reklama
Jak poinformował The Street, Facebook planuje rozpocząć testy płatnych subskrypcji w październiku. Wedle przedstawicielki portalu, Campbell Brown, firma w odpowiedzi na prośby wydawców wypróbuje płatny model dla usług informacyjnych. Miałby on bazować na Instant Articles, w ramach którego agregowane są treści odpowiadające zainteresowaniom i preferencjom czytelników oraz premiach i planach abonamentowych. Oprócz przekierowania na oficjalną stronę wydawcy, pojawiłaby się możliwość wykupienia cyfrowej subskrypcji materiałów. Użytkownicy mogliby zapoznać się miesięcznie z 10 artykułami bezpłatnie, natomiast kolejne treści zostałyby ograniczone paywallem.
Każdy z twórców mógłby ustalić indywidualnie, czy i które treści miałyby być płatne oraz jaki byłby ich koszt. Niestety nieznane są jeszcze kwoty wymagane za ową subskrypcję. W mediach pojawiają się zaś informacje, że takie rozwiązanie mogłoby dotyczyć m.in znanych na całym świecie dzienników i tygodników takich jak New York Times, Wall Street Journal i The Economist.
Pomysł abonamentu jest wynikiem wielu głosów ze strony dostawców treści, którzy chcieliby monetyzacji treści oraz większej kontroli nad nimi. Ponad 2 tysiące wydawców zrzeszonych w ramach The News Media Alliance wnioskowało przez Kongresem o możliwość wspólnego porozumienia się ze światowymi gigantami jakimi są Facebook i Google. W ich opinii Facebook czerpie korzyści z publikowanych tam treści i informacji, a oni nie otrzymują nic w zamian. Podjęte działania miałyby zmienić nieco ten model biznesowy.
Co ciekawe, w ramach konferencji, na której pojawiła się Brown zaprezentowano także nowe narzędzie analityczne, które umożliwia porównanie regularnego ruchu dla artykułów w wersji mobilnego oraz tych, które pojawiają się w ramach Instant Articles. Wiedza ta pomoże wydawcom w podejmowaniu decyzji biznesowych i może okazać się niezwykle przydatna również w przyszłości, przy planowaniu wdrożenia planów abonamentowych, gdyż dostarczy informacji na temat efektywności “błyskawicznych artykułów”.
Wydaje się to szczególnie istotne z perspektywy danych mówiących o tym, że użytkownicy są bardziej skłonni udostępniać treści, które ładują się szybko i chętniej je czytają niż inne materiały w wersji mobile, a jedna trzecia wszystkich kliknięć w artykuły w serwisie to właśnie Instant Articles.
Jak czytamy na TechCrunch, w Stanach Zjednoczonych ponad 25 procent klika i czyta artykuły IA, a w Europie robi to już blisko co trzeci użytkownik. Największą popularnością cieszą się one jednak na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce Północnej, gdzie robi to już ponad 80 procent posiadaczy kont na portalu oraz w Indiach, dla których jest to wynik 75 procent użytkowników. Najpewniej to również tego typu informacje w znacznym stopniu przyczyniają się do podjęciu decyzji o wprowadzeniu płatnego dostępu do treści. Mocnym argumentem jest także szeroko pojęta problematyka fake newsów. Użytkownicy serwisu mogą być skłonni zapłacić za dostęp do rzetelnych treści, aby zyskać pewność, że są one sprawdzone i nie wprowadzą ich w błąd.