X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Na czym polega fenomen aplikacji TikTok?

Skąd wziął się TikTok? Jak prezentuje się na tle innych aplikacji społecznościowych? Jakie funkcje oferuje swoim użytkownikom? Zapraszamy do lektury.

Na czym polega fenomen aplikacji TikTok?fot. shutterstock.com

reklama


W ostatnich miesiącach szczególnie dużą popularnością cieszy się aplikacja społecznościowa TikTok. Z pewnością wiele osób zastanawia się, na czym polega jej fenomen i jakie korzyści oferuje ona swoim użytkownikom. Śpieszymy z odpowiedzią. 

Początki aplikacji muzycznej

Obecna wersja Tik Tok (znana w Chinach pod nazwą Douyin) to połączenie aplikacji TikTok oraz przejętego przez jej właściciela Musial.ly i być może właśnie to ta druga nazwa będzie bliższa wielu z nas. Muzyczna aplikacja społecznościowa Musial.ly została udostępniona w sierpniu 2014 roku i w początkowym założeniu miała ona być edukacyjna. Wkrótce jednak dzięki jej użytkownicy mogli tworzyć filmy z synchronizacją ust trwające od 15 sekund do 1 minuty, wybierać ścieżki dźwiękowe, które będą im towarzyszyły, korzystać z różnych opcji prędkości (poklatkowe, szybkie, normalne, spowolnione i epickie) oraz dodawać filtry i efekty. Twórcom Musial.ly udało się nawiązać współpracę z wytwórnią Warner Music Group, 7 digital, a także Apple Music. Aplikacja w swojej pierwotnej wersji była dostępna w 34 językach.

Wedle danych udostępnionych przez Billboard, w czerwcu 2016 roku z aplikacji korzystało 90 milionów osób, a do kwietnia  2017 roku liczba ta wzrosła do 200 milionów użytkowników. Sam TikTok powstał zaś we wrześniu 2016 roku, a więc dwa lata później. Jego funkcje są tożsame z Musial.ly.

W listopadzie ubiegłego roku Musial.ly zostało przejęte za około miliard dolarów przez właściciela aplikacji TikTok, Bytedance, w wyniku czego w sierpniu tego roku obie aplikacje zostały połączone w jedną, której funkcje określa się najczęściej jako połączenie Snapchata i Spotify. Aplikacja zdeklasowała Ubera i jest obecnie najwięcej wartym startupem na świecie. 

Muzyczne wyzwania

Odbiorcami aplikacji są głównie ludzi młodzi, czyli generacja Z. Teoretycznie mogą korzystać z niego użytkownicy powyżej 13 roku życia (w Korei Południowej i Indonezji mający 14 lat i więcej), ale wydaje się, że znajdziemy tam także młodszych odbiorców. Wykonują oni różnego typu wyzwania takie jak “Karma’s a bitch”, “Baby Shark”, “Why do good girls like bad guys?” czy jedno z nowszych wyzwań #TumbleweedChallenge. Na YouTube znajdziemy tysiące materiałów składających się z kompilacji nagrać z TikToka.

W

W ramach nich użytkownicy wykonują taneczne ruchy i poruszają ustami w wybranym motywie. Krótkie materiały wideo stały się jednym z głównych sposób komunikacji wśród nastolatków.

Popularność na tle innych aplikacji social media


Wedle danych z października 2018 roku TikTok posiada obecnie 500 milionów użytkowników i tym samym jest dziewiątą najpopularniejszą siecią społecznościową na świecie. Wyprzedza w rankingu Sina Weibo, Twittera, Reddita oraz LinkedIna. Korzystają z niego użytkownicy ze 150 krajów.

źródło: statista.com

źródło: statista.com

Z danych udostępnionych na expandedramblings.com wynika także, że aplikacja została pobrana 800 milionów razy, a użytkownicy wydali w niej już 50 milionów dolarów.

Młodzi influencerzy

Liderów opinii aktywnych w aplikacji Musial.ly nazywano Muserami. Po przejęciu aplikacji nastał czas na TikTokerów. Fala nowych twórców rozwija się prężnie. Oglądanie ich twórczości stało się wiodącym trendem w Chinach oraz Ameryce. Każdego dnia w aplikacji pojawiają się wideo z nowymi układami tanecznymi, tutorialami makijażowymi i trikami do najpopularniejszych utworów, które dodatkowo są oznaczone hashtagami. Użytkownicy aplikacji mogą zarabiać w niej dzięki prowadzeniu transmisji na żywo.

Wydaje się, że obecnie to właśnie TikTok jest kanałem, jakim możliwe jest dotarcie do nastoletnich grup odbiorców. Odpowiada ona na ich potrzeby komunikacji wizualnej i pozwala na porozumiewanie się za pomocą kilkunastosekundowych materiałów wideo.

Marki coraz chętniej traktują TikToka jako miejsce do komunikacji z odbiorcami. Na kampanię w aplikacji zdecydowała się m.in. Coca-Cola w ramach działań #ShareACoke, w której nagrodą było spotkanie z muzykiem Jasonem Derulo. Przykładów wykorzystania aplikacji nie brak także na polskim podwórku. Marka Wawel zdecydowała się, że TikTok będzie jednym z kanałów komunikacji, tuż obok Facebooka, Instagrama i YouTube’a, w ramach projektu “Dobre Składniki”.

Jakie korzyści daje aplikacji?

Dzięki aplikacji nastolatkowie (i nie tylko) mogą na kilkanaście sekund oderwać się od rzeczywistości i dzielić się radością, pokazać dystans do siebie oraz poczucie humoru bawiąc przy tym siebie nawzajem. W dobie social media, gdzie kreujemy idealny wizerunek, oraz związanych z tym zagrożeń wydaje się to naprawdę istotne. To także sposób na zwrócenie uwagi rówieśników i zdobycie ich uznania. Wydaje się bowiem, że kluczem do sukcesu jest nie doskonałość wykonywanych ruchów czy choreografii, a sama przynależność do społeczności, która wyraża się nie za pomocą zdjęć i postów jak dotąd, lecz za pomocą śpiewu, tańca i gry aktorskiej.

Na Facebooku pojawili się rodzice, a nawet dziadkowie obecnych nastolatków, będący na fali Snapchat stracił użytkowników na rzecz Instagrama, a więc ludzie młodzi szukają swojego miejsca w sieci i social media, w którym będą mogli się swobodnie komunikować i dzielić treściami.

Użytkownicy mogą bez końca przesuwać z wideo na wideo – aplikacja sugeruje je na podstawie historii oglądania. Podobno po dwóch godzinach zobaczymy krótką notkę zachęcającą do zrobienia przerwy.

Oczywiście nie brak ciemnych stron aplikacji – pojawiają się mroczniejsze strony TikToka takie jak seksistowskie reakcje czy dowcipy. Jednakże na chwilę obecną wydaje się, że w oczach nastolatków jest ona naprawdę ważnym kanałem komunikacji i warto zastanowić się, czy nasza marka może w jakiś sposób go wykorzystać.

Monika Kuchta-Nykiel

Monika Kuchta-Nykiel

Redaktor prowadząca

Zobacz wszystkie artykuły autora

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail