X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

7 zasad skutecznej komunikacji na Facebooku – poradnik dla początkujących

7 zasad skutecznej komunikacji na Facebooku – poradnik dla początkującychfot. © Detelina Petkova - bank zdjęć Fotolia.com

reklama


Na co dzień przerzucamy kilkaset różnych postów, a większość pozostaje przez nas niezauważona lub je lekceważymy. Jednak, gdy prowadzimy biznes lub organizujemy jakikolwiek event i promujemy go poprzez Facebooka (wydaje się, że obecnie nie ma innego wyjścia), nie tylko chcemy, żeby nasze posty były zauważalne i skuteczne, ale tego wymaga także zainwestowany czas i pieniądze przeznaczone na akcje promocyjną.

Istnieje kilka podstawowych zasad, których przestrzeganie pozwoli każdemu aktywnemu użytkownikowi Facebooka publikować wartościowe posty. Oto kilka reguł:

1.

Ostatnio Facebook zmienił algorytm i obecnie posty tylko i wyłącznie tekstowe spadają na “sam dół”. Staraj się, aby w poście był link lub zdjęcie – oprócz lepszego pozycjonowania przez algorytm, zwiększy się atrakcyjność wizualna (przecież mamy społeczeństwo obrazkowe, które nie lubi czytać długich tekstów) i merytoryczna (odniesienie się do zewnętrznego źródła).

2.

I znów związane z algorytmem i z atrakcyjnością: posty z filmami są najbardziej wartościowe dla Facebooka. Facebook promuje ten format na swoich łamach i obecnie lepiej pozycjonuje filmy dodawane bezpośrednio w serwisie, a nie np. linki z YouTube.com. Ponadto, nawet krótki filmik dłużej angażuje odbiorcę, a w możliwość polubienia lub udostępnienia rozszerza zakres oddziaływania naszego postu i przez to całej akcji.

3.

Jeżeli twój post musi zawierać trochę więcej tekstu niż jednozdaniowe hasło, niech będzie on maksymalnie zwięzły i treściwy. Tak naprawdę Facebook nie jest najlepszym narzędziem do przekazywania opasłych opisów itp. – resztę możesz umieścić na stronie internetowej.

4.

Najważniejszy jest początek – musi być “chwytliwy”. Najłatwiejszym (?) sposobem na to jest zaczynanie postów od pytań, kontrowersyjnych zdań (tylko z umiarem) lub zaczepnych stwierdzeń (chyba, że twój target na to nie pozwala). Zachęca to do spojrzenia na całego posta i do dalszego zainteresowania naszym przekazem. A jak wiadomo, każda sekunda uwagi odbiorcy jest bezcenna.

5.

Raz na jakiś czas wrzucaj posty zawierające coś motywującego, śmiesznego lub refleksyjnego – to pokazuje, że nie jesteśmy ślepo skupieni na promowaniu naszych interesów, ale potrafimy także myśleć o odbiorcach i rzeczach bardziej ogólnych, trochę oderwanych od codziennych interesów. Jednak tu liczy się umiar – jeden taki post w tygodniu zupełnie wystarczy.

6.

Staraj się kończyć posty pytaniem – to zachęca do odpowiedzi i większego zaangażowania się w przekaz. Feedback jest bardzo cenny i zapewnia utrzymanie kontaktu z odbiorcami.

7.

I ostatnia (zainspirowana ostatnią sytuacją z FB): nigdy nie dodawaj w tytule bardzo długich tekstów. Ostatnia facebookowa akcja pt. “Litwo, Ojczyzno moja..” była może oryginalna i zaskakująca, ale bezgranicznie irytująca. Zamiast oczekiwanego rezultatu pojawi się stos zgłoszeń o naruszeniu.

Zapewne można byłoby podać jeszcze kilka zasad dobrego postowania, jednak powyższe reguły są tymi podstawowymi, które pozwalają na świadome i efektywne korzystanie z dobrodziejstw Facebooka. Co prawda nie jesteśmy na FB, ale zgodnie z zasadą nr 6 ten artykuł zakończę pytaniem: macie jeszcze jakieś zasady lub dobre rady dla tych którzy ruszają z jakąś facebookową akcją? Jeżeli tak to piszcie w komentarzach.

  • Podstawowe rady, to fakt, jednak jestem innego zdania odnośnie znaczenia tekstu do znaczenia obrazka, ponieważ jak to z obrazkami bywa mogą być różne, a obrazka nie da się tak pozycjonować tak jak sam tekst.

    Na fb jesteśmy zmuszeni do podporządkowania się do zasad. Tam jesteśmy na podwórku u Marka. Dlatego platformy socialnetwork najlepiej traktować jako narzędzia w celu informowania o czymś, co się dzieje u nas “na podwórku”.

    Materiał świadczy o tym iż ludzie są leniwi, że nie nie chce im się czytać, a oglądać obrazki na których np: jest sam tekst jest łatwiej? może i tak, ale tekstu na obrazku nie da się pozycjonować.

  • Dwie sprawy :)

    Wideo wrzucane bezpośrednio na Facebooka jest później gorzej pozycjonowane przez Google, więc należy się zastanowić nad priorytetami.

    Druga sprawa jest taka, że z tymi długimi opisami, to nie zawsze prawda – zależy co się pisze i jak :)

    Ale rozumiem, że to ogólne podstawy, więc wyjątki potwierdzają te reguły.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail