reklama
W ostatnich miesiącach szczególnie dużą popularnością cieszy się aplikacja społecznościowa TikTok. Z pewnością wiele osób zastanawia się, na czym polega jej fenomen i jakie korzyści oferuje ona swoim użytkownikom. Śpieszymy z odpowiedzią.
Początki aplikacji muzycznej
Obecna wersja Tik Tok (znana w Chinach pod nazwą Douyin) to połączenie aplikacji TikTok oraz przejętego przez jej właściciela Musial.ly i być może właśnie to ta druga nazwa będzie bliższa wielu z nas. Muzyczna aplikacja społecznościowa Musial.ly została udostępniona w sierpniu 2014 roku i w początkowym założeniu miała ona być edukacyjna. Wkrótce jednak dzięki jej użytkownicy mogli tworzyć filmy z synchronizacją ust trwające od 15 sekund do 1 minuty, wybierać ścieżki dźwiękowe, które będą im towarzyszyły, korzystać z różnych opcji prędkości (poklatkowe, szybkie, normalne, spowolnione i epickie) oraz dodawać filtry i efekty. Twórcom Musial.ly udało się nawiązać współpracę z wytwórnią Warner Music Group, 7 digital, a także Apple Music. Aplikacja w swojej pierwotnej wersji była dostępna w 34 językach.
Wedle danych udostępnionych przez Billboard, w czerwcu 2016 roku z aplikacji korzystało 90 milionów osób, a do kwietnia 2017 roku liczba ta wzrosła do 200 milionów użytkowników. Sam TikTok powstał zaś we wrześniu 2016 roku, a więc dwa lata później. Jego funkcje są tożsame z Musial.ly.
W listopadzie ubiegłego roku Musial.ly zostało przejęte za około miliard dolarów przez właściciela aplikacji TikTok, Bytedance, w wyniku czego w sierpniu tego roku obie aplikacje zostały połączone w jedną, której funkcje określa się najczęściej jako połączenie Snapchata i Spotify. Aplikacja zdeklasowała Ubera i jest obecnie najwięcej wartym startupem na świecie.
Muzyczne wyzwania
Odbiorcami aplikacji są głównie ludzi młodzi, czyli generacja Z. Teoretycznie mogą korzystać z niego użytkownicy powyżej 13 roku życia (w Korei Południowej i Indonezji mający 14 lat i więcej), ale wydaje się, że znajdziemy tam także młodszych odbiorców. Wykonują oni różnego typu wyzwania takie jak “Karma’s a bitch”, “Baby Shark”, “Why do good girls like bad guys?” czy jedno z nowszych wyzwań #TumbleweedChallenge. Na YouTube znajdziemy tysiące materiałów składających się z kompilacji nagrać z TikToka.
W
W ramach nich użytkownicy wykonują taneczne ruchy i poruszają ustami w wybranym motywie. Krótkie materiały wideo stały się jednym z głównych sposób komunikacji wśród nastolatków.
Popularność na tle innych aplikacji social media
Wedle danych z października 2018 roku TikTok posiada obecnie 500 milionów użytkowników i tym samym jest dziewiątą najpopularniejszą siecią społecznościową na świecie. Wyprzedza w rankingu Sina Weibo, Twittera, Reddita oraz LinkedIna. Korzystają z niego użytkownicy ze 150 krajów.
Z danych udostępnionych na expandedramblings.com wynika także, że aplikacja została pobrana 800 milionów razy, a użytkownicy wydali w niej już 50 milionów dolarów.
Młodzi influencerzy
Liderów opinii aktywnych w aplikacji Musial.ly nazywano Muserami. Po przejęciu aplikacji nastał czas na TikTokerów. Fala nowych twórców rozwija się prężnie. Oglądanie ich twórczości stało się wiodącym trendem w Chinach oraz Ameryce. Każdego dnia w aplikacji pojawiają się wideo z nowymi układami tanecznymi, tutorialami makijażowymi i trikami do najpopularniejszych utworów, które dodatkowo są oznaczone hashtagami. Użytkownicy aplikacji mogą zarabiać w niej dzięki prowadzeniu transmisji na żywo.
Wydaje się, że obecnie to właśnie TikTok jest kanałem, jakim możliwe jest dotarcie do nastoletnich grup odbiorców. Odpowiada ona na ich potrzeby komunikacji wizualnej i pozwala na porozumiewanie się za pomocą kilkunastosekundowych materiałów wideo.
Marki coraz chętniej traktują TikToka jako miejsce do komunikacji z odbiorcami. Na kampanię w aplikacji zdecydowała się m.in. Coca-Cola w ramach działań #ShareACoke, w której nagrodą było spotkanie z muzykiem Jasonem Derulo. Przykładów wykorzystania aplikacji nie brak także na polskim podwórku. Marka Wawel zdecydowała się, że TikTok będzie jednym z kanałów komunikacji, tuż obok Facebooka, Instagrama i YouTube’a, w ramach projektu “Dobre Składniki”.
Jakie korzyści daje aplikacji?
Dzięki aplikacji nastolatkowie (i nie tylko) mogą na kilkanaście sekund oderwać się od rzeczywistości i dzielić się radością, pokazać dystans do siebie oraz poczucie humoru bawiąc przy tym siebie nawzajem. W dobie social media, gdzie kreujemy idealny wizerunek, oraz związanych z tym zagrożeń wydaje się to naprawdę istotne. To także sposób na zwrócenie uwagi rówieśników i zdobycie ich uznania. Wydaje się bowiem, że kluczem do sukcesu jest nie doskonałość wykonywanych ruchów czy choreografii, a sama przynależność do społeczności, która wyraża się nie za pomocą zdjęć i postów jak dotąd, lecz za pomocą śpiewu, tańca i gry aktorskiej.
Na Facebooku pojawili się rodzice, a nawet dziadkowie obecnych nastolatków, będący na fali Snapchat stracił użytkowników na rzecz Instagrama, a więc ludzie młodzi szukają swojego miejsca w sieci i social media, w którym będą mogli się swobodnie komunikować i dzielić treściami.
Użytkownicy mogą bez końca przesuwać z wideo na wideo – aplikacja sugeruje je na podstawie historii oglądania. Podobno po dwóch godzinach zobaczymy krótką notkę zachęcającą do zrobienia przerwy.
Oczywiście nie brak ciemnych stron aplikacji – pojawiają się mroczniejsze strony TikToka takie jak seksistowskie reakcje czy dowcipy. Jednakże na chwilę obecną wydaje się, że w oczach nastolatków jest ona naprawdę ważnym kanałem komunikacji i warto zastanowić się, czy nasza marka może w jakiś sposób go wykorzystać.