reklama
Krok 1: Łam schematy
Mentalnie
Przypomnij sobie ostatni raz, gdy odebrałeś telefon, a po drugiej stronie słuchawki ktoś próbował coś Ci sprzedać. Jak szybko miałeś ochotę się rozłączyć? Jak mało istotne było dla Ciebie to co mówił nieznany Ci głos? Jak bardzo nie przekonał Cię do nowej usługi, produktu, bezpłatnego testu produktu czy czegokolwiek innego? To dość powszechne reakcje w czasach kiedy tak często spotykamy się z telemarketingiem. Dlatego też jeśli nie chcesz sam być traktowany jak nachalny sprzedawca, gdy role się zamienią, powinieneś pomyśleć o tym jak pozytywnie zaskoczyć i zainteresować Twojego rozmówcę.
Nikt nie chce rozmawiać z automatem, którym niejeden sprzedawca staje się po wykonaniu kilkudziesięciu czy kilkuset telefonów. Dlatego też nie powtarzaj monotonnym głosem, słowo po słowie skryptu sprzedażowego. Podejdź indywidualnie do każdego klienta. Zaskocz go niestandardowym powitaniem, miłą indywidualną rozmową. Często nie trzeba się specjalnie starać wystarczy być po prostu szczerym, naturalnym i serdecznym. Dla Twojego odbiorcy to najpewniej nie będzie kolejna w danym dniu rozmowa, zatem istnieje duża szansa, że odpowiednio zachęcony skusi się na Twój produkt czy usługę.
Logistycznie
Schematy warto także łamać przy wyborze rozwiązań logistycznych. Rynek oferuje pod tym kątem wiele możliwości, ale najlepiej wybrać taką, która będzie najbardziej opłacalna, łatwa w obsłudze i pozwalająca na dużą elastyczność – co przy prowadzeniu każdego biznesu ma ogromne znacznie. Rozwiązaniem, które pomoże Ci stworzyć rozwiniętą sieć telekomunikacyjną bez zakupu specjalnego sprzętu, instalacji nowych linii telefonicznych czy kabli jest centrala telefoniczna oferowana przez firmę Zadarma.
Ta centrala telefoniczna, w przeciwieństwie do tradycyjnych mechanizmów działa w wirtualnej chmurze, na serwerach operatora. Taka centrala to nie tylko oszczędność miejsca i technicznych nakładów pracy. To również pomysł dla przedsiębiorców, którzy decydują się pracować zdalnie, mają kilka równolegle funkcjonujących biur bądź też często podróżują. Wystarczy tylko połączenie internetowe i można dzwonić z każdego miejsca na świecie.
Krok 2: Odpowiednio się przygotuj
Mentalnie
Chcąc zapaść w pamięci rozmówcy, nawiązać z nim odpowiedni kontakt i przekonać go do czegoś, oczywistym wydaje się fakt, że do takiej rozmowy należy się właściwie przygotować. I nie chodzi tu jedynie o rozpisanie w punktach co przekazać potencjalnemu klientowi. Takie przygotowanie powinno dodać do rozmowy czynnik ludzki. Np. jeśli dzwonisz do osoby, która jest już od dawna klientem Twojej firmy, warto nawiązać w rozmowie to wątku bardziej osobistego – np. długości współpracy bądź też sukcesu jaki w ostatnim czasie odniosła jego firma.
Jeśli to pierwszy kontakt to postaraj się o jak największą personalizację rozmowy – na tyle ile to możliwe. Staraj się aby w Twoim wyobrażeniu był to ktoś z krwi i kości, a nie kolejny punkt do odhaczenia. Indywidualne traktowanie rozmówcy to z pewnością jeden z kluczowych aspektów udanej rozmowy sprzedażowej. Pamiętaj także, że pierwszy kontakt, zwłaszcza w świecie B2B, rzadko kiedy kończy się sprzedażą, znacznie ważniejsze jest zrozumienie potrzeb potencjalnego klienta i odpowiedzenie na nie w sposób skuteczny. Dlatego może zamiast zasypywać rozmówcę informacjami najpierw warto posłuchać co ma Ci do powiedzenia?
Logistycznie
Zanim zaczniesz niezliczone rozmowy sprzedażowe, warto zastanowić się jak sprawić aby inwestycja nie przekroczyła początkowych zysków. Pomysłem na realizację tego założenia może być skorzystanie z telefonii IP. To coś więcej niż zwykła telefonia, a także więcej niż tradycyjne połączenia internetowe online. Zasada działania nowoczesnej telefonii od firmy Zadarma jest niezwykle prosta – głos po jednej stronie słuchawki przekształca się w zbiory danych i przekazywany jest adresatowi, a następnie dekodowany ponownie w postaci mowy. Dzięki tej technologii unika się problemów z przeciążeniem sieci, a także znacząco obniża koszty połączenia. Rozwiązanie to pozwala na tanie rozmowy, również z klientami z zagranicy, a do rozpoczęcia rozmowy wystarczy tylko dostęp do internetu oraz komputer bądź telefon, także stacjonarny.
Krok 3: Buduj relacje
Mentalnie
Wiele osób twierdzi, że tylko spotkania face to face mogą zbudować prawdziwą relację. Tymczasem właściwe, indywidualne podejście, życzliwość, zaangażowanie i zwykła, ludzka sympatia mogą sprawić, że rozmowy telefoniczne pomogą zbudować relacje na lata. Najważniejsze w procesie sprzedaży przez telefon jest to aby zdobyć zaufanie rozmówcy. A to nie zależy od tego czy rozmawiamy na żywo czy telefonicznie. Najważniejsze to widzieć w rozmówcy człowieka.
Nie raz sprzedawca zasypuje potencjalnego klienta pytaniami, na które odpowiedzi wcale go nie interesują. Przechodzi punkt po punkcie do kolejnych spisanych wcześniej etapów rozmowy. Jednak chcąc budować relacje z klientem nie można wyrzucić z siebie wszystkich niezbędnych informacji, bądź używać standardowych argumentów, gdy klient ma obiekcje co do przydatności danego produktu czy usługi. Warto dowiedzieć się z czego wynika niechęć, może to doprowadzić do bardzo konstruktywnych wniosków. Być może inny produkt z Twojej oferty będzie dla niego przydatny? Może rozmówca musi przemyśleć propozycję, potrzebuje czasu do podjęcia decyzji, i kolejnego telefonu? Oczywiście nie chodzi o to, aby słuchać godzinami opowieści o życiu osobistym danej osoby, która nie ma się komu wyżalić, ale o zaangażowanie i indywidualne podejście do każdego. To sprawi, że zarówno klient jak i sprzedający będzie czuł satysfakcje z rozmowy sprzedażowej.
Logistycznie
Budowanie relacji może wspomóc także odpowiednie zaplecze techniczne. Bycie otwartym na potrzeby klienta, stworzenie prostej ścieżki dotarcia do sprzedawcy, otworzenie infolinii czy telefonicznej obsługi klienta – to wszystko sprawi, że Twoi odbiorcy poczują się bardziej komfortowo. Ułatwić to może wybór numeru telefonu w ramach oferty Zadarma. Daje on niezliczone korzyści zarówno Tobie, jak i Twoim klientom, m.in. pozwala na większą indywidualizację kontaktu. Wirtualny numer telefonu z kierunkowym danego miasta czy kraju, w którym otwierasz filię, bądź do którego zaczynasz dostarczać swoje produkty, to sposób na pozyskanie większych pokładów zaufania od potencjalnych klientów. Dodatkowo jeśli to klient zadzwoni do Ciebie to koszty po jego stronie będą rozliczane według taryfy miejsca, w którym się znajduje. Niezależnie od tego w jakim miejscu na świecie się znajdujesz. Dzięki wirtualnej sieci możesz więc odbierać i realizować rozmowy w każdym miejscu, nie martwiąc się o zwiększone koszty prowadzenia biznesu. Numery telefoniczne od Zadarma są także wielokanałowe. Co to oznacza? Koniec oczekiwania w kolejce na połączenie. Każda próba kontaktu zostanie zrealizowana z sukcesem. A Twoja działalność rozwinie się znacznie szybciej!