reklama
W ostatnim raporcie opracowanym przez Com Creation, HG Inteligence i Sotrendera wynika, że największe wzrosty w wskaźnikach korzystania z mediów społecznościowych zanotowano w grupie 45+. Na najpopularniejszym portalu społecznościowym jakim jest Facebook, wzrost w tej grupie wiekowej wyniósł aż 33%. Pośród pań 55+ było to 27%. I co istotne, dotyczy to tylko i wyłącznie kobiet. Dla porównania, w grupie wiekowej 15-24 wzrost to tylko 2 procent.
W przypadku Twittera wzrosty wyglądają dosyć podobnie. Dla kobiet w przedziale 45-54 wyniósł on 27%, a dla pań 55+ wzrost wyniósł 3%. Wzrosty odnotowano także w przypadku Yotube’a – odpowiednio było to 12% i 10%. Jednak najciekawiej przedstawia się sytuacja w przypadku LinkedIna – wśród pań 55+ wzrost wyniósł aż 63%.
Autorzy raportu wskazują także na przyczyny tak dużych wzrostów. Jest to przede wszystkim przesuwanie się do grupy seniorów osób świadomych cyfrowo – coraz więcej ludzi starszych, to osoby, które w niedalekiej przeszłości miały styczność z komputerem i korzystaniem z sieci w domu lub pracy. Po drugie, na zachowania tej grupy wpływają młodsze pokolenia, które namawiają i mogą nauczyć podstaw korzystania z dobrodziejstw Facebooka, Twittera czy Instagrama. Do tego dochodzą także względy ekonomiczne, bo zamiast rozmawiać ze swoimi dziećmi lub wnukami przez telefon, można to robić przez darmowy komunikator. Ostatnią ważną przyczyną jest także stopniowe bogacenie się polskiego społeczeństwa, także starszej jego części, co powoduje, że dostępność do sieci, zakupy w sklepach online czy po prostu zwykłe surfowanie w Internecie przez osoby 45+ nie jest już fanaberią czy dziwactwem, ale normalnym zachowaniem.
A co z tego wynika dla branży marketingowej? Jak wiadomo, social media (w szczególności Facebook) są doskonałym narzędziem badania targetu przez bardzo wiele firm. Ich styl życia, upodobania i potrzeby widoczne są jak na dłoni. Kontaktowanie się z potencjalnymi klientami poprzez social media skraca dystans pomiędzy klientem a marką, usprawnia proces komunikacji i daje o wiele więcej możliwości zaprezentowania usługi czy produktu. Branże, którymi interesują się kobiety, doskonale pokazuje poniższy wykres. Te wyniki dotyczą nie tylko Facebooka, ale wszystkich innych portali społecznościowych.
Wzrosty w obrębie social media w przypadku kobiet powyżej 45. roku życia są bardzo obiecujące. Tworzą one naprawdę duże pole dla marketerów i firm, w targecie, których mieszczą się osoby w takim wieku. Ale jak zawsze najważniejsza jest aktualność i kreatywność.