reklama
Influencer marketing mógł rozwinąć się w tak znacznym stopniu dzięki mediom społecznościowym, na korzystaniu z których spędzamy tak wiele czasu. Twórcy internetowi komunikują się więc dzięki nim ze swoimi odbiorcami za pomocą różnych kanałów. Wielokrotnie pisaliśmy o influencer marketingu na Instagramie, a niedawna analiza eMarktera potwierdza, że to właśnie Instagram jest obecnie wiodącą platformą dla influencer marketingu na świecie – z wyjątkiem Chin.
Posty sponsorowane
Jak się okazuje, w Europie niemieckojęzycznej (w Austrii, Niemczech oraz Szwajcarii) Instagram oraz YouTube idą łeb w łeb w kwestii wydatków na influencer marketing. Wedle danych Goldmedia, sponsorowane treści na obu platformach to odpowiednio 34% oraz 31% łącznych przychodów z influencer marketingu w 2017 roku.
Dane te mają jednak sens, gdy przyjrzymy się w jakim sposób w danym regionie użytkownicy obserwują influencerów. Według sondażu M Science for Wavemaker z marca 2018 roku, użytkownicy social media w Niemczech byli tak samo chętni do obserwowania działań twórców na YouTube, jak na Instagramie (73% wskazań respondentów). Mniej więcej połowa twierdziła zaś, że śledzi liderów opinii na Facebooku.
Co ciekawe, jednym krajem, w którym Instagram nie dominuje w działaniach influencer marketingowych są Chiny. Użytkownicy korzystają tam z Weibo i WeChata, ponieważ dostęp do serwisów takich jak Facebook, Snapchat, Instagram czy YouTube jest zablokowany przez rząd. Popularność różnych mediów społecznościowych różni więc ze względu na region.
Instagram Stories w kampaniach sponsorowanych
Z kolei przytaczane przez eMaketera badanie, przeprowadzone w lutym 2018 roku przez agencję influencer marketingową Activate, wskazuje, że blisko 9 na 10 światowych influencerów (88,9%) influencerów twierdzi, że korzysta z Instagrama w kampaniach marketingowych częściej niż robili to rok temu. Poza postami udostępnianymi na profilach, Instagram Stories był najpopularniejszą taktyką stosowaną w kampaniach sponsorowanych.
Wzrost popularności aplikacji
Wzrost popularności medium idzie bez wątpienia w parze z ogólnym wzrostem liczby korzystających z Instagrama. Za przykład tego eMarkter podaje Indie. Zgodnie z najnowszymi prognozami firmy, liczba użytkowników aplikacji w tym kraju wzrosła w ciągu roku o 123%, dając tym samym najszybsze tempo wzrostu na świecie. Nie zaskakuje więc to, że 78% indyjskich influencerów traktuje aplikację jako platformę, która zyska na znaczeniu dla influencer marketingu w tym roku.
eMarketer przewiduje, że w roku 2018 liczba użytkowników aplikacji wzrośnie o 18,4%, do 714,4 milionów na całym świecie. Najwyższy wskaźnik penetracji użytkowników mają obecnie Szwedzi – 68,9% korzystających z social media, a dalej za nimi plasują się Indonezja (62,8%), Norwegia (57,7%), Australia (55,5%) oraz Singapur (53,2%).
Wydatki na influencer marketing na świecie
Według Mediakix marketerzy mogą wydać w tym roku 1,6 miliard dolarów tylko na kampanie influencer marketingowe na Instagramie, a łączne wydatki na ten rodzaj marketingu wzrosną z 5 do 10 miliardów dolarów w ciągu najbliższych pięciu lat, gdyż reklamodawcy przesuwają na ten cel swoje budżety z innych kanałów.
Warto pamiętać także, że wprowadzanie tak istotnych nowości na Instagramie jak na przykład IGTV może mieć znaczny wpływ na to, jak będzie funkcjonował influencer marketing w obrębie tego kanału. Stories wymieniane jest obecnie jako najczęstsze rozwiązanie dla działań liderów opinii w kampaniach sponsorowanych na Instagramie, a przecież jeszcze w połowie 2016 roku nie mieliśmy dostępu do tejże funkcji.
Źródło: eMarketer, Mediakix