częściej zwracają uwagę na ważne wskaźniki bloga takie jak liczba komentarzy, źródła ruchu czy zaangażowanie na kanałach SM. Jednak same staty to nie wszystko. Agencje zaczęły dbać też o to aby wizerunek konkretnego blogera pasował do danej akcji marketingowej. W agencjach powstają stanowiska dedykowane współpracom z blogerami. Ba, w 2014 powstało nawet kilka agencji zajmującymi się tylko reklamami na blogach.

Najważniejsze wydarzenia mające miejsce w mijającym roku w polskiej blogosferze?

Powstanie Hash.fm. To cudowne narzędzie które ma pokazywać realną wartość blogera jako influencera. Badać przede wszystkim zaangażowanie czytelników, a nie tylko ruch, często sztuczny. Hash.fm potrzebuje jeszcze kilku szlifów ale mam nadzieję, że w 2015 nadrobią braki i będzie to główny wyznacznik oceny blogera.

Blogi na stałe zagościły do media planów agencji i dobrze. Z pewnością ma to związek z globalnym trendem rozwoju content marketingu, jako coraz skuteczniejszej formy reklamy. A blogi to przecież content marketing.

Zdecydowane oddzielenie vlogów od blogów. Te pierwsze to dzisiaj inny świat z nieporównywalnym zasięgiem i powinny być omawiane oddzielnie. Tak jak w offlinie mamy TV i prasę tak w online mamy blogi i vlogi.

3 najciekawsze kampanie marketingowe, które miała Pani okazję przeprowadzić na swoim blogu w 2014 roku to?

1. Orange 12 konwergentnych
Największa akcja w polskiej blogosferze 2014, której miałam przyjemność być częścią.

2. Kampania którą robię obecnie – Europejski kodeks walki z rakiem
Podnoszenie świadomości ludzi, realny wpływ na ich życie i wybory.. to niesamowite zadanie blogera, które dostaje w bonusie.

3. Hotel Golden Tulip Gdańsk

Natalia Pawłowska – blondhaircare.com

5Jak zmieniła się polska blogosfera w 2014 roku?

Blogosfera zmienia się dynamicznie od dawna, a w efekcie blogi stają się coraz bardziej profesjonalne zarówno pod względem merytorycznym, jak i estetycznym. Twórczość i wpływowość blogerów jest coraz bardziej doceniana, a oni sami dobrze wykorzystują swoje możliwości: wydają książki, występują w telewizji i tworzą swoje własne marki, co można było dostrzec przede wszystkim 2014 roku.

Najważniejsze wydarzenia mające miejsce w mijającym roku w polskiej blogosferze:

Dla mnie najważniejsze wydarzenia w polskiej blogosferze to wszystkie te działania, które integrują blogerów i pozwalają się im rozwijać. Niezaprzeczalnie najważniejszym wydarzeniem było Blog Forum Gdańsk 2014, gdzie poza integracją można było czerpać sporo inspiracji i wiedzy z prowadzonych prelekcji.

3 najciekawsze kampanie marketingowe, które miała Pani okazję przeprowadzić na swoim blogu w 2014 roku to?

Do blogowania podchodzę bardzo poważnie i zawsze staram się, aby każda nawiązana współpraca była jak najbardziej oryginalna i ciekawa dla czytelników. Do takich współprac należą m.in.:
Prowadzenie warsztatów urodowych w Pure Sky Club w Warszawie przy współpracy m.in. z Kérastase i Lancôme oraz dwoma blogerkami Olfaktoria.pl i Aniamaluje.com.
Współpraca z L’Oréal Professionnel polegająca na przetestowaniu usługi Absolut Repair Lipidum w Salonie Expert.
Współpraca z marką Seboradin, gdzie przez dwa miesiące testowałam produkty Seboradin do pielęgnacji skóry głowy, a efekty obserwowałam za pomocą specjalnej mikrokamery podczas badań trychologicznych wykonywanych przez eksperta marki.

tomasz-lachTomek Lach – zajadam.pl

Jak zmieniła się polska blogosfera w 2014 roku?

2014 to kolejny rok, w którym blogosfera jeszcze bardziej okrzepła. Cały ten rok pokazał mi również, że w blogosferze nadal jest miejsce na nowe twarze i projekty, ale uwagi nie przyciąga się już tak łatwo poprzez jednorazowe wyskoki czy próby wywołania skandalu, ale ciężką i systematyczną pracą, której efektem jest jakościowa treść.

Najważniejsze wydarzenia mające miejsce w mijającym roku w polskiej blogosferze:

Najważniejszym wydarzeniem, a raczej trendem jest szybko powiększająca się przepaść pomiędzy blogerami piszącymi, a vlogerami. YouTube i twórcy wideo zostawili już dość daleko za plecami piszącą część sieci, i cały czas przyspieszają.

3 najciekawsze kampanie marketingowe, które miał Pan okazję przeprowadzić na swoim blogu w 2014 roku to?

Pierwszy przykład to kampania marki Brita , w której sam produkt był tylko tłem dla dobrego jedzenia i dyskusji o byciu świadomym konsumentem. Efekt to wiele decyzji zakupowych moich czytelników i mniej plastykowych butelek na wysypiskach.

Drugi przykład to zaangażowanie przez markę BOSCH blogerów piszących do nagrania w ramach kampanii materiałów wideo – z bardzo dobrym skutkiem, co pokazało, że jeżeli bloger potrafi tworzyć dobre teksty i zdjęcia, może też z powodzeniem kręcić filmy.

Trzeci przykład to trend, który najbardziej cieszy mnie jako blogera, a mianowicie coraz częstsze możliwości długofalowej współpracy, Janie na zasadzie jednorazowego „strzału”, ale przynajmniej kilkumiesięcznego związku blogera i marki, co pozwala m.in. na lepsze utrwalenie przekazu pośród czytelników bloga. Przykład: Cykl gościnnych publikacji dot. brytyjskich produktów regionalnych we współpracy z Ambasadą Brytyjską, Trzymiesięczna współpraca z siecią sklepów Freshmakret w ramach kampanii “Fresh lovers”.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail