X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Bloki reklamowe należą do smartfonów – najciekawsze wnioski z badania Gemiusa

Smartfon jest urządzeniem towarzyszącym nam w życiu codziennym od świtu do zmierzchu, także przy oglądaniu telewizji. Aby sprawdzić jak współwystępują te urządzenia, Gemius przeprowadził badanie reklamy na smartfonach, komputerach osobistych i telewizorach. Co z niego wynika?

Bloki reklamowe należą do smartfonów – najciekawsze wnioski z badania Gemiusafot. bank zdjęć picjumbo.com

Ostatni rok był historyczny dla branży marketigowej z ważnego powodu – po raz pierwszy globalne wydatki na reklamę online przewyższyły wydatki na telewizję. Prognozy na kolejne lata są obiecujące, dlatego podczas tegorocznej edycji Forum IAB Marta Sułkiewicz, szef sprzedaży globalnej w Gemius, wygłosiła prezentację pt. „(R)ewolucja rynku reklamy. Nie tylko online. Najciekawsze wnioski z jednoźródłowego badania reklamy na komputerach osobistych, smartfonach i telewizorach”, w której przedstawiła najświeższe wyniki jednoźródłowego badania firmy.

Digital wraz z telewizją stanowią gigantyczny, 76-cio procentowy udział w rynku reklamy, co sugeruje, że trzeba zastanowić się, jak połączyć dwa najważniejsze z perspektywy marketingu światy. Ten silny duet w opinii prezentującej wołał o badanie jednoźródłowe, bo jak tłumaczyła Sułkiewicz, dotąd patrzyliśmy z perspektywy offline&online, traktując telewizję i digital osobno.

Gemius przeprowadził pierwsze na polskim rynku badanie cross-mediowe, obejmujące kampanie reklamowe prowadzone w telewizji i internecie (komputery osobiste i laptopy, urządzenia mobilne, aplikacje). Kompleksowy pomiar został przeprowadzony na jednej grupie odbiorców, zarówno treści dostarczanych przez telewizję, jak i internet. Wykorzystano w nim autorską metodologię zastosowaną w badaniu gemiusAdReal, które mierzy sposób, w jaki internauci oglądają reklamy w sieci.

Przed telewizorem ze smartfonem w ręku

W ramach badania sprawdzono, ile godzin miesięcznie spędzają średnio poszczególne grupy użytkowników przed ekranem komputera, smartfona oraz telewizora. W przypadku telewizji badanie objęło wszystkie cztery najbardziej liczące się na rynku kanały telewizyjne – Polsat, TVN, TVP1 i TVP2.

Pierwszym wnioskiem było to, że internauci to light viewerzy największych kanałów telewizyjnych – zdecydowana większość z nich ma kontakt z reklamami i ogląda reklamy w telewizji przez mniej niż godzinę dziennie.

Co ciekawe, badanie pokazało także, że im więcej oglądamy telewizji, tym więcej korzystamy ze smartfona. Korelacja ta jest bardzo silna i sugeruje, że smartfon jest medium współtowarzyszącym oglądaniu telewizji. Telewizja traci zaś na korzyść komputera osobistego – im mniej tv, tym więcej czasu na laptopie.

źródło: prezentacja Marty Sułkiewicz na Forum IAB 2018

źródło: prezentacja Marty Sułkiewicz na Forum IAB 2018

Najwierniejsi widzowie spędzają średnio blisko 95 godzin w miesiącu na oglądaniu telewizji i blisko 58 godzin na przeglądaniu internetu na smartfonach. To grupa, która jest najbardziej aktywna na urządzeniach mobilnych, a jednocześnie najkrócej korzystająca z internetu na komputerach osobistych.

Jak dobudować zasięg?

Wszyscy ci, którzy planują kampanie zastanawiają się nad tym, w jaki sposób dobudować zasięg. Light viewierzy, dotarcie do których przez telewizję jest bardzo drogie, są łatwi do odnalezienia w digitalu i można trafić do nich właśnie tym kanałem. Jednak co podkreśla Sułkiewicz, gdy zobaczymy, jak wyglądają zachowania userów jeśli chodzi o czas spędzany na Facebooku, okazuje się, że blisko 80% użytkowników aplikacji to light userzy, którzy korzystają ze smartfona mniej niż godzinę dziennie.

Jaki wpływ ma ta wiedza na dobudowywanie zasięgu? Jak mówiła przedstawicielka Gemiusa, light viewer w aplikacji Facebooka czy YouTube’a jest równie drogi do spenetrowania, jak ten w telewizji. Mimo rozwoju możliwości precyzyjnego targetowania i zdobyczy programmatic, musimy walczyć o niego z innymi reklamodawcami, bo jego czas jest ograniczony.

źródło: prezentacja Marty Sułkiewicz na Forum IAB 2018

źródło: prezentacja Marty Sułkiewicz na Forum IAB 2018

Im więcej Facebooka, tym więcej YouTube’a

Co ciekawe, Facebook koreluje również z YouTubem – im więcej tego pierwszego, tym więcej czasu na konsumpcję YouTube’a. Wedle prelegentki użytkownicy, którzy mają więcej czasu na konsumpcję mediów lub mają taki styl zachowań konsumenckich, korzystają z mediów „smartfonowych” i telewizyjnych bardzo intensywnie, spędzając dużo czasu zarówno w serwisie Zuckerberga, jak i serwisie wideo.

źródło: prezentacja Marty Sułkiewicz na Forum IAB 2018

źródło: prezentacja Marty Sułkiewicz na Forum IAB 2018

Smartfon od świtu do zmierzchu

Nikogo z pewnością nie zdziwi informacja o tym, że telefon towarzyszy nam przez cały dzień. Gemius sprawdził, że aplikacje Facebooka i YouTube’a, które mają istotne inventory reklamowe towarzyszą nam od wczesnych godzin porannych do późnych godzin nocnych. Najwięcej z nas nie rozstaje się ze smartfonem. Istotne są również widoczne na wykresie linie smartfona i telewizora, które w pewnym momencie, w godzinach wieczornych, się przecinają.

źródło: prezentacja Marty Sułkiewicz na Forum IAB 2018

źródło: prezentacja Marty Sułkiewicz na Forum IAB 2018

Bloki reklamowe należą do smartfonów

Marta Sułkiewicz podczas Forum IAB 2018

Marta Sułkiewicz podczas Forum IAB 2018

Marta Sułkiewicz podkreślała także, ze tak, jak w przypadku komputerów użytkownicy mogą korzystać z AdBlocka, tak widzowie telewizji mogą w każdej chwili mogą wziąć do ręki swojego smartfona i sprawdzić, co dzieje się na Facebooku czy w jakiejkolwiek innej aplikacji, zaniechując w ten sposób przekaz reklamowy.

Już 93% internautów chociaż raz w miesiącu w czasie bloku reklamowego w telewizji użyło telefonów, a 28% wszystkich kontaktów z reklamami telewizyjnymi odbywało się z jednoczesnym używaniem smartfonów. Jak sprawdzono, aplikacje, jakich w tym czasie używamy to przede wszystkim aplikacje social media (33%) z Facebookiem na czele, aplikacje gamingowe (21%), komunikatory (8%) oraz aplikacje do zakupów (6%).

Współpraca, nie konkurencja

Na fali zaprezentowanych podczas Forum IAB 2o18, Marta Sułkiewicz zasugerowała, że jako branża powinniśmy bardziej myśleć w kategoriach współpracy niż konkurencji. Liczby pokazują, że konsumpcja mediów jest współtowarzysząca, dlatego w opinii przedstawicielki Gemiusa, warto podchodzić komplementarnie do reklamy i dywersyfikować jej źródła emisji.

SOCIALPRESS jest patronem medialnym Forum IAB. 


Szkolenia z content marketingu: Content marketing w B2B 27.11.2018 w Warszawie

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail