reklama
Kupno baz mailingowych jest działaniem obecnie bardzo popularnym, ale obarczone dużym niebezpieczeństwem – w większości oferty sprzedaży baz są w Polsce działaniami niezgodnymi z prawem. Mimo to, na rynku funkcjonuje wiele podmiotów, które oferują zakup wolumenów, od kilku ściśle wyselekcjonowanych adresów po kilkumilionowe bazy. Właściciele firm oraz marketerzy nie posiadający własnej bazy mailingowej, świadomi wysokiej skuteczności działań w kanale email, często wybierają je jako główny sposób dotarcia do swoich klientów. Ze względu na brak wiedzy w tym zakresie, często padają ofiarami osób, które podają się za administratorów baz danych lub wprost oferują ich zakup.
Oferty baz danych
Osoby, które chcą rozpocząć działania email marketingowe, w pierwszej kolejności przeszukują internet w poszukiwaniu ofert sprzedaży baz klientów. W serwisach aukcyjnych można znaleźć mnóstwo ofert tego typu, zarówno B2B jak i B2C. Należy jednak pamiętać, że wysyłka kampanii mailingowej na pozyskane w ten sposób adresy, niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji, których często kupujący nie są świadomi.
Negatywne konsekwencje
Wysyłka mailingowa na adresy z zakupionej bazy to przede wszystkim strata zainwestowanych pieniędzy. Oferowane bazy są pełne nieistniejących adresów odbiorców, a także adresów-pułapek, tzw. spamtrapów, umieszczanych przez dostawców poczty elektronicznej. Taki adres jest użyty wyłącznie w jednym celu – jeśli ktoś zrealizuje na niego wysyłkę, zostanie przez dostawcę zablokowany i straci możliwość późniejszych wysyłek na wszystkie adresy, będące w domenie dostawcy poczty.
Wysyłka do kupionej bazy to także ryzyko sankcji prawnych. Może ona skutkować nałożeniem kary w wysokości nawet do 3% przychodu firmy osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Co więcej, wszczęte postępowanie może być skutkiem skargi osoby prywatnej jak i urzędu.
Legalna Baza
W celu edukowanie rynku w zakresie korzystania z wysyłek do legalnych baz mailingowych, które jako jedyne gwarantują skuteczność tych działań stworzono projekt Legalna Baza. Dostarcza on sprawdzonych informacji na temat:
● samodzielnego weryfikowania rzetelności ofert poszczególnych administratorów baz danych,
● legalnych rozwiązań w zakresie wysyłek zewnętrznych,
● aktualnego stanu prawnego, jeśli chodzi o prowadzenie działań email marketingowych,
● zagrożeń płynących z zakupu nielegalnych baz.
Projekt skierowany jest do wszystkich osób, dla których email marketing to skuteczne narzędzie pozyskiwania nowych klientów a nie posiadają jeszcze własnej bazy mailingowej i chcą skorzystać z wysyłki zewnętrznej.
Korzystanie z zasobów Legalnej Bazy nie wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz jest bezpłatne. Tworzą ją praktycy i eksperci branżowi. Projekt patronatem obejmuje portal Socialpress, a także Marketinglink, IAB Polska, Marketer+, Marketing przy kawie, Nowa Sprzedaż czy Dziennik Internautów.
- Aneta W