X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

7 zasad skutecznej komunikacji na Facebooku – poradnik dla początkujących

7 zasad skutecznej komunikacji na Facebooku – poradnik dla początkującychfot. © Detelina Petkova - bank zdjęć Fotolia.com

reklama


Na co dzień przerzucamy kilkaset różnych postów, a większość pozostaje przez nas niezauważona lub je lekceważymy. Jednak, gdy prowadzimy biznes lub organizujemy jakikolwiek event i promujemy go poprzez Facebooka (wydaje się, że obecnie nie ma innego wyjścia), nie tylko chcemy, żeby nasze posty były zauważalne i skuteczne, ale tego wymaga także zainwestowany czas i pieniądze przeznaczone na akcje promocyjną.

Istnieje kilka podstawowych zasad, których przestrzeganie pozwoli każdemu aktywnemu użytkownikowi Facebooka publikować wartościowe posty. Oto kilka reguł:

1.

Ostatnio Facebook zmienił algorytm i obecnie posty tylko i wyłącznie tekstowe spadają na “sam dół”. Staraj się, aby w poście był link lub zdjęcie – oprócz lepszego pozycjonowania przez algorytm, zwiększy się atrakcyjność wizualna (przecież mamy społeczeństwo obrazkowe, które nie lubi czytać długich tekstów) i merytoryczna (odniesienie się do zewnętrznego źródła).

2.

I znów związane z algorytmem i z atrakcyjnością: posty z filmami są najbardziej wartościowe dla Facebooka. Facebook promuje ten format na swoich łamach i obecnie lepiej pozycjonuje filmy dodawane bezpośrednio w serwisie, a nie np. linki z YouTube.com. Ponadto, nawet krótki filmik dłużej angażuje odbiorcę, a w możliwość polubienia lub udostępnienia rozszerza zakres oddziaływania naszego postu i przez to całej akcji.

3.

Jeżeli twój post musi zawierać trochę więcej tekstu niż jednozdaniowe hasło, niech będzie on maksymalnie zwięzły i treściwy. Tak naprawdę Facebook nie jest najlepszym narzędziem do przekazywania opasłych opisów itp. – resztę możesz umieścić na stronie internetowej.

4.

Najważniejszy jest początek – musi być “chwytliwy”. Najłatwiejszym (?) sposobem na to jest zaczynanie postów od pytań, kontrowersyjnych zdań (tylko z umiarem) lub zaczepnych stwierdzeń (chyba, że twój target na to nie pozwala). Zachęca to do spojrzenia na całego posta i do dalszego zainteresowania naszym przekazem. A jak wiadomo, każda sekunda uwagi odbiorcy jest bezcenna.

5.

Raz na jakiś czas wrzucaj posty zawierające coś motywującego, śmiesznego lub refleksyjnego – to pokazuje, że nie jesteśmy ślepo skupieni na promowaniu naszych interesów, ale potrafimy także myśleć o odbiorcach i rzeczach bardziej ogólnych, trochę oderwanych od codziennych interesów. Jednak tu liczy się umiar – jeden taki post w tygodniu zupełnie wystarczy.

6.

Staraj się kończyć posty pytaniem – to zachęca do odpowiedzi i większego zaangażowania się w przekaz. Feedback jest bardzo cenny i zapewnia utrzymanie kontaktu z odbiorcami.

7.

I ostatnia (zainspirowana ostatnią sytuacją z FB): nigdy nie dodawaj w tytule bardzo długich tekstów. Ostatnia facebookowa akcja pt. “Litwo, Ojczyzno moja..” była może oryginalna i zaskakująca, ale bezgranicznie irytująca. Zamiast oczekiwanego rezultatu pojawi się stos zgłoszeń o naruszeniu.

Zapewne można byłoby podać jeszcze kilka zasad dobrego postowania, jednak powyższe reguły są tymi podstawowymi, które pozwalają na świadome i efektywne korzystanie z dobrodziejstw Facebooka. Co prawda nie jesteśmy na FB, ale zgodnie z zasadą nr 6 ten artykuł zakończę pytaniem: macie jeszcze jakieś zasady lub dobre rady dla tych którzy ruszają z jakąś facebookową akcją? Jeżeli tak to piszcie w komentarzach.

  • Podstawowe rady, to fakt, jednak jestem innego zdania odnośnie znaczenia tekstu do znaczenia obrazka, ponieważ jak to z obrazkami bywa mogą być różne, a obrazka nie da się tak pozycjonować tak jak sam tekst.

    Na fb jesteśmy zmuszeni do podporządkowania się do zasad. Tam jesteśmy na podwórku u Marka. Dlatego platformy socialnetwork najlepiej traktować jako narzędzia w celu informowania o czymś, co się dzieje u nas “na podwórku”.

    Materiał świadczy o tym iż ludzie są leniwi, że nie nie chce im się czytać, a oglądać obrazki na których np: jest sam tekst jest łatwiej? może i tak, ale tekstu na obrazku nie da się pozycjonować.

  • Dwie sprawy :)

    Wideo wrzucane bezpośrednio na Facebooka jest później gorzej pozycjonowane przez Google, więc należy się zastanowić nad priorytetami.

    Druga sprawa jest taka, że z tymi długimi opisami, to nie zawsze prawda – zależy co się pisze i jak :)

    Ale rozumiem, że to ogólne podstawy, więc wyjątki potwierdzają te reguły.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail