reklama
W lutym tego roku na Facebooku pojawiły się reakcje – nowe możliwości wyrażenia swoich odczuć w stosunku do publikowanych treści za pomocą emotikon “Super”, “Ha ha”, “Wow”, “Przykro mi” lub “Wrr”. Wprowadzenie nowych ikonek pozwoliło na okazanie emocji, także tych negatywnych. W ostatnim czasie ogromną popularnością cieszy się przeprowadzanie głosowanie za pomocą reakcji na Facebooku. Rozrywka typu “co wolisz – hamburger vs pizza?” od zawsze była łatwym sposobem wzbudzenie zainteresowania. Dlatego głosowanie za pomocą reakcji to trend w mediach społecznościowych z którego chętnie korzystają marki. To doskonały sposób na zaangażowanie użytkowników obserwujących nasz profil i zebranie informacji na wybrany temat.
Jak działa głosowanie?
Głosowanie działa na zasadzie live streamingu strony, która wyświetla bieżące reakcje. Do jego przeprowadzenia potrzebne są minimum dwie możliwości, a maksymalnie sześć, czyli tyle, ile dostępnych reakcji. Wskazanie jednej z nich wiąże się ze zmianą cyfr na liczniku w czasie rzeczywistym. Post z głosowaniem będzie oznaczony jako transmisja na żywo. Stworzenie wpisu z możliwością głosowania wbrew pozorom od strony technicznej nie jest takie proste. Możmy w tym celu skorzystać z takich narzędzi jak Live Reactions Poll lub FastTony. Konieczne będzie także uruchomienie oprogramowania do live streamingu OBS, dlatego podobnie jak w przypadku transmisi live, przeprowadzanie ankiety jest określone w czasie. Możemy założyć, że przez pięć godzin będziemy monitorowali jakie decyzje podejmują użytkownicy. Natomiast jeśli chcemy obserwować zmiany przez dłuższy czas musimy pamiętać o konieczności posiadania włączone komputera, za pomocą którego odbywa się transmisja, gdyż wyłączenie urządzenia powoduje przerwanie relacji. Poniżej zamieszczamy szczegółowe wideo instruktażowe dla obu narzędzi:
Jak wykorzystać reakcje?
Reakcje możemy wykorzystać na wiele sposobów. Najpowszechniejsza forma to po prostu aktywizacja użytkowników obserwujących nasz profil i zebranie ich opinii. Z głosowania korzystają już nie tylko profile rozrywkowe, ale i media, marki czy nawet województwa. Forma ta cieszy się dużą popularnością, ponieważ angażuje użytkowników w sposób niewymagający dużo zachodu z ich strony. Głosowania mogą dotyczyć najróżniejszych zagadnień – wszystko tak naprawdę zależy od naszych potrzeb. Możemy poznać opinie naszych obserwatorów na wybrany temat – na przykład w kwestii toczącej się aktualnie debaty na temat likwidacji gimnazjów czy pozyskania informacji na temat sympatii wobec aktorów.
Głosowanie za pomocą reakcji może mieć także formę konkursu, tak jak w przypadku Chupa Chups’a. Marka wykorzystała także formę głosowanie za pomocą hasztagów, które działa w sposób analogiczny.
Reakcje to także bardzo dobre narzędzie Real Time Marketingu i pozyskiwania interakcji w stosunku do dziejących się aktualnie rzeczy. Na przykład przy okazji finału programu Voice of Poland przeprowadzono głosowanie na profilu Radia Eska na temat tego, któremu użytkownikowi kibicują użytkownicy.
Nie można także zapomnieć o potencjale narzędzia w kontekście pozyskiwania swego rodzaju badań na temat preferencji i zainteresowań naszych odbiorców. Wskazanie konkretnych marek i produktów może okazać się przydatne dla przedstawienia pewnych trendów na podstawie konkretnych liczb, a w przypadku znacznych różnić w wyborach – we wskazaniu pewnych trendów i preferencji.
Wykorzystanie możliwości głosowania za pomocą reakcji to obecnie bardzo popularny i atrakcyjny sposób na urozmaicenie zawartości naszego fanapage oraz przekonanie się jak prezentuje się odbiór naszych treści. Oprócz pozyskania konkretnych danych możemy zbadać jakie treści i jaka tematyka najbardziej angażują naszych obserwatorów. Uruchomienie głosowania nie należy do najłatwiejszych, ale jak pokazują dotąd opublikowane w ten sposób treści- warto, ponieważ powodują on duże zainteresowane ze strony użytkowników.
- Marcin Wagner
- Kamil Mirowski
- Fly Nerd
- Andrzej Jaszczyszyn
- pawwel
- Kamil Mirowski
- Sukhchain Singh