reklama
Liczba użytkowników mediów społecznościowych wciąż wrasta. Cały świat komunikuje się i konsumuje informacje za pomocą serwisów takich jak Facebok, Youtube czy Snapchat. Świadczą o tym dane z raportu “Digital in 2017 Global Overview” przygotowanego przez We Are Social i Hootsuite, z których wynika, że liczba aktywnych użytkowników social media na świecie wynosi obecnie 2,789 miliardów, z czego aż 2,549 miliardy korzysta z nich za pomocą urządzeń mobilnych. Jest to wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 21 procent. Wszyscy użytkownicy social media stanowią w sumie 37 procent całkowitej populacji. A jak prezentuje się korzystanie z social media na poszczególnych kontynentach?
Najaktywniejsi są mieszkańcy Północnej Ameryki, Południowej Ameryk oraz Azji Wschodniej. Ponad połowa mieszkańców tych krajów posiada aktywne profile w mediach społecznościowych. W Europie ilość użytkowników jest różna w zależności od regionu – na Zachodzie jest to 54 procent, natomiast na Wschodzie o 10 procent mniej. Najmniej użytkowników, bo tylko 7 procent całkowitej populacji kontynentu, to mieszkańcy Azji Centralnej i Afryki.
Biorąc pod uwagę badania na temat poszczególnych krajów, najliczniejsza grupa użytkowników mediów społecznościowych w stosunku do całej populacji państwa zamieszkuje Zjednoczone Emiraty Arabskie – aż 99 procent osób posiada aktywne konto w największych mediach społecznościowych. Drugie miejsce na podium zajmuje Korea Południowa, gdzie z social media korzysta 83 procent mieszkańców, a trzecie Sinagpur z liczbą 77 procent aktywnych użytkowników. Polska zajmuje 26. miejsce – 39 procent mieszkańców to aktywnie korzysta z social media. Jest to 2 procent powyżej światowej średniej.
Największy wzrost użytkowników mediów społecznościowych, w stosunku stycznia z roku poprzedniego, odnotowano w Arabii Saudyjskiej, gdzie liczba internautów wzrosła o 73 procent, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (46 procent) oraz Indiach (40 procent). W Polsce liczba użytkowników wzrosła o 7 procent i jest trzykrotnie mniejsza niż globalna średnia wzrostu wynosząca obecnie 21 procent. Ogromny wzrost odnotowano na Kubie – w ciągu dwunastu miesięcy liczba użytkowników wzrosła o 368 procent. Wiąże się to najpewniej ze zwiększaniem możliwości korzystania z internetu i platform społecznościowych. Nie wszyscy Kubańczycy mogą cieszyć się stałym dostępem do social media, ale ten znaczny przyrost użytkowników to dobra prognoza na przyszłość.
Ile czasu spędzamy na korzystaniu z social media?
Według danych GlobalWebIndex, przeciętny użytkowników social media spędza 2 godziny i 19 minut dziennie. Raport We Are Social i Hootsuite wskazuje, że Polska, w kategorii ilości czasu spędzanego na platformach społecznościowych, zajmuje 22 miejsce na świecie. Każdego dnia przeznaczamy na nie 1 godzinę i 45 minut, czyli nieco mniej niż wyliczona średnia. Niekwestionowanym liderem są tutaj Filipiny, gdzie na korzystanie z platform społecznościowych poświęca się każdego dnia ponad 2,5 razy więcej niż w Polsce i blisko 2 razy więcej niż obliczona średnia, bo aż 4 godziny 17 minut. Długim czasem korzystania odnotowano także w Brazylii (3 godziny 43 minuty) oraz Argentynie (3 godziny 32 minuty).
Które platformy są najpopularniejsze?
Ranking najpopularniejszych platform social media zdominował Facebooka i jego aplikacje pokrewne. Najpopularniejszym serwisem na świecie, czego można było się spodziewać, jest właśnie Facebook. Ma on już 1,871 miliarda użytkowników, z czego 44 procent stanowią kobiety, a 56 procent mężczyźni. 87 procent korzysta z niego za pomocą urządzeń mobilnych, a 55 procent robi to codziennie. Co ciekawe, Polska zajmuje w rankingu użytkowników, którzy codziennie korzystają z social media w stosunku do całkowitej sumy internautów z danego kraju, trzecie miejsce na świecie. Aż 70 procent Polaków jest aktywnych codziennie platformie. Wyprzedzają nas jedynie Australia (75 procent) oraz Włochy (74 procent).
Dalsze miejsca w rankingu platform z największą liczbą użytkowników zajmują YouTube, z którego korzysta miliard osób, oraz chińska sieć społecznościowa Qzone, z której korzysta 632 tysiące. Jeżeli natomiast chodzi o czaty i aplikacje umożliwiające wysyłanie wiadomości, numerem jeden, z miliardem użytkowników, ą ex aequo, Facebook Messenger oraz WhatsApp. W rankingu pojawia się także wiele lokalnych, chińskich platform takich wcześniej wspomniane Qzone, QQ, Baidu Tieba czy Sina Weiba, które cieszą się dużą popularnością. Świadczy to o tym, że Chiny są krajem, w którym chętnie korzysta się z mediów społecznościowych.
Kto korzysta z Facebooka?
Najliczniejszą grupą użytkowników portalu na świecie są osoby w przedziale wiekowym 18-24 – przodują mężczyźni, którzy stanowią 330 miliony użytkowników serwisu, oraz kobiety, w przypadku których najliczniejsza grupa to 231 milionów. Ponadto co trzecia osoba powyżej 65 roku życia posiada aktywne konto na platformie. Jeżeli chodzi o sposób użytkowania, z portalu za pomocą komputera korzysta 39 procent użytkowników portalu, 80 procent robi to z poziomu smartfona, a 11 procent z tableta. Co ciekawe, 25 milionów Facebookowiczów, czyli 1 procent wszystkich użytkowników, korzysta z medium za pomocą tradycyjnego telefonu komórkowego.
Potencjał serwisu społecznościowych
Rankingi użytkowania social media zostały zdominowane przez kraje azjatyckie. Polska znajduje się na dość odległym miejscu w przypadku rankingu aktywnych użytkowników social media, jednakże biorąc pod uwagę samego Facebooka mieścimy się w ścisłej czołówce internautów aktywnych każdego dnia. Jak wykorzystywane będą dalej social media? Hootsuit przewiduje, że Twitter, zarówno w przypadku wydarzeń kulturalnych, jak i aktualności, będzie koncentrował się na momentach i raportowaniu ich w czasie rzeczywistym. Facebook pozostanie topowym narzędziem marketerów, które powoduje konwersję. Po sukcesie takich funkcji jak Facebook Live czy Marketplace przewiduje się także więcej możliwości dla reklamodawców. Instagram zaś traktowany jest jako narzędzie budujące świadomość marki i angażujące użytkowników. Snapchat z kolei “dojrzał” do tego, aby być narzędziem marketigowym i stanowi platformę do dystrybucji contentu, z której z powodzeniem korzystają takie marki jak MTV czy National Geographic. Natomiast LinkedIn to najbardziej profesjonalna z wymienionych platform, która stała się poniekąd osobnym rynkiem dla branży digital.
W mediach społecznościowych drzemie ogromny potencjał, który doceniają zarówno sami użytkownicy, jak i marki. Nieustannie rośnie nie tylko liczba rejestracji na portale, ale i ich możliwości. Twórcy serwisów czerpią z siebie nawzajem inspiracje i starają się udoskonalać swoje serwisy tak, by zaspokajały jak najwięcej potrzeb. Niegdyś służące do tylko do komunikacji platformy stanowią obecnie źródło informacji, pomagają budować świadomość marki i stwarzają przestrzeń dla reklamodawców.