reklama
Wideo jest formatem, z którego chętnie korzystamy ze względu na łatwość i szybkość przyswajania informacji zaprezentowanych w taki sposób. Marki dostrzegają potencjał tej formy komunikacji i inwestują w dystrybucję różnego typu filmików, które przyciągnęłyby uwagę użytkowników i dostarczyły im wartość dodaną. Jednak to, o co walczą to nie tylko samo zauważenie, ale czas oglądania treści online.
Prognozy dla nich są jednak optymistyczne, gdyż jak wynika z opublikowanego wczoraj przez agencję mediową Zenith raportu Online Video Forecasts 2017, czas oglądania online wideo wzrośnie w 2017 roku o 20 procent. Konsumenci na świecie spędzą średnio 47,4* minuty dziennie na oglądaniu online wideo, podczas gdy jeszcze w zeszłym roku światowa średnia wynosiła 39,6 minuty.
Co ważne, motorem tego wzrostu są urządzenia mobilne – czas oglądania wideo na smartfonach i tabletach wzrośnie w tym roku o 35 procent, do 28,8 minut dziennie. Znacznie wolniej rośnie natomiast czas oglądania wideo online na urządzeniach stacjonarnych, czyli komputerach, laptopach i smart TV. W tym roku wydłuży się tylko o 2 procent, do 18,6 minut dziennie.
Polacy chętnie oglądają
Według danych Zenith Polacy poświęcą w tym roku na oglądanie online wideo średnio 40 minut dziennie. Oznacza to 14-procentowy wzrost wobec zeszłego roku. Proporcje udziału urządzeń mobilnych i stacjonarnych w konsumpcji online wideo różnią się od światowej średniej. Polacy spędzają więcej czasu oglądając wideo na urządzeniach stacjonarnych – średnio 22 minuty dziennie (wzrost o 10 procent w porównaniu z 2016) – niż na mobilnych (średnio 18 minut dziennie, wzrost o 20 procent w porównaniu z 2016).
Ilość dostępnych materiałów wideo rośnie w szybkim tempie na wszystkich platformach. Jednak w ostatnich kilku latach szczególnie wyróżniają się pod tym względem serwisy społecznościowe, które oferują użytkownikom i markom narzędzia do tworzenia i udostępniania treści wideo, w tym prowadzania transmisji na żywo. Na wielu rynkach Facebook jest obecnie drugim co do wielkości − po YouTube − serwisem wideo.
W 2017 roku urządzenia stacjonarne na topie
2017 będzie rokiem, w którym czas oglądania wideo online na urządzeniach stacjonarnych osiągnie szczytową wartość. Globalnie konsumenci poświęcą na tę aktywność średnio 19 minut dziennie. Czas oglądania wideo na smart TV nadal rośnie, jednak nie na tyle szybko, by zrekompensować spadek konsumpcji wideo na komputerach desktopowych i laptopach, wynikający z tego, że konsumenci coraz częściej sięgają po urządzenia mobilne. Według prognozy Zenith konsumpcja wideo online na urządzeniach stacjonarnych będzie stopniowo malała − spadnie o 1 procent w 2018 i o 2 procent w 2019 roku.
Jednocześnie konsumpcja wideo na urządzeniach mobilnych, która w tym roku plasuje się na poziomie średnio 29 minut dziennie, wzrośnie o 25 procent w 2018 i o 29 procent w 2019 roku, napędzana większą dostępnością i coraz lepszymi parametrami technicznymi smartfonów i tabletów oraz szybszym transferem danych. Do 2019 roku 72 procent konsumpcji online wideo będzie się odbywało na urządzeniach mobilnych. W 2016 roku było to 61 procent.
Wzrost wydatków na reklamę wideo w sieci
Szybki wzrost konsumpcji treści wideo w internecie prowadzi do równie szybkiego wzrostu wydatków na segment reklamy wideo online. Według prognozy Zenith globalne wydatki na reklamę wideo online wzrosną w 2017 roku o 23 procent, osiągając wartość 27,2 mld USD. Najwyższą dynamikę wydatków na tę formę reklamy − 37 procent − odnotowano w 2014 roku, i od tego czasu spada ona stopniowo, w miarę jak rośnie skala segmentu wideo online. Według prognozy Zenith w 2018 roku możemy spodziewać się wzrostu wydatków na reklamę online wideo o 21 procent. W 2019 wydatki wzrosną o 17 procent, a ich wartość sięgnie 38,7 mld USD.
Do 2019 roku wydatki na reklamę online wideo będą stanowiły 31 procent sumy wydatków na reklamę typu display w internecie, wobec 28 procent w 2017 i 21 procent w 2012. W Polsce wydatki na reklamę wideo online w tym roku wzrosną o 33 procent.
Mobilna reklama wideo górą w 2018 roku
Choć na świecie większość treści wideo oglądana jest na urządzeniach mobilnych, reklamodawcy nadal inwestują więcej w reklamę emitowaną na urządzeniach stacjonarnych. Według prognozy Zenith wydatki na reklamę wideo na urządzeniach stacjonarnych wyniosą w tym roku 15,2 mld USD, a na urządzeniach mobilnych – 12 mld USD.
Materiały wideo na urządzeniach stacjonarnych są oglądane na większych ekranach i często w warunkach sprzyjających większemu skupieniu niż w przypadku korzystania z urządzeń mobilnych. W efekcie skuteczniej docierają do konsumentów z przekazem marki, wiec tego typu reklama jest droższa. Jednak już w przyszłym roku nie przeważy to wysokiej konsumpcji mobile wideo i suma globalnych wydatków na reklamę wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie do 18 mld USD, przewyższając o 3 mld USD wartość wydatków na reklamę wideo na urządzeniach stacjonarnych.
*o ile nie zaznaczono, że dane pochodzą z polskiego rynku, podane wartości dotyczące konsumpcji wideo online pochodzą z 63 rynków, które obejmuje raport Online Video Forecasts. Wartości wydatków reklamowych podane są w skali globalnej.
Źródło: na podstawie informacji prasowej Zenith