reklama
Mark Zuckerberg znany jest z tego, że stara się z każdym rokiem zwiększać wpływy Facebooka na rynku mediów społecznościowych. Kupuje te social media, które odciągają od niego użytkowników, a gdy właściciele platform nie są zainteresowani sprzedażą tworzy własne odpowiedniki. Odwrót młodych ludzi od Facebooka jest tak zauważalny i raczej niezmienny, że jego właściciel postanowił rozwinąć swą firmę w innym kierunku – środowisk biznesowych.
Zuckerberg postanowił zaimplementować rozwiązanie stosowane w jego własnym przedsiębiorstwie, na szeroką skalę, udostępniając firmom komercyjnym platformę do wewnętrznej komunikacji. Bo tym właśnie ma być “at Work”. Wyglądem i możliwościami ma przypominać Facebooka, którego znamy na co dzień z prywatnych kont. Każdy pracownik do dyspozycji będzie miał swój profil, strumień aktualności, tzw. News Feed, możliwość przesyłania prywatnych wiadomości na chacie, szablon tworzenia wydarzeń czy grup. Pracownicy, którzy znają Facebooka ze swoich prywatnych kont, nie będą mieli problemu z rozpoczęciem aktywności na nowej odnodze portalu. Choć, zgodnie z zapowiedziami, poprzez “at Work” mają zostać wprowadzone także nowe narzędzia i funkcje, jak chociażby możliwość pracy nad dokumentami w czasie rzeczywistym. Zmianie ulegnie także, a może i przede wszystkim, przeznaczenie i cel jakiemu portal ma służyć.
Ma być to miejsce ułatwiające komunikację wewnątrz firmy, gdzie w bezpieczny sposób będzie można dzielić się i gromadzić informacje oraz dokumenty przedsiębiorstwa, także te poufne. Aby zapewnić dyskretny przesył danych, konta biznesowej części Facebooka będą w pełni oddzielone od kont prywatnych. Taki zabieg ma uniemożliwić rozpowszechnianie jakichkolwiek informacji służbowych.
Aplikacja jest dostępna już w sklepach dla urządzeń działających w systemie Android oraz iOS. Jednak, dostęp do niej mają tylko wybrane firmy, które zgłosiły się do pilotażowego programu Facebooka.
Jak Zuckerberg zamierza zarobić na aplikacji, tego jeszcze nie wiadomo. Na razie założyciel Facebooka nie zdradził jaki model biznesowy będzie mieć “at Work”. Dotychczas nie widać przy biznesowym News Feedzie reklam, ale też znając sposób działania założyciela Facebooka, nie można wykluczyć ich pojawienia się.
Mimo szumu wokół “at Work”, nie jest to pionierski pomysł. Narzędzie, które spełnia te same funkcje powstało już w 2008 roku. Serwis społecznościowy Yammer, po czterech latach funkcjonowania został kupiony przez Microsoft. Tak więc i w tym przypadku sprawdza się zależność dotycząca działania Zuckerberga. Jeśli nie może dostać istniejącego już narzędzia, tworzy własne.