reklama
Lidl, Tesco oraz Carrefour absolutni giganci w kategorii sklepy wielkopowierzchniowe. Doskonale sobie radzą na rynku artykułów spożywczych. Jak potentaci promują się w mediach społecznościowych? Jaki procent postów, które udostępniają to wpisy sponsorowane? O jakich kwotach mówimy? Jaki budżet przeznaczają na promocję wpisów na Facebooku?
Wraz z firmą badawczą Sotrender, wyspecjalizowaną w badaniach mediów społecznościowych i tworzeniu własnego oprogramowania analitycznego, pochyliliśmy się nad powyższymi zagadnieniami. Startujemy w cyklem artykułów, w którym będziemy analizować poszczególne branże, w debiutanckie wydanie poświęciliśmy kategorii sklepów wielkopowierzchniowych.
Płatna komunikacja – opis badania
Jednym z typów badań, które firma Sotrender ma w swoim repertuarze jest badanie płatnej komunikacji na Facebooku. Zespół Sotrendera pozyskał wyniki w oparciu o estymację metodą machine larning na podstawie autorskiego algorytmu lasów losowych i unikalnej bazy danych dotyczącej komunikacji ok. 14 tysięcy stron na Facebooku. Kwota jaką firmy wydały na posty sponsorowane oraz Dark Posty, została oszacowana w oparciu o uśredniony CPM – 8 zł.
Badanie objęło 3 ostatnie miesiące ubiegłego roku, czyli IV kwartał 2015. Sotrender w swojej analizie aktywności na Facebooku “wziął pod lupę” 5 sklepów wielkopowierzchniowych, które przeznaczyły największe sumy na komunikację – Lidl Polska, Kaufland Polska, Tesco Polska, Carrefour Polska oraz Leclerc Polska.
Udział postów sponsorowanych w komunikacji
Lidl Polska pod względem ilości zamieszczanych postów jest absolutnym liderem. W przeciągu 3 miesięcy na jego stronie ukazały się 234 wpisy, z czego aż 80% z nich było postami sponsorowanymi. Drugie miejsce pod względem ilości opublikowanych postów na Facebooku zajął Kaufland Polska. Jego „taktyka” znacznie się różni od sposobu komunikacji Lidla, bowiem udostępnił on prawie 150 postów, czyli o prawie 100 mniej, ale 80% z nich było wpisami niesponsorowanymi. Z kolei Carrefour Polska zamieszcza jedynie co drugi wpis sponsorowany. Sklepy Tesco oraz E. Leclerc umieściły taką samą liczbę wpisów pod koniec zeszłego roku i znaczna większość z nichnie była sponsorowana.
Wahania wydatków reklamowych komentuje Filip Cyprowski, Head of Research Team w Sotrender: Na całym Facebooku możemy zaobserwować wyraźne wzrosty wydatków w ostatnim kwartale, ale akurat w przypadku sklepów wielkopowierzchniowych nie są one aż tak widoczne (średnio około 10%).
Estymowane wydatki reklamowe
Lidl Polska zaledwie w przeciągu 3 miesięcy na 234 posty, z których 80% było sponsorowanych wydał ponad milion złotych. Jeśli kwota robi wrażenie to należy spojrzeć jakie korzyści z nich płynęły, bowiem miały one aż 132 miliony odsłon! Jego konkurencja jest znacznie w tyle. Kaufland wydał prawie pół miliona złotych i zyskał ponad 61 milionów odsłon.
Filip Cyprowski, Head of Research Team w Sotrender:
Najbardziej zaskakująca wydaje się dość ascetyczna komunikacja największych sieci handlowych. Jeśli spojrzymy na takie sklepy jak Biedronka czy Auchan to okazuje się, że mają one ogromny udział w rynku, natomiast niemal żadnego – w polskich social mediach. Oznaczałoby to, że liderzy rankingu niemal jako jedyni komunikują się z osobami w wieku od 18 do 33 lat (najbardziej aktywni użytkownicy Facebooka) “w ich języku”. W jaki sposób wpłynęło to na decyzje zakupowe takich klientów – to najważniejsze pytanie, jakie powinniśmy zadawać.
Czy kwoty, jakie sklepy wielkopowierzchniowe wydają na komunikację na Facebooku są wysokie? Otóż nie, w przyszłym tygodniu opublikujemy artykuł z inną branżą w roli głównej, w której kwoty na posty sponsorowane potrafią być aż 5 razy wyższe!