reklama
Wszystkie informacje zawarte w tym artykule zostały opracowane na podstawie ankiety, którą przeprowadził portal WhitePress. W badaniu wzięło udział 183 blogerów i wydawców, którzy odpowiedzieli na 16 pytań jedno- i wielokrotnego wyboru. Spośród ankietowanych osób, kobiet było 77, mężczyzn 94, a reszta to osoby prawne. W badaniu ważne były zarówno zarobki, jak i czas i metody potrzebne do zarabiania w najbardziej efektywny sposób.
Jak długo?
Najwięcej osób prowadzi swój portal lub bloga co najmniej 5 lat, co w zestawieniu z innymi wynikami pokazuje, że na zauważalne dochody ze swojej internetowej działalności trzeba poczekać.
Ile?
Następne pytanie w ankiecie dotyczyło ilości prowadzonych stron/blogów przez jedną osobę. Najwięcej ankietowanych odpowiedziało, że prowadzi 1 przedsięwzięcie (77 osób) co potwierdza tezę, że robi się dobrze jedną rzecz, a jeżeli jest ich więcej to są co najmniej średniej jakości. Wiąże się to nie tylko z ograniczonym czasem, ale także z koniecznością współpracy z innymi redakcjami, blogerami czy dziennikarzami.
O czym?
Jeżeli chodzi o tematykę najpopularniejszych blogów to zaskoczeń raczej nie ma. Na pierwszym miejscu plasują się blogi i portale lifestyle’owe, na drugim te o modzie i urodzie, a trzecie ex quo podróże i kulinaria.
Jak zacząć zarabiać
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw przedstawić trzy wykresy:
Ja wynika z pierwszego wykresu, najwięcej osób zaczęło zarabiać na swoim projekcie w pierwszym i drugim roku jego istnienia. Zarobki blogerów plasują się na różnych poziomach (od 50 zł do ponad 10 000 zł miesięcznie), ale co ważne, prawie 64% spośród nich sami zgłosili się do reklamodawcy z propozycją współpracy. Takie rozwiązanie wydaje się efektywniejsze. Czekanie na oferty może o wiele wydłużyć zwrot poniesionych kosztów i rozpoczęcie generowania zysków.
Przy omawianiu drugiego wykresu należy zwrócić także uwagę na 3 największe grupy odpowiedzi. Pierwsza z nich zarabia od 100 do 500 złotych, swoją stronę prowadzi sama, najczęściej około 2-3 lat. Liczba unikalnych użytkowników waha się od 1000 do 10000, a wpisy ukazują się 2-6 razy w ciągu tygodnia. W tej grupie najpopularniejszą formą zarabiania są artykuły sponsorowane (15 odpowiedzi), reklamy AdSense (9 odpowiedzi) i współpraca z firmami (6 odpowiedzi). Podobnie jak w pozostałych przypadkach, najmniej popularne są programy partnerskie i sieci afiliacyjne.
Druga grupa to blogerzy zarabiający od 1000- do 9999 złotych (ponad 21% ankietowanych). Tutaj także większość zajmuje się blogiem samodzielnie, jednak często wskazuje na współpracę z dziennikarzem , fotografem czy osobą techniczną. Większość przedsięwzięć istnieje od ponad 5 lat, a liczba unikalnych użytkowników mieści się w przedziale 10000 – 90000. Najczęściej wybieraną formą zarabiania w tej grupie są: reklamy AdSense (10 odpowiedzi) oraz współpraca z markami i artykuły sponsorowane (po 9 odpowiedzi).
I wreszcie trzecia grupa, zarabiająca na blogach od 500 do 1000 zł miesięcznie. Tutaj też przeważają osoby, które samodzielnie prowadzą portale/blogi, robią to średnio od 2-3 lat, a grupa unikalnych użytkowników to przedział między 10000 -90000. W tej grupie najczęściej posty publikowane są więcej niż raz dziennie (10 osób) oraz od 2 do 6 razy w tygodniu (9 osób). Najpopularniejszymi formami zarabiania są: współpraca z markami i artykuły sponsorowane.
Zaangażowanie w tworzenie dobrej jakości treści (57,9%), systematyczność w tworzeniu treści (52,5%) i cierpliwość (43,7%) – te cechy najczęściej wskazano jako decydujące o sukcesie bloga czy portalu. Po raz kolejny sprawdza się nieśmiertelna zasada, mówiąca o contencie będącym najważniejszym elementem tego typu przedsięwzięć. Krótko: bubel już nie przejdzie.
Formy zarabiania
W tym pytaniu też raczej zaskoczeń nie ma. Najbardziej popularną formą zarabiania są artykuły sponsorowane oraz reklamy AdSense. Te pierwsze wydają się także najskuteczniejsze (30,6%). Na drugim miejscu uplasowała się współpraca z markami – w tym przypadku nie trzeba znać się na reklamie, wystarczy dogadać się z konkretnymi działami marketingu w firmach.
Podsumowanie
Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez WhitePress, aby zacząć zarabiać na swoim własnym internetowym przedsięwzięciu, nie trzeba czekać wielu lat. Dosyć duży wybór metod, którymi można zarabiać na blogu czy portalu niejednokrotnie pozwala zarobić “na życie”. I to całkiem nieźle. Warunki są trzy: tworzyć swojego bloga konsekwentnie, dbać o content i stronę wizualną oraz być aktywną stroną w relacjach bloger/wydawca – reklamodawca.
- Rafal Karlsson
- Mikołaj Winkiel
- Monika Wyderka-Chodak
- Finansolog
- Mateusz Kiszło [JZP blog]
- Milena Milena
- Maciek Partyka
- twojezwyciestwo
- Maciek Partyka