reklama
W ramach obchodzonego dziś Dnia Ochrony Danych Osobowych, Facebook poinformował o nowej kampanii edukacyjnej, która pomoże zrozumieć jak przechowywane są dane osobowe i jak możemy nimi zarządzać. Portal ma także ułatwić dotarcie do ustawień prywatności. Firma Zuckerberga po raz pierwszy podzieliła się z użytkownikami zasadami prywatności, jakimi kierują się jej pracownicy.
Kontrola prywatności
Facebook deklaruje, że daje swoim użytkownikom wiele możliwości ochrony danych – mogą oni np. wskazywać do jakiej grupy odbiorców dotrą udostępniane przez nich treści. Kluczową kwestią jest jednak to, by wiedzieć jak dotrzeć do tego typu ustawień. Aby korzystający z portalu nie mieli z tym problemu, Facebook od dziś rozpocznie udostępnianie filmów edukacyjnych w news feedzie, które zaprezentują jak krok po kroku m.in. jak zmienić ustawienia posta, jak kontrolować informacje wykorzystywane przez serwis do wyświetlania reklam, jak przeglądać i usuwać stare posty, a nawet w jaki sposób usunąć konto.
Twórcy portalu zapowiadają także, że w tym roku uruchomią centrum prywatności, gdzie w jednym miejscu znajdą się najważniejsze ustawienia. Facebook deklaruje także, że stara się pomagać także innym organizacjom w budowaniu prywatności dla innych usług, dlatego w 2018 roku zorganizuje warsztaty dla małych i średnich przedsiębiorstw, także w Europie, z uwzględnieniem RODO.
7 zasad prywatności Facebooka
Co ważne, Facebook po raz pierwszy opublikował także swoje zasady prywatności. Portal powstał z myślą o zbliżania ludzi, utrzymywaniu relacji z rodziną i przyjaciółmi, odkrywaniu lokalnych wydarzeń czy grup. Nie każdy posiadacz konta chce jednak dzielić się informacjami ze wszystkimi. Portal postanowił przedstawić, jakimi zasadami kieruje się w działaniu. Oto one:
- Facebook zapewnia kontrolę nad prywatnością – użytkownicy mogą wybierać, która opcja prywatności jest dla nich najlepsza i kto ma widzieć informacje oraz udostępniane przez nich treści. Pomaga w tym na przykład narzędzie umożliwiające selekcję odbiorców dostępne przy każdym poście.
- Portal pomaga ludziom zrozumieć, co dzieje się z ich danymi – Facebook opisuje w Polityce Danych swoje praktyki, jednak to nie koniec. Uwzględniania jest edukacja w codziennym korzystaniu użytkowników np. przy kontroli reklam w górnym rogu każdej z nich.
- Od samego początku tworzona jest prywatność produktów – twórcy kierują się wskazówkami od ekspertów ds. ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa, projektowania interfejsu, zarządzania produktami czy polityki publicznej na każdym etapie projektowania produktu.
- Serwis dokłada wszelkich starań, aby dane były bezpieczne – pracownicy portalu przez całą dobę dbają o to, aby chronić konta użytkowników, a systemy bezpieczeństwa działają miliony razy na sekundę, aby automatycznie wykrywać i usuwać zagrożenia zanim jeszcze dotrą do posiadacza profilu. Dla samych użytkowników pomocne w tym jest m.in. uwierzytelnianie dwuskładnikowe, które sprawi, że konto będzie bezpieczniejsze.
- Użytkownik jest właścicielem danych i może je usunąć – każdy użytkownik jest właścicielem informacji, które udostępnia i to on decyduje o tym, co i kto może widzieć. Tym samym ma on szansę z tego rezygnować i je usunąć. Wówczas znikną one z osi czasu oraz serwerów. Możliwe jest także usunięcie samego konta, w dowolnym momencie.
- Poprawa jest stała – pracownicy portalu wciąż pracują nad mechanizmami kontroli, które będą jasne dla użytkowników. Facebook inwestuje w badania i współpracuje ze specjalistami, którzy pomagają mu w rozwoju na tym polu.
- Facebook jest odpowiedzialny – oprócz kompleksowych przeglądów prywatności, produkty są poddawane rygorystycznym testom bezpieczeństwa danych. Organizowane są spotkania z ustawodawcami, ekspertami ds. prywatności na całym świecie, aby uzyskać dane wejściowe dla praktyk i polityki portalu.
O obliczu potęgi portalu i ilości udostępnianych tam danych, nacisk na politykę prywatności wydaje się uzasadniony. Przepisy, które wejdą w życiu w maju tego roku sprawiają, że firma musi dostosować się do wyższych standardów i zapewnić użytkownikom większe prawa dla ich danych osobowych.