X

Zapisz siÄ™ na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Poznajcie pokolenie R – zrelaksowane, eksperymentujÄ…ce i nastawione na zysk

Poznajcie pokolenie R – zrelaksowane, eksperymentujÄ…ce i nastawione na zyskfot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Iks, Igrek… Er!

Żeby dojść do tego czym jest pokolenie R, jak się zachowuje i jak chłonie dzisiejsze udogodnienia techniki, przypomnijmy sobie od czego tak naprawdę wszystko się zaczęło.

X

Pokolenie X, a więc dzisiejsi czterdziestolatkowie to pokolenie szukające właściwego rozwiązania, pokolenie, które stoi pomiędzy nowymi rozwiązaniami, a tymi, których nauczyli ich rodzice, doświadczenie i młodość. Nowe obyczaje w wielu dziedzinach życia stały się więc przyczyną poszukiwań przez iksów.

Y

Z kolei igreki, inaczej zwani millenialsami, to uksztaÅ‚towana od lat 80. spoÅ‚eczność bÄ™dÄ…ca “za pan brat” z sieciÄ…, technologiami i nowoczesnymi rozwiÄ…zaniami dostÄ™pnymi na rynku. Millenialsi nie majÄ… problemu z aplikacjami, a posiadanie konta na Facebooku jest już normÄ…, podobnie jak obecność na Instagramie i innych platformach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. MówiÄ…c sÅ‚owo “adres”, przedstawiciel igreków najczęściej ma na myÅ›li stronÄ™ www, na którÄ… zaglÄ…da nie tylko dla zabawy i funu, ale także jeÅ›li chce przeczytać książkÄ™, napisać pracÄ™ czy przejrzeć najważniejsze informacje potrzebne do kolokwium. Książki i telewizja dla pokolenia Y nie sÄ… już pierwszÄ… i najważniejszÄ… potrzebÄ….

R

I tym sposobem dochodzimy do “erek”, czyli przedstawicieli pokolenia R. SkÄ…d w ogóle pomysÅ‚ na stworzenie zupeÅ‚nie innego i wyróżniajÄ…cego siÄ™ na tle innych pokolenia? No wÅ‚aÅ›nie stÄ…d, że przedstawiciele tego pokolenia sÄ… zupeÅ‚nie inni niż ich starsi koledzy igrecy. Do grupy R zaliczamy dzisiejszych nastolatków, którzy lada moment zacznÄ… podejmować ważne decyzje życiowe, jak praca czy studia. To również ich starsi koledzy w wieku dwudziestukilku lat, przed którymi stojÄ… wybory dotyczÄ…ce ich przyszÅ‚oÅ›ci. O zdefiniowanie i analizę zachowaÅ„ oraz decyzji podejmowanych przez pokolenie R, pokusili siÄ™ niemieccy badacze, który już po raz 17. wydali raport Shell Youth Study “Youth 2015”

Rodzina oraz przyjaciele najważniejsi

WÅ›ród ankietowanych znaleźli siÄ™ niemieccy mÅ‚odzi ludzie w wieku od 12 do 25 lat. Wyniki pokazaÅ‚y, że dla tej grupy wiekowej bardzo ważni sÄ… przyjaciele, rodzina oraz relacje partnerskie. Okazuje siÄ™, że analizowana grupa poszukuje bezpieczeÅ„stwa i pozytywnych relacji spoÅ‚ecznych. Dotyczy to również współpracy z innymi dla osiÄ…gniÄ™cia ich lub wspólnego dobra. Co bardzo interesujÄ…ce, ankietowani Niemcy nie idealizujÄ… swojej przyszÅ‚oÅ›ci i sÄ… gotowi zaryzykować, aby wyglÄ…daÅ‚a ona jak najlepiej. ChÄ™tnie poszerzajÄ… swoje horyzonty i sÄ… zorientowani na sukces, przez co można ich spokojnie nazwać “zapaleÅ„cami” w pozytywnym tego sÅ‚owa znaczeniu.

fot. bank zdjęć shutterstock.com

fot. bank zdjęć shutterstock.com


Różowe okulary na nosie i świadomość zagrożeń

Spędzanie niemalże dziewiętnastu godzin tygodniowo w sieci przez przedstawicieli pokolenia R oraz bezustanne korzystanie ze smartfonów oraz urządzeń mobilnych wcale nie oznacza, że nie są oni świadomi ochrony praw oraz kwestii prywatności związanych ich obecnością w Internecie. Co więcej, ci sami ankietowani uważają, że korporacje takie jak Google czy Facebook zarabiają bardzo dużo pieniędzy dzięki swoim użytkownikom, co nie jest u nich godne zaufania.

Młode pokolenie Niemców interesuje się polityką, a co więcej, ma duże chęci, aby ją kształtować. Wszystko to w celu realizacji swoich planów na przyszłość, zabezpieczenia ich i nie marnowania swojej pracy. Ludzie ci są świadomi zagrożeń wynikających z ataków terrorystycznych czy konfliktu na Ukrainie. Od 2010 roku procent młodych obawiających się przed wojną w Europie wzrósł aż o 22% i dziś wynosi 62%. Nie zmienia to faktu, że pokolenie R jest nastawione pozytywnie, bo aż 61% z nich uważa, że ich przyszłość dobrze rokuje. Ponad połowa ankietowanych uważa, że przed równie dobrą perspektywą stoi całe społeczeństwo.

Edukacja wciąż problemem

Pomimo tego, że wspomniana już większość młodych Niemców widzi swoją przyszłość w różowych barwach, sprawa edukacji wydaje się wciąż głównym problemem tych, których z jakichś problemów na nią nie stać lub nie mają określonego wykształcenia. Ta grupa zdecydowanie bardziej boi się o swoją przyszłość i realizację założonych celów. Pochodzenie ma w tym zakresie niemałe znaczenie, bo aż 46% ankietowanych pochodzących z niższej klasy ma mniejsze przekonanie o zrobieniu kariery, aniżeli w przypadku młodzieży z wyższej klasy.

fot. bank zdjęć shutterstock.com

fot. bank zdjęć shutterstock.com

Młodzi chcą więcej

Z racji podwyższonych aspiracji, młodzi ludzie chcą również więcej od ich pracodawców. Przede wszystkim zależy im na możliwości pogodzenia spraw osobistych z zawodowymi, a nie o przynoszenie obowiązków zawodowych do domu. Aż 90% z nich uważa, że rodzina i dzieci nie powinny tracić czasu ani wspomnień przez pracę współmałżonka i rodzica. Dla większości ankietowanych bardzo ważna jest możliwość dopasowania w krótkim czasie godzin pracy do własnych potrzeb, w co wlicza się również praca w niepełnym wymiarze godzin w przypadku posiadania dzieci. W tym wypadku, kariera zostaje w tyle za zbalansowanym życiem rodzinnym. Choć odsetek chcących posiadać dziecko jest o 5% niższy aniżeli 5 lat temu, to rodzina wciąż jest najważniejsza dla młodych Niemców.

fot. bank zdjęć shutterstock.com

fot. bank zdjęć shutterstock.com

R jak…

W podsumowaniu wszystkich danych bardzo Å‚atwo można zobaczyć obraz typowego przedstawiciela pokolenia R. 89% ankietowanych chÅ‚opców i dziewczÄ…t uważa, że bardzo ważnÄ… kwestiÄ… w życiu jest posiadanie dobrych przyjaciół, a 85% twierdzi, że równie ważne jest posiadanie partnera, któremu można zaufać w każdej kwestii. WartoÅ›ci mÅ‚odzieży R są stabilne, a 64% z nich przykÅ‚ada wielkÄ… wagÄ™ do poszanowania prawa oraz porzÄ…dku. MÅ‚odzież ta jest ukierunkowana na karierÄ™ oraz sukces zawodowy i jest Å›wiadoma tego, że wysoki standard życia im siÄ™ należy, ale jednoczeÅ›nie wie co jest najważniejsze w życiu – rodzina oraz jej dobro. Brzmi caÅ‚kiem dobrze, prawda? Czyżby rosÅ‚o nam pokolenie, które zmieni oblicze tego Å›wiata?

 

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail